Доторкнися до душі дерева
Доторкнися до мовчазної душі дерева.
Вслухайся… У ньому, як і в тобі, пульсує кров.
Його душа, як і твоя, шумить тривогами. Воно, як і ти, скрипить незадоволеннями та переживаннями.
Якби легенди українського народу зібрав на велике віче, то беззаперечно відкрив би інший світ, у якому існує переселення душ від людини до дерева і навпаки.
Давно це було. В часи, коли татари наших дівчат і жінок найгарніших в ясир брали. Якось старшина ворожого загону наказав полонянкам показати шлях до їхньої Татарії. Поклялися наші красуні: краще смерть, аніж неволя. І завели своїх насильників у болото непрохідне. Розізлились гнобителі і порубали нашу цвіт-красу дівочу шаблями, але й самі загинули.
Та не загинув рід наш. Там, де краплі крові впали, – калина виростала. Возвеличили українці цей неопалимий кущ до священного дерева України. І донині пісні співають про калину. Згадує своє минуле наш народ, та чомусь неспокоєм серце б’ється.
В наші новітні часи з’являються губителі природи, які забули, що у дерева – душа людська. Заради євро та долара пускають під корінь національне безцінне надбання. На телеканалах мало не щодня бачимо, як ріжуть, рубають і вивозять за кордон добротний ліс. А ще більша біда – сміття навколо: і біля дуба, і біля сосни, і біля красуні-берези.
Страшно подумати, але факт: для декого символом країни стали гроші і… сміття. Буває, зайдеш у лісову гущавину, де хіба що дикий звір ходить, але й там бачиш пластикові пляшки, пакети, побутові відходи і т. д., і т. п.
Як результат, нині для очищення лісу неабиякі зусилля потрібні. А де вони візьмуться, коли душа засмічена?
Читаємо Святе письмо. Молимось. Шевченка цитуємо, але іноді забуваємо його невмируще: «Якби ми вчились так, як треба». На жаль, ця наука ні до лісу, ні з лісу не веде.
Багато літ тому наша рідна й близька Леся Українка у «Лісовій пісні» застерігала людей від варварського ставлення до природи. А ми почули? Аж ніяк! Чергову річницю з дня написання твору відзначили, вірші послухали, картину сценічну про Мавку і Лукаша подивилися і розійшлися. Забули, що поезія – це не рима в реченнях, а важлива сконцентрована настанова до дії. У ній – згусток філософської та життєвої мудрості.
Перечитаймо «Лісову пісню» хоч десять разів, і кожного разу знайдемо там нові грані нашого реального буття.
Класика! Мимоволі проводимо паралелі між сьогоденням і далеким початком ХХ століття. А з тим приходить усвідомлення того, що головний герой поеми – це ліс. І не треба тут особливих доказів – то аксіома.
Почуймо дядька Лева:
«Що лісове, то непогане,
сестро,
Усі скарби із ліса йдуть».
Справді, ліс – основа нашого життя, як вода, повітря. Маємо пам’ятати, що нищити без міри ці скарби лісові – то рубати гілку, на якій сидимо.
У Лесі дядько Лев є посланцем, розумною людиною, у якої присутній холодний розум, гаряче серце, наповнене любов’ю до природи.
Містичний володар лісу стверджує нам це:
Лісовик: «Люблю старого. То ж якби не він,
Давно б у нас не було
старого дуба,
Що стільки бачив рад, і
танців.
І лісових великих таємниць.
Вже німці міряли його,
навколо,
Втрьох поставали, обсягли
руками
І ледве не стікло. Давали
гроші.
Таляри биті, людям дуже
милі.
Та дядько Лев заклявся на
життя,
Що дуба він не дасть
зрубати…».
Перегортаєш сторінки і мимоволі думаєш: «А де ж то наш сучасний, гідний лісу, дядько Лев?».
Леся Українка із розумінням вимог життя не є категоричною. Вона нагадує про неписані закони, які регулюють і зберігають навколишню природу, не ущемляючи запитів людських.
Лісовик: «Ось тута мають хижу будувати:
Я й не бороню, аби не брали сирого дерева».
Ці правила не мають ознак часу – вони діють сьогодні і так само були важливі колись. Так само мають застерігати нас і завтра.
Та знову – сумна музика, мов би реквієм по майбутньому.
Дядько Лев, виголошуючи свій заповіт, не впевнений у завтрашньому дні:
«… Як буду вмирати,
То прийду як звір до ліса, –
Отут під дубом хай і
поховають…
Гей, дубоньку, чи будеш ти
стояти,
Як сива голова моя
схитнеться?
Де, де! Ще й не такі були
дуби,
То й тії постинали… Зеленій
же
Хоч до морозу, кучерявий
друже,
А там, чи дасть біг, ще весни
діждати…».
І знову (вкотре!) оті сумні паралелі із сьогоденням. Бачимо ж бо, як чиясь хижа рука вже спрямовує потяги «сирої» деревини до того ж німця чи італійця, і на цьому безмірно багатіє.
Леся у своїй мудрості неперевершена. Вона знає, переконана, що зло буде покаране і що існує невідворотна помста природи:
Лукаш. – Де дядьків дуб, що он пеньок стримить?
Килина. – Прийшли купці купили тай уже. Велике щастя – дуб!
Та я б і цілий ліс продати рада».
Здавалося, що до рук Килини земне багатство повернулося обличчям. Килина, мов сліпець, не бачить наслідків свого злого задуму.
І коли сокирою замахується на вербу, та спалахує вогнем. Вогонь перекидається на хату. Все «добро» згорає до тла. На подвір’ї лишаються злидні і бідність.
Пророцтво? Однозначно так! Сьогодні, коли не чуємо цих застережень і нищимо природу, то маємо жахливі наслідки: повені, зсуви на схилах гір, забруднену екологію, в болотах ознаки пустелі. Тут годі думати про рай земний.
Швидше ми прямуємо без зупинки на покаяння у чистилищі, до пекла. Якби ж то Бог відкрив ті пекельні краєвиди і показав, як спокутують вину губителі природи й лісу насамперед – може б, і прозріли від страху і навернулися до законів природних і Господніх.
…Злітають душі зрубаних дерев до неба, і їм немає куди повернутися. А якщо вселяться назад у людину, якою вона буде? Скаліченою? Із зів’ялим листям? То ж, доки не пізно, готуймо шляхи, вимощуймо кожну виямку до добра і любові, а значить – до життя.
Анатолій СЕМЕНЮК.
Доторкнися до мовчазної душі дерева.
Вслухайся… У ньому, як і в тобі, пульсує кров.
Його душа, як і твоя, шумить тривогами. Воно, як і ти, скрипить незадоволеннями та переживаннями.
Якби легенди українського народу зібрав на велике віче, то беззаперечно відкрив би інший світ, у якому існує переселення душ від людини до дерева і навпаки.
Давно це було. В часи, коли татари наших дівчат і жінок найгарніших в ясир брали. Якось старшина ворожого загону наказав полонянкам показати шлях до їхньої Татарії. Поклялися наші красуні: краще смерть, аніж неволя. І завели своїх насильників у болото непрохідне. Розізлились гнобителі і порубали нашу цвіт-красу дівочу шаблями, але й самі загинули.
Та не загинув рід наш. Там, де краплі крові впали, – калина виростала. Возвеличили українці цей неопалимий кущ до священного дерева України. І донині пісні співають про калину. Згадує своє минуле наш народ, та чомусь неспокоєм серце б’ється.
В наші новітні часи з’являються губителі природи, які забули, що у дерева – душа людська. Заради євро та долара пускають під корінь національне безцінне надбання. На телеканалах мало не щодня бачимо, як ріжуть, рубають і вивозять за кордон добротний ліс. А ще більша біда – сміття навколо: і біля дуба, і біля сосни, і біля красуні-берези.
Страшно подумати, але факт: для декого символом країни стали гроші і… сміття. Буває, зайдеш у лісову гущавину, де хіба що дикий звір ходить, але й там бачиш пластикові пляшки, пакети, побутові відходи і т. д., і т. п.
Як результат, нині для очищення лісу неабиякі зусилля потрібні. А де вони візьмуться, коли душа засмічена?
Читаємо Святе письмо. Молимось. Шевченка цитуємо, але іноді забуваємо його невмируще: «Якби ми вчились так, як треба». На жаль, ця наука ні до лісу, ні з лісу не веде.
Багато літ тому наша рідна й близька Леся Українка у «Лісовій пісні» застерігала людей від варварського ставлення до природи. А ми почули? Аж ніяк! Чергову річницю з дня написання твору відзначили, вірші послухали, картину сценічну про Мавку і Лукаша подивилися і розійшлися. Забули, що поезія – це не рима в реченнях, а важлива сконцентрована настанова до дії. У ній – згусток філософської та життєвої мудрості.
Перечитаймо «Лісову пісню» хоч десять разів, і кожного разу знайдемо там нові грані нашого реального буття.
Класика! Мимоволі проводимо паралелі між сьогоденням і далеким початком ХХ століття. А з тим приходить усвідомлення того, що головний герой поеми – це ліс. І не треба тут особливих доказів – то аксіома.
Почуймо дядька Лева:
«Що лісове, то непогане, сестро,
Усі скарби із ліса йдуть».
Справді, ліс – основа нашого життя, як вода, повітря. Маємо пам’ятати, що нищити без міри ці скарби лісові – то рубати гілку, на якій сидимо.
У Лесі дядько Лев є посланцем, розумною людиною, у якої присутній холодний розум, гаряче серце, наповнене любов’ю до природи.
Містичний володар лісу стверджує нам це:
Лісовик: «Люблю старого. То ж якби не він,
Давно б у нас не було старого дуба,
Що стільки бачив рад, і танців.
І лісових великих таємниць.
Вже німці міряли його, навколо,
Втрьох поставали, обсягли руками
І ледве не стікло. Давали гроші.
Таляри биті, людям дуже милі.
Та дядько Лев заклявся на життя,
Що дуба він не дасть зрубати…».
Перегортаєш сторінки і мимоволі думаєш: «А де ж то наш сучасний, гідний лісу, дядько Лев?».
Леся Українка із розумінням вимог життя не є категоричною. Вона нагадує про неписані закони, які регулюють і зберігають навколишню природу, не ущемляючи запитів людських.
Лісовик: «Ось тута мають хижу будувати:
Я й не бороню, аби не брали сирого дерева».
Ці правила не мають ознак часу – вони діють сьогодні і так само були важливі колись. Так само мають застерігати нас і завтра.
Та знову – сумна музика, мов би реквієм по майбутньому.
Дядько Лев, виголошуючи свій заповіт, не впевнений у завтрашньому дні:
«… Як буду вмирати,
То прийду як звір до ліса, –
Отут під дубом хай і поховають…
Гей, дубоньку, чи будеш ти стояти,
Як сива голова моя схитнеться?
Де, де! Ще й не такі були дуби,
То й тії постинали… Зеленій же
Хоч до морозу, кучерявий друже,
А там, чи дасть біг, ще весни діждати…».
І знову (вкотре!) оті сумні паралелі із сьогоденням. Бачимо ж бо, як чиясь хижа рука вже спрямовує потяги «сирої» деревини до того ж німця чи італійця, і на цьому безмірно багатіє.
Леся у своїй мудрості неперевершена. Вона знає, переконана, що зло буде покаране і що існує невідворотна помста природи:
Лукаш. – Де дядьків дуб, що он пеньок стримить?
Килина. – Прийшли купці купили тай уже. Велике щастя – дуб!
Та я б і цілий ліс продати рада».
Здавалося, що до рук Килини земне багатство повернулося обличчям. Килина, мов сліпець, не бачить наслідків свого злого задуму.
І коли сокирою замахується на вербу, та спалахує вогнем. Вогонь перекидається на хату. Все «добро» згорає до тла. На подвір’ї лишаються злидні і бідність.
Пророцтво? Однозначно так! Сьогодні, коли не чуємо цих застережень і нищимо природу, то маємо жахливі наслідки: повені, зсуви на схилах гір, забруднену екологію, в болотах ознаки пустелі. Тут годі думати про рай земний.
Швидше ми прямуємо без зупинки на покаяння у чистилищі, до пекла. Якби ж то Бог відкрив ті пекельні краєвиди і показав, як спокутують вину губителі природи й лісу насамперед – може б, і прозріли від страху і навернулися до законів природних і Господніх.
…Злітають душі зрубаних дерев до неба, і їм немає куди повернутися. А якщо вселяться назад у людину, якою вона буде? Скаліченою? Із зів’ялим листям? То ж, доки не пізно, готуймо шляхи, вимощуймо кожну виямку до добра і любові, а значить – до життя.
Анатолій СЕМЕНЮК.
Реквієм по лісу
Куточок раю: Нечимне, Войтовщина –
Співи пташок у шелесті беріз.
Моя свята, маленька Батьківщина!
Та саме тут проходить долі зріз
Мого світогляду і сенсу боротьби.
Тут затихають пристрасті душевні.
Звисока дивляться на суєту дуби –
Вони все бачили, і думають, напевне.
Про рід людський, політику і хаос,
А думка свердликом: «Ох, доле, доле!..»
Не дай же, Боже, щоб так сталось,
Що зріжуть їх безжалісно до болю.
Бо ж не панує її величності. Любов,
Жорстокість поселилась між людьми.
Вже вкотре повертаюсь до основ,
Невже колись такими були ми?
Жив дуб і триста, і п’ятсот років,
І тішився до старості життєпорадами.
Священне дерево – із витоків заспів.
Сьогодні ліс людськими повен зрадами.
Порізаний, порубаний, засмічений –
Невже ж бо пекло будувати легше?
І Бог мовчить!.. І Лісовик пригнічений
В пошані не бджола – пихатий шершень.
Цей світ і так вже балансує на межі,
Збагаченням хворіє, п’є гіркий дурман.
На серці гострі витанцьовують ножі,
А з лісу хтось рахує новий чистоган.
Краплина раю: Нечимне, Войтовщина
Лунає «Пісня Лісова», немов молитва.
Моя свята, до болю рідна Батьківщина!
Боже, дай для неї зцілення і світла!
Залишити коментар