Раді вітати Вас!
  • Головна
  • Контакти
  • Реклама
Весь архів випусків
  • Головна
  • Категорії
    • Повідомлення в номер
    • Місцева влада
    • Репортаж
    • Політика
    • Погода
    • Редакційна пошта
    • Духовність
    • Закон і ми
    • Благодійність
    • Пам’ять
    • Спорт, природа і здоров’я
    • Всяка всячина
    • Реклама і оголошення
    • З неопублікованого
  • Галерея
  • Про нас
  • Відгуки читачів
  • Передплата
  • Контакти
  • Четвер, 19 червня 2025 року №26 (12982)

Повідомлення в номер / Доторкнися до душі дерева

15.08.2019

ліс1Доторкнися до душі дерева

Доторкнися до мовчазної душі дерева.
Вслухайся… У ньому, як і в тобі, пульсує кров.
Його душа, як і твоя, шумить тривогами. Воно, як і ти, скрипить незадоволеннями та переживаннями.
Якби легенди українського народу зібрав на велике віче, то беззаперечно відкрив би інший світ, у якому існує переселення душ від людини до дерева і навпаки.
Давно це було. В часи, коли татари наших дівчат і жінок найгарніших в ясир брали. Якось старшина ворожого загону наказав полонянкам показати шлях до їхньої Татарії. Поклялися наші красуні: краще смерть, аніж неволя. І завели своїх насильників у болото непрохідне.  Розізлились гнобителі і порубали нашу цвіт-красу дівочу шаблями, але й самі загинули.
Та не загинув рід наш. Там, де краплі крові впали, – калина виростала. Возвеличили українці цей неопалимий кущ до священного дерева України. І донині пісні співають про калину. Згадує своє минуле наш народ, та чомусь неспокоєм серце б’ється.
В наші новітні часи з’являються губителі природи, які забули, що у дерева – душа людська. Заради євро та долара пускають під корінь національне безцінне надбання. На телеканалах мало не щодня бачимо, як ріжуть, рубають і вивозять за кордон добротний ліс. А ще більша біда – сміття навколо: і біля дуба, і біля сосни, і біля красуні-берези.
Страшно подумати, але факт: для декого символом країни стали гроші і… сміття. Буває, зайдеш у лісову гущавину, де хіба що дикий звір ходить, але й там бачиш пластикові пляшки, пакети, побутові відходи і т. д., і т. п.
Як результат, нині для очищення лісу неабиякі зусилля потрібні. А де вони візьмуться, коли душа засмічена?
Читаємо Святе письмо. Молимось. Шевченка цитуємо, але іноді забуваємо його невмируще: «Якби ми вчились так, як треба». На жаль, ця наука ні до лісу, ні з лісу не веде.
Багато  літ тому наша рідна й близька Леся Українка у «Лісовій пісні» застерігала людей від варварського ставлення до природи. А ми почули? Аж ніяк! Чергову річницю з дня написання твору відзначили, вірші послухали, картину сценічну про Мавку і Лукаша подивилися і розійшлися. Забули, що поезія –  це не рима в реченнях, а важлива сконцентрована настанова до дії. У  ній – згусток філософської та життєвої мудрості.
Перечитаймо «Лісову пісню» хоч десять разів, і кожного разу знайдемо там нові грані нашого реального буття.
Класика! Мимоволі проводимо паралелі між сьогоденням і далеким початком ХХ століття. А з тим приходить усвідомлення того, що головний герой поеми – це ліс. І не треба тут особливих доказів –  то аксіома.
Почуймо дядька Лева:
«Що лісове, то непогане,
  сестро,
Усі  скарби із ліса йдуть».
Справді, ліс –  основа нашого життя, як вода, повітря. Маємо пам’ятати, що нищити  без міри ці скарби лісові – то рубати гілку, на якій сидимо.
У Лесі дядько Лев є посланцем, розумною людиною, у якої присутній холодний розум, гаряче серце, наповнене любов’ю до природи.
Містичний володар лісу стверджує нам це:
Лісовик: «Люблю старого. То ж якби не він,
Давно б у нас не було
        старого дуба,
Що стільки бачив рад, і
 танців.
І лісових великих таємниць.
Вже німці   міряли його,
  навколо,
Втрьох поставали, обсягли
 руками
І ледве не стікло. Давали
 гроші.
Таляри  биті, людям дуже
 милі.
Та дядько Лев заклявся на
 життя,
Що дуба він не дасть
  зрубати…».
Перегортаєш  сторінки і мимоволі думаєш: «А де ж то наш сучасний, гідний лісу, дядько Лев?».
Леся Українка із розумінням вимог життя не є категоричною. Вона нагадує  про неписані закони, які регулюють і зберігають навколишню природу, не ущемляючи запитів людських.
Лісовик: «Ось тута мають  хижу будувати:
Я й не бороню, аби не брали сирого дерева».    
Ці правила не мають  ознак часу – вони діють сьогодні і так само були важливі колись. Так само мають застерігати нас і завтра.                                                                                                                                                                                                            
Та знову – сумна музика, мов би реквієм по майбутньому.
Дядько Лев, виголошуючи свій заповіт, не впевнений у завтрашньому  дні:
«… Як буду вмирати,
То прийду як звір до ліса, –
Отут під дубом хай і
 поховають…
Гей, дубоньку, чи будеш ти
 стояти,
Як сива голова моя
  схитнеться?
Де, де! Ще й не такі були
  дуби,
То й тії постинали… Зеленій
 же
Хоч до морозу, кучерявий
 друже,
А там, чи дасть біг, ще весни
  діждати…».
І знову (вкотре!) оті сумні паралелі із сьогоденням. Бачимо ж бо, як чиясь хижа рука вже спрямовує потяги «сирої» деревини до того ж німця чи італійця, і на цьому  безмірно багатіє.
Леся у своїй мудрості неперевершена. Вона знає, переконана, що зло буде покаране і що існує невідворотна  помста природи:
Лукаш. – Де дядьків дуб, що он пеньок стримить?
Килина. – Прийшли купці купили тай уже. Велике щастя – дуб! 
Та я б і цілий ліс продати рада».
Здавалося, що до рук Килини земне багатство  повернулося обличчям. Килина, мов сліпець, не бачить наслідків свого злого задуму.
І коли сокирою замахується на  вербу, та спалахує вогнем. Вогонь перекидається на хату. Все «добро» згорає до тла. На подвір’ї лишаються злидні і бідність.
Пророцтво? Однозначно так! Сьогодні, коли не  чуємо цих застережень і нищимо природу, то маємо жахливі наслідки: повені, зсуви на схилах гір, забруднену екологію, в болотах ознаки пустелі. Тут годі думати про рай земний.
Швидше ми прямуємо без зупинки на покаяння у чистилищі, до пекла. Якби ж то Бог відкрив ті пекельні краєвиди і показав, як спокутують вину губителі природи й лісу насамперед – може б, і прозріли від страху і навернулися до законів природних і Господніх.
…Злітають душі зрубаних дерев до неба, і їм немає куди повернутися. А якщо вселяться назад у людину, якою  вона буде? Скаліченою? Із зів’ялим листям? То ж, доки не пізно, готуймо шляхи, вимощуймо кожну  виямку до  добра і любові, а значить –  до життя.
Анатолій СЕМЕНЮК. 
Доторкнися до мовчазної душі дерева.
Вслухайся… У ньому, як і в тобі, пульсує кров.
Його душа, як і твоя, шумить тривогами. Воно, як і ти, скрипить незадоволеннями та переживаннями.
Якби легенди українського народу зібрав на велике віче, то беззаперечно відкрив би інший світ, у якому існує переселення душ від людини до дерева і навпаки.
Давно це було. В часи, коли татари наших дівчат і жінок найгарніших в ясир брали. Якось старшина ворожого загону наказав полонянкам показати шлях до їхньої Татарії. Поклялися наші красуні: краще смерть, аніж неволя. І завели своїх насильників у болото непрохідне.  Розізлились гнобителі і порубали нашу цвіт-красу дівочу шаблями, але й самі загинули.
Та не загинув рід наш. Там, де краплі крові впали, – калина виростала. Возвеличили українці цей неопалимий кущ до священного дерева України. І донині пісні співають про калину. Згадує своє минуле наш народ, та чомусь неспокоєм серце б’ється.
В наші новітні часи з’являються губителі природи, які забули, що у дерева – душа людська. Заради євро та долара пускають під корінь національне безцінне надбання. На телеканалах мало не щодня бачимо, як ріжуть, рубають і вивозять за кордон добротний ліс. А ще більша біда – сміття навколо: і біля дуба, і біля сосни, і біля красуні-берези.
Страшно подумати, але факт: для декого символом країни стали гроші і… сміття. Буває, зайдеш у лісову гущавину, де хіба що дикий звір ходить, але й там бачиш пластикові пляшки, пакети, побутові відходи і т. д., і т. п.
Як результат, нині для очищення лісу неабиякі зусилля потрібні. А де вони візьмуться, коли душа засмічена?
Читаємо Святе письмо. Молимось. Шевченка цитуємо, але іноді забуваємо його невмируще: «Якби ми вчились так, як треба». На жаль, ця наука ні до лісу, ні з лісу не веде.
Багато  літ тому наша рідна й близька Леся Українка у «Лісовій пісні» застерігала людей від варварського ставлення до природи. А ми почули? Аж ніяк! Чергову річницю з дня написання твору відзначили, вірші послухали, картину сценічну про Мавку і Лукаша подивилися і розійшлися. Забули, що поезія –  це не рима в реченнях, а важлива сконцентрована настанова до дії. У  ній – згусток філософської та життєвої мудрості.
Перечитаймо «Лісову пісню» хоч десять разів, і кожного разу знайдемо там нові грані нашого реального буття.
Класика! Мимоволі проводимо паралелі між сьогоденням і далеким початком ХХ століття. А з тим приходить усвідомлення того, що головний герой поеми – це ліс. І не треба тут особливих доказів –  то аксіома.
Почуймо дядька Лева:
«Що лісове, то непогане,  сестро,
Усі  скарби із ліса йдуть».
Справді, ліс –  основа нашого життя, як вода, повітря. Маємо пам’ятати, що нищити  без міри ці скарби лісові – то рубати гілку, на якій сидимо.
У Лесі дядько Лев є посланцем, розумною людиною, у якої присутній холодний розум, гаряче серце, наповнене любов’ю до природи.
Містичний володар лісу стверджує нам це:
Лісовик: «Люблю старого. То ж якби не він,
Давно б у нас не було старого дуба,
Що стільки бачив рад, і  танців.
І лісових великих таємниць.
Вже німці   міряли його, навколо,
Втрьох поставали, обсягли  руками
І ледве не стікло. Давали  гроші.
Таляри  биті, людям дуже  милі.
Та дядько Лев заклявся на життя,
Що дуба він не дасть зрубати…».
Перегортаєш  сторінки і мимоволі думаєш: «А де ж то наш сучасний, гідний лісу, дядько Лев?».
Леся Українка із розумінням вимог життя не є категоричною. Вона нагадує  про неписані закони, які регулюють і зберігають навколишню природу, не ущемляючи запитів людських.
Лісовик: «Ось тута мають  хижу будувати:
Я й не бороню, аби не брали сирого дерева».    
Ці правила не мають  ознак часу – вони діють сьогодні і так само були важливі колись. Так само мають застерігати нас і завтра.                                                                                                                                                                                                            
Та знову – сумна музика, мов би реквієм по майбутньому.
Дядько Лев, виголошуючи свій заповіт, не впевнений у завтрашньому  дні:
«… Як буду вмирати,
То прийду як звір до ліса, –
Отут під дубом хай і  поховають…
Гей, дубоньку, чи будеш ти стояти,
Як сива голова моя  схитнеться?
Де, де! Ще й не такі були дуби,
То й тії постинали… Зеленій же
Хоч до морозу, кучерявий  друже,
А там, чи дасть біг, ще весни діждати…».
І знову (вкотре!) оті сумні паралелі із сьогоденням. Бачимо ж бо, як чиясь хижа рука вже спрямовує потяги «сирої» деревини до того ж німця чи італійця, і на цьому  безмірно багатіє.
Леся у своїй мудрості неперевершена. Вона знає, переконана, що зло буде покаране і що існує невідворотна  помста природи:
Лукаш. – Де дядьків дуб, що он пеньок стримить?
Килина. – Прийшли купці купили тай уже. Велике щастя – дуб! 
Та я б і цілий ліс продати рада».
Здавалося, що до рук Килини земне багатство  повернулося обличчям. Килина, мов сліпець, не бачить наслідків свого злого задуму.
І коли сокирою замахується на  вербу, та спалахує вогнем. Вогонь перекидається на хату. Все «добро» згорає до тла. На подвір’ї лишаються злидні і бідність.
Пророцтво? Однозначно так! Сьогодні, коли не  чуємо цих застережень і нищимо природу, то маємо жахливі наслідки: повені, зсуви на схилах гір, забруднену екологію, в болотах ознаки пустелі. Тут годі думати про рай земний.
Швидше ми прямуємо без зупинки на покаяння у чистилищі, до пекла. Якби ж то Бог відкрив ті пекельні краєвиди і показав, як спокутують вину губителі природи й лісу насамперед – може б, і прозріли від страху і навернулися до законів природних і Господніх.
…Злітають душі зрубаних дерев до неба, і їм немає куди повернутися. А якщо вселяться назад у людину, якою  вона буде? Скаліченою? Із зів’ялим листям? То ж, доки не пізно, готуймо шляхи, вимощуймо кожну  виямку до  добра і любові, а значить –  до життя.
Анатолій СЕМЕНЮК. 

Реквієм по лісу

Куточок раю: Нечимне, Войтовщина –
Співи пташок у шелесті  беріз.
Моя свята, маленька  Батьківщина!
Та саме тут проходить долі  зріз 
Мого світогляду і сенсу боротьби.
Тут затихають пристрасті  душевні.
Звисока дивляться на  суєту дуби –
Вони все бачили, і думають, напевне.
Про рід людський,  політику і хаос,
А думка свердликом: «Ох, доле, доле!..»
Не дай же, Боже, щоб так  сталось,
Що  зріжуть їх безжалісно   до болю.
Бо ж не панує її величності. Любов,
Жорстокість поселилась між людьми.
Вже вкотре повертаюсь до основ,
Невже колись такими були  ми?
Жив дуб і триста, і п’ятсот років,
І тішився до старості  життєпорадами.
Священне дерево – із витоків заспів.
Сьогодні ліс людськими повен зрадами.
Порізаний, порубаний, засмічений –
Невже ж бо пекло будувати  легше?
І Бог мовчить!.. І Лісовик  пригнічений
В пошані не бджола – пихатий шершень.
Цей світ і так вже балансує на межі,
Збагаченням хворіє, п’є  гіркий дурман.
На серці гострі витанцьовують ножі,
А з лісу хтось рахує новий  чистоган.
Краплина  раю: Нечимне,   Войтовщина
Лунає «Пісня Лісова»,  немов молитва.
Моя свята, до болю рідна  Батьківщина!
Боже, дай для неї зцілення  і світла!





Залишити коментар

Ваш коментар з’явиться після перевірки модератором

ВІСТІ КОВЕЛЬЩИНИ

  • Редактор
    Вельма Микола Григорович
  • Перший заступник редактора
    Ляшук Світлана Олександрівна
  • Головний бухгалтер
    Шостацька Ірина Іванівна

Громадсько-політична газета "Вісті Ковельщини" 2012-2025