Юрій ПОЛІЩУК: “Ігноруючи думку місцевих громад, дві-три особи вирішили перекроїти карту області”
Після парламентських виборів у Волинській обласній раді відбулися кадрові зміни. Головою обласної ради обрали Ірину Вахович, а першим заступником голови став представник ВО "Свобода" – Юрій Поліщук, котрий і є сьогодні нашим співрозмовником.
l
– Юрію Петровичу, як працюється на новій посаді? Як складаються стосунки з головою ради?
– Адаптувався швидко, оскільки маю чималий досвід роботи як в органах місцевого самоврядування, так і у виконавчих органах. Теоретичні знання в управлінській галузі здобував, навчаючись у Львівському регіональному інституті Національної академії державного управління, а практичний досвід – працюючи заступником голови Ковельської районної ради, заступником начальника відділу освіти райдержадміністрації, а після перемоги Революції гідності – головою Ковельської РДА. Стосунки з головою ради пані Іриною Вахович – нормальні, ділові. В нас є порозуміння.
– Окресліть коло обов'язків, які Ви виконуєте в раді.
– Згідно з розподілом повноважень, курую три постійні комісії ради, а саме – з питань освіти, культури, спорту; з питань промисловості транспорту та зв'язку; з питань міжнародної співпраці та інвестицій. Відповідно, займаюся питаннями, пов'язаними з їх діяльністю. Крім цього, є головою конкурсної комісії на заміщення вакантних посад керівників підприємств, установ, організацій спільної власності територіальних громад області, головою комісії з проведення конкурсів на посади керівників комунальних закладів загальної середньої освіти. Це досить важлива ділянка роботи, оскільки від об'єктивності, прозорості роботи цих комісій залежить ефективна робота комунальних закладів.
Також очолюю комісії з визнання бійців-добровольців АТО/ООС, визнання учасників ОУН-УПА, аукціонну комісію. За цей період встиг ознайомитися з роботою понад 20 обласних комунальних закладів. Особливо цікавлять професійно-технічні училища, які будемо приймати з державної у обласну комунальну власність. Так що роботи не бракує.
– З часу Вашого обрання на посаду відбулися дві сесії обласної ради. Одна з них – позачергова. Які важливі рішення були ухвалені?
– На черговій сесії розглянули більше 50 питань. Затвердили декілька програм, внесли в ряд інших програм необхідні зміни, ухвалили ряд звернень до центральних органів влади. Але, як на мене, найбільш резонансними були звернення, що стосувалися недопущення реалізації "формули Штайнмаєра" та заборони продажу сільгоспземель, подані нашою фракцією. Позиція "Свободи" – чітка, зрозуміла, послідовна: ми – проти "формули Штайнмаєра", яка фактично є "формулою від Путіна" та проти продажу української землі. Волинська облрада вкотре проявила принципову позицію і підтримала обидва звернення. Взагалі, чимала кількість звернень свідчить, що депутати облради стурбовані тими негативними явищами, які відбуваються в області та державі, і саме через такі звернення намагаються достукатися до керівництва країни.
Зупинюся ще на одному важливому питанні, яке стосується справедливої оплати праці педагогічним працівникам. Ряд громад в області мають нестачу освітньої субвенції, що може призвести до відсутності коштів на зарплатню. Крім цього, в одних громадах можуть платити педагогам стабільно 20% престижності, а в інших – ледве знаходять кошти, щоб заплатити 5%. У гіршому становищі опинилися педагоги міст і селищ, у яких і наповнюваність класів більша. Рада підтримала ініційоване мною звернення щодо вдосконалення формули з нарахування освітньої субвенції.
– Обласна рада виступила проти ринку землі у варіанті Зеленського…
– Продаж землі в нинішніх умовах – це загроза існуванню нашої держави. Ця так звана "реформа" жодним чином не спрямована на покращення життя селянина. В нинішніх умовах землю скуплять великі агрохолдинги та через підставні фірми - іноземці. Тим більше, що передбачається можливість купувати до 200 тисяч гектарів, у той час як у сусідній Польщі ця цифра не перевищує 500 гектарів. А уявіть, що буде, коли навколо села земля стане "панською". На нових хазяїв не буде жодного впливу. Як наслідок – отруєні води, мертві бджоли, розбиті дороги... Коли на Волинь приїздив "президентський десант" на чолі з заступником аграрного міністра, щоб агітувати за нову аграрну "реформу", я виступив і публічно виклав свої думки з цього приводу, закликав не робити поспіху і зосередитися на кроках, які, на мою думку, першочергово слід зробити.
– Які саме?
– По-перше, – навести елементарний правовий порядок у земельних відносинах, впорядкувати кадастрові карти та орендні відносини, провести інвентаризацію земель, вжити заходів щодо запобігання земельному рейдерству тощо.
По-друге, – створити умови для розвитку одноосібних селянських і фермерських господарств. Щоб через доступні кредити, дотації, аграрні програми, інвестиційні проєкти кожен селянин, який має землю, міг на ній заробляти. Для цього корисним буде досвід сусідніх країн, зокрема Польщі. Такий підхід поверне наших заробітчан додому, мотивуватиме працювати на себе.
По-третє. Для тих, хто має землю і все-таки не хоче на ній господарювати, треба створити Державний земельний банк, який викуплятиме в селян землю за ринковою ціною, а придбані сільгоспугіддя надаватиме в оренду тим, хто на них реально буде працювати.
– Чому рада виступила проти призначення Юрія Погуляйка головою обласної держадміністрації?
– За це рішення проголосувало 45 депутатів обласної ради з присутніх 46. Один утримався. Це свідчить про те, що обранці Волинської громади єдині в питанні співпраці між виконавчою та представницькою гілками влади щодо подальшої ефективної роботи для розвитку краю. Волинь уже має сумний досвід "десантування" представників правоохоронних органів. Депутати розуміють, що такий "губернатор" навряд чи сприятиме ефективній, злагодженій роботі. Оскільки така співпраця ради та виконавчої влади можлива лише з людьми, які добре ознайомлені з економічними особливостями нашого регіону, розуміють приховані резерви краю і прагнення волинян. Майбутній голова має працювати над наповненням бюджету, створенням сприятливого інвестиційного клімату. А працювати ефективно без відповідних знань, досвіду та фахової команди навряд чи вдасться. Він сліпо виконуватиме команди зверху, орієнтуючись на пріоритети президентської вертикалі влади. А для нас вище всього – інтереси Волинської громади.
– Як Ви взагалі оцінюєте діяльність нової влади?
– Як на мене, "нові обличчя" в уряді та парламенті – переважно некомпетентні та малопрофесійні. Не пройшло й півроку, а в мегафракції "Слуги народу" вже розпочалося з'ясування стосунків, скандали, виключення з фракції. Не сприяють довірі до влади й закриті засідання уряду, порушення регламенту роботи Верховної Ради та парламентських комітетів. Оцінюючи перші місяці діяльності "зеленої команди", не вірю, що вони виконають свої передвиборні обіцянки.
– Які, на Вашу думку, найважливіші проблеми сьогодні стоять перед місцевою владою?
– Проблемних питань досить багато. Серед першочергових, на мою думку, – збереження довкілля, завершення реформи децентралізації, формування стратегії розвитку області на наступні роки. Ці питання – стратегічні. Крім них, є питання щоденні. Існує серйозна проблема наповнення обласного бюджету, виконання обласних програм. Під час особистих прийомів громадян найбільше звернень стосуються допомог на лікування, соціального захисту, правових питань.
– Нині багато суперечок щодо подальших змін у процесі децентралізації. Яке Ваше бачення?
– Коли все тільки розпочиналося, на різного роду форумах, "круглих столах" із цього приводу я постійно задавав чиновникам запитання: "Чим завершиться ця реформа? Яку модель адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування ми будемо мати в кінці?". На жаль, жодної конкретної відповіді мені тоді ніхто не дав. Це те саме, що розпочинати будівництво будинку – не знаючи, що ми збудуємо. Так і вийшло. До речі, представник офісу президента на так званому "земельному форумі" теж сказав, що "у президента нема фінальної концепції завершення земельної реформи". Як вам така заявка? Це те ж саме, що і в децентралізації. Почнемо, а далі якось буде…
Сьогодні уряд форсованими темпами намагається завершити процес децентралізації, нехтуючи думкою місцевих громад, у тому числі і обласних рад, викинувши їх із процесу формування Перспективного плану утворення ОТГ. Дві-три особи вирішили перекроїти карту області на власний розсуд. Як наслідок, передбачається не лише приєднати території, що не відносилися до жодної ОТГ (до речі, в багатьох випадках безсистемно), але й ліквідувати новоутворені громади, приєднавши їх до інших ОТГ. Як на мене, потрібно було спочатку завершити процес утворення нових ОТГ та доєднання до існуючих ОТГ "білих плям" територій, які не ввійшли в жодну ОТГ. А після цього провести місцеві вибори і дати можливість кожній громаді прожити повну каденцію. І лише по завершенню каденції розглянути питання про подальшу долю неспроможних громад. І не потрібно забувати, що успішною реформа буде лише тоді, коли держава передаватиме місцевому самоврядуванню не лише нові функції, але й фінансові ресурси для їх реалізації.
– А як Ваші партійні справи? Ви показали непоганий результат на парламентських виборах по Ковельському виборчому округу…
– Мій особистий результат – 8,4% по округу, а на рідній Ковельщині – понад 10 відсотків. Зазначу, що жоден із моїх побратимів від "Свободи" в інших округах не набрав менше 5,5%. Нам, націоналістам, довіряють десятки тисяч наших земляків-волинян. Кожні вибори додають досвіду і роблять нас сильнішими. Але непокоїть інше: чи збережемо ми державність і яку країну залишимо нащадкам? Наша партія є ідеологічною, на відміну від інших олігархічних політпроєктів. Що роблять представники цих проєктів, якщо не потрапляють у парламент? Правильно: шукають інші політпроєкти. А що робить "Свобода"? Аналізує причини невдач, збирається із силами, і – знову в бій, до українських перемог!
Розмову вів
Михайло КУЗЬМУК.
Після парламентських виборів у Волинській обласній раді відбулися кадрові зміни. Головою обласної ради обрали Ірину Вахович, а першим заступником голови став представник ВО "Свобода" – Юрій Поліщук, котрий і є сьогодні нашим співрозмовником.
ххх
– Юрію Петровичу, як працюється на новій посаді? Як складаються стосунки з головою ради?
– Адаптувався швидко, оскільки маю чималий досвід роботи як в органах місцевого самоврядування, так і у виконавчих органах. Теоретичні знання в управлінській галузі здобував, навчаючись у Львівському регіональному інституті Національної академії державного управління, а практичний досвід – працюючи заступником голови Ковельської районної ради, заступником начальника відділу освіти райдержадміністрації, а після перемоги Революції гідності – головою Ковельської РДА. Стосунки з головою ради пані Іриною Вахович – нормальні, ділові. В нас є порозуміння.
– Окресліть коло обов'язків, які Ви виконуєте в раді.
– Згідно з розподілом повноважень, курую три постійні комісії ради, а саме – з питань освіти, культури, спорту; з питань промисловості транспорту та зв'язку; з питань міжнародної співпраці та інвестицій. Відповідно, займаюся питаннями, пов'язаними з їх діяльністю. Крім цього, є головою конкурсної комісії на заміщення вакантних посад керівників підприємств, установ, організацій спільної власності територіальних громад області, головою комісії з проведення конкурсів на посади керівників комунальних закладів загальної середньої освіти. Це досить важлива ділянка роботи, оскільки від об'єктивності, прозорості роботи цих комісій залежить ефективна робота комунальних закладів.
Також очолюю комісії з визнання бійців-добровольців АТО/ООС, визнання учасників ОУН-УПА, аукціонну комісію. За цей період встиг ознайомитися з роботою понад 20 обласних комунальних закладів. Особливо цікавлять професійно-технічні училища, які будемо приймати з державної у обласну комунальну власність. Так що роботи не бракує.
– З часу Вашого обрання на посаду відбулися дві сесії обласної ради. Одна з них – позачергова. Які важливі рішення були ухвалені?
– На черговій сесії розглянули більше 50 питань. Затвердили декілька програм, внесли в ряд інших програм необхідні зміни, ухвалили ряд звернень до центральних органів влади. Але, як на мене, найбільш резонансними були звернення, що стосувалися недопущення реалізації "формули Штайнмаєра" та заборони продажу сільгоспземель, подані нашою фракцією. Позиція "Свободи" – чітка, зрозуміла, послідовна: ми – проти "формули Штайнмаєра", яка фактично є "формулою від Путіна" та проти продажу української землі. Волинська облрада вкотре проявила принципову позицію і підтримала обидва звернення. Взагалі, чимала кількість звернень свідчить, що депутати облради стурбовані тими негативними явищами, які відбуваються в області та державі, і саме через такі звернення намагаються достукатися до керівництва країни.
Зупинюся ще на одному важливому питанні, яке стосується справедливої оплати праці педагогічним працівникам. Ряд громад в області мають нестачу освітньої субвенції, що може призвести до відсутності коштів на зарплатню. Крім цього, в одних громадах можуть платити педагогам стабільно 20% престижності, а в інших – ледве знаходять кошти, щоб заплатити 5%. У гіршому становищі опинилися педагоги міст і селищ, у яких і наповнюваність класів більша. Рада підтримала ініційоване мною звернення щодо вдосконалення формули з нарахування освітньої субвенції.
– Обласна рада виступила проти ринку землі у варіанті Зеленського…
– Продаж землі в нинішніх умовах – це загроза існуванню нашої держави. Ця так звана "реформа" жодним чином не спрямована на покращення життя селянина. В нинішніх умовах землю скуплять великі агрохолдинги та через підставні фірми - іноземці. Тим більше, що передбачається можливість купувати до 200 тисяч гектарів, у той час як у сусідній Польщі ця цифра не перевищує 500 гектарів. А уявіть, що буде, коли навколо села земля стане "панською". На нових хазяїв не буде жодного впливу. Як наслідок – отруєні води, мертві бджоли, розбиті дороги... Коли на Волинь приїздив "президентський десант" на чолі з заступником аграрного міністра, щоб агітувати за нову аграрну "реформу", я виступив і публічно виклав свої думки з цього приводу, закликав не робити поспіху і зосередитися на кроках, які, на мою думку, першочергово слід зробити.
– Які саме?
– По-перше, – навести елементарний правовий порядок у земельних відносинах, впорядкувати кадастрові карти та орендні відносини, провести інвентаризацію земель, вжити заходів щодо запобігання земельному рейдерству тощо.
По-друге, – створити умови для розвитку одноосібних селянських і фермерських господарств. Щоб через доступні кредити, дотації, аграрні програми, інвестиційні проєкти кожен селянин, який має землю, міг на ній заробляти. Для цього корисним буде досвід сусідніх країн, зокрема Польщі. Такий підхід поверне наших заробітчан додому, мотивуватиме працювати на себе.
По-третє. Для тих, хто має землю і все-таки не хоче на ній господарювати, треба створити Державний земельний банк, який викуплятиме в селян землю за ринковою ціною, а придбані сільгоспугіддя надаватиме в оренду тим, хто на них реально буде працювати.
– Чому рада виступила проти призначення Юрія Погуляйка головою обласної держадміністрації?
– За це рішення проголосувало 45 депутатів обласної ради з присутніх 46. Один утримався. Це свідчить про те, що обранці Волинської громади єдині в питанні співпраці між виконавчою та представницькою гілками влади щодо подальшої ефективної роботи для розвитку краю. Волинь уже має сумний досвід "десантування" представників правоохоронних органів. Депутати розуміють, що такий "губернатор" навряд чи сприятиме ефективній, злагодженій роботі. Оскільки така співпраця ради та виконавчої влади можлива лише з людьми, які добре ознайомлені з економічними особливостями нашого регіону, розуміють приховані резерви краю і прагнення волинян. Майбутній голова має працювати над наповненням бюджету, створенням сприятливого інвестиційного клімату. А працювати ефективно без відповідних знань, досвіду та фахової команди навряд чи вдасться. Він сліпо виконуватиме команди зверху, орієнтуючись на пріоритети президентської вертикалі влади. А для нас вище всього – інтереси Волинської громади.
– Як Ви взагалі оцінюєте діяльність нової влади?
– Як на мене, "нові обличчя" в уряді та парламенті – переважно некомпетентні та малопрофесійні. Не пройшло й півроку, а в мегафракції "Слуги народу" вже розпочалося з'ясування стосунків, скандали, виключення з фракції. Не сприяють довірі до влади й закриті засідання уряду, порушення регламенту роботи Верховної Ради та парламентських комітетів. Оцінюючи перші місяці діяльності "зеленої команди", не вірю, що вони виконають свої передвиборні обіцянки.
– Які, на Вашу думку, найважливіші проблеми сьогодні стоять перед місцевою владою?
– Проблемних питань досить багато. Серед першочергових, на мою думку, – збереження довкілля, завершення реформи децентралізації, формування стратегії розвитку області на наступні роки. Ці питання – стратегічні. Крім них, є питання щоденні. Існує серйозна проблема наповнення обласного бюджету, виконання обласних програм. Під час особистих прийомів громадян найбільше звернень стосуються допомог на лікування, соціального захисту, правових питань.
– Нині багато суперечок щодо подальших змін у процесі децентралізації. Яке Ваше бачення?
– Коли все тільки розпочиналося, на різного роду форумах, "круглих столах" із цього приводу я постійно задавав чиновникам запитання: "Чим завершиться ця реформа? Яку модель адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування ми будемо мати в кінці?". На жаль, жодної конкретної відповіді мені тоді ніхто не дав. Це те саме, що розпочинати будівництво будинку – не знаючи, що ми збудуємо. Так і вийшло. До речі, представник офісу президента на так званому "земельному форумі" теж сказав, що "у президента нема фінальної концепції завершення земельної реформи". Як вам така заявка? Це те ж саме, що і в децентралізації. Почнемо, а далі якось буде…
Сьогодні уряд форсованими темпами намагається завершити процес децентралізації, нехтуючи думкою місцевих громад, у тому числі і обласних рад, викинувши їх із процесу формування Перспективного плану утворення ОТГ. Дві-три особи вирішили перекроїти карту області на власний розсуд. Як наслідок, передбачається не лише приєднати території, що не відносилися до жодної ОТГ (до речі, в багатьох випадках безсистемно), але й ліквідувати новоутворені громади, приєднавши їх до інших ОТГ. Як на мене, потрібно було спочатку завершити процес утворення нових ОТГ та доєднання до існуючих ОТГ "білих плям" територій, які не ввійшли в жодну ОТГ. А після цього провести місцеві вибори і дати можливість кожній громаді прожити повну каденцію. І лише по завершенню каденції розглянути питання про подальшу долю неспроможних громад. І не потрібно забувати, що успішною реформа буде лише тоді, коли держава передаватиме місцевому самоврядуванню не лише нові функції, але й фінансові ресурси для їх реалізації.
– А як Ваші партійні справи? Ви показали непоганий результат на парламентських виборах по Ковельському виборчому округу…
– Мій особистий результат – 8,4% по округу, а на рідній Ковельщині – понад 10 відсотків. Зазначу, що жоден із моїх побратимів від "Свободи" в інших округах не набрав менше 5,5%. Нам, націоналістам, довіряють десятки тисяч наших земляків-волинян. Кожні вибори додають досвіду і роблять нас сильнішими. Але непокоїть інше: чи збережемо ми державність і яку країну залишимо нащадкам? Наша партія є ідеологічною, на відміну від інших олігархічних політпроєктів. Що роблять представники цих проєктів, якщо не потрапляють у парламент? Правильно: шукають інші політпроєкти. А що робить "Свобода"? Аналізує причини невдач, збирається із силами, і – знову в бій, до українських перемог!
Розмову вів Михайло КУЗЬМУК.
Залишити коментар