За добру самогонку не садять
Друже мій читачу! Сьогодні повідаю тобі бувальщину, почуту від бабці Маньки. Правда її уже більше десяти років немає, але добре слово про цю жінку ще й тепер почуєш.
Ти знаєш, мій друже, цікаву сутність осіннього життя, коли захід до темної ночі наближається, то кожен намагається більше добра творити, в церкві сповідатися та каятися, себто до Бога наблизитися. А весною і літом головний пріоритет життя – виживання за всяку ціну. На гріх людина менше зважає.
Отож, бабця Маня все своє свідоме життя мешкала у селі Клевецьку і глибокими, хитромудрими філософіями не переймалася. Сильна жінка, чоловічої статури, косила, орала, сіяла, була їздовою і ланковою в колгоспі. Мудрості, і розуму та вправності на п'ятьох. В ті часи комуно-сталінська система заганяла людей у глухий кут. День і ніч працюй – все одно будеш напівголодним та напіводягненим. Грошей за важкий труд не платили, а писали трудодні.
Вихід із важкого становища був один – "гнати" самогон і продавати. Селяни потайки від сусідів, міліції та голови сільради виробляли заборонений продукт. Не подумай, мій читачу, що все так легко.
Технологія, розроблена народом, вимагала неабияких навиків, знань та зусиль. В двох словах розповім про таємниці виробництва самогону в ті часи. Виготовляли закваску із житнього борошна, картоплі та дріжджів. Суміш вистоювалась, бродила відповідний термін. Потім "закваску" заливали в спеціальний бачок, в кришку вмонтовували змієвик та металевий стержень. В кінці його кріпилася лопатка для підмішування, щоб не пригоріло.
Палахкотить вогонь, нагріває ту бунтівну суміш, а ти мусиш весь час крутити лопатку. Разом із тим має бути постійна дегустація продукту на смак та міцність – ложкою. Окремі самогоновари таки добре частувалися – земля оберталася під ногами. Міцність вимірювалась не якимись приладами, а тією ж ложкою. Запалюється синій вогник від сірника – значить, міцність допустима, якщо ні – це вже вода, і процес припиняється.
Після цього самогон пропускали через вугілля, щоб очистити від сивушних масел, і розливали в гумові грілки, в яких переправляли в установлені перекупні центри у Ковелі.
У яких критичних ситуаціях опинялися іноді торгівці самогоном, розповіла якось бабця Маня.
– У вихідний день я зібралася до Ковеля, щоб доставити "свіжак" на "точку" до знайомих. Наповнені грілки прив'язала міцно до живота та боків. Думка була така: якщо зустрінуть, то, може, роздягати не насміляться. Іду собі по стежині – думки рояться, що прикупити за виручені гроші. Вже й Люблинець минула. Аж тут за Дьомкіним хутором "полуторка" стоїть і два міліціянта в околишках (кашкетах – авт.). Людоньки добрі, що ж мені робити? Втікати – здогадаються. Повернути назад – ризиковано, вони ж не дурні, зметикують і доженуть. Страх охопив мене всю. Ноги трясуться, не йдуть.
Тоді з цим строго було: спіймали з самогоном – і від 5 до 7 літ Біломорканалу на Півночі (була в ті часи та всесоюзна будова, зековсько-комсомольська). Отож, серце з грудей вилітає, а я ніби в пащеку до змія заповзаю. В голові, немов у "баняку" з картоплею, – все кипить, а думки нема.
– Куди, тітко, прямуєте? – з єхидною усмішкою запитав старший.
А мене якась спасенна блискавка просвітила:
– До Ковеля йду. Хіба не бачите мого живота? В роддом треба, а то "строки" всі проходять.
Зморозила, що прийшло в голову, ще й мимохідь скривилася, немов те "дитя", що в утробі, ніжкою кудись вперлося. По правді, я таки була притомлена – адже 8 кілометрів пройшла по стежці із села, а ще й перелякана.
Перезернулися міліціянти. Відійшли і про щось пошепталися. Раптом старший, той що із зіркою на погонах, мені запропонував:
– Сідай, тітко, в кабіну, підвеземо тебе до больніци. А ти – на кузов, – наказав своєму товаришу.
Сиджу в кабіні міліцейській, кидає "автівку" на глибоких ямах, а думка одна: хоч би мої грілки не розв'язалися. Тоді кінець. Довезли мене, немов пані, до самої лікарні. Я подякувала і чимдуж від них до місця свого призначення побігла.
Дійшла благополучно. На мене уже чекали. Стали переливати мій самогон в скляні бутлі. Я їм розказую про свою пригоду. Сміються. "То над тобою янгол-охоронець тоді був", – зробила висновок господиня. І я так подумала, навіть перехрестилася. Та радість і веселість були передчасними. Вбігає в хату малий Юрчик, настраханий, розгублений і вигукує:
– Мамо… Мамо. До нас міліціянти і якісь дядьки йдуть!
О, Боже милий, що ж воно робити? З однієї халепи – в іншу! Я, дурна, і не подумала, що антисамогонний рейд вони за Ковелем і в місті проводять. Мабуть, хтось "настукав". Та як же мудро влаштована голова! Здавалось, все, крах, а тут, мов у казці, хтось приходить на поміч. Дивлюсь: відро з-під води та ще й з кришкою… "Виливайте горілку у відро і закривайте кришкою", – кажу я. Ось уже і хвіртка рипнула, і міліціянт із своїми дружинниками-понятими в хаті.
– Добрий день, хазяйко. Нам сказалі, что у вас самогон єсть. Прізнаніє віну уменшаєт, – невідомо якою мовою сказав глава групи.
– Та боронь, Боже. То вам набрехали. Немає у нас нічого. Ми чесні люди.
– Ми всьо знаєм. Кто к вам приходіл?
– Та сестра двоюрідна. Ось вона перед вами, – показала господиня на мене.
– Нє вєрім. Будєм іскать…
Перешукали все і скрізь: і під ліжком, і в коморі, і в погребі. Навіть в піч заглядали. Нема!
– Пошлі, – наказав міліціянт.
Вийшли. А тут один вертається і питає, чи можна води напитися. Знову страх. Мовчимо. Взяв він кварту, зачерпнув майже повну і став пити. Спочатку гірко скривився, але не подав вигляду і швидко випив, витер рукавом рота і усміхнувся загадково. "Добра вода", – сказав, виходячи.
Біля третьої хати захмелів, захитався. Міліціант та другий дружинник не могли второпати, коли і де він напився. Питали – не признався.
Саме після того випадку і народилася приказка: "За добру самогонку не садять!". Ось така історія трапилася зі мною! – завершила свою розповідь мудра бабця.
Любомир ФІАЛКО.
Друже мій читачу! Сьогодні повідаю тобі бувальщину, почуту від бабці Маньки. Правда її уже більше десяти років немає, але добре слово про цю жінку ще й тепер почуєш.
Ти знаєш, мій друже, цікаву сутність осіннього життя, коли захід до темної ночі наближається, то кожен намагається більше добра творити, в церкві сповідатися та каятися, себто до Бога наблизитися. А весною і літом головний пріоритет життя – виживання за всяку ціну. На гріх людина менше зважає.
Отож, бабця Маня все своє свідоме життя мешкала у селі Клевецьку і глибокими, хитромудрими філософіями не переймалася. Сильна жінка, чоловічої статури, косила, орала, сіяла, була їздовою і ланковою в колгоспі. Мудрості, і розуму та вправності на п'ятьох. В ті часи комуно-сталінська система заганяла людей у глухий кут. День і ніч працюй – все одно будеш напівголодним та напіводягненим. Грошей за важкий труд не платили, а писали трудодні.
Вихід із важкого становища був один – "гнати" самогон і продавати. Селяни потайки від сусідів, міліції та голови сільради виробляли заборонений продукт. Не подумай, мій читачу, що все так легко.
Технологія, розроблена народом, вимагала неабияких навиків, знань та зусиль. В двох словах розповім про таємниці виробництва самогону в ті часи. Виготовляли закваску із житнього борошна, картоплі та дріжджів. Суміш вистоювалась, бродила відповідний термін. Потім "закваску" заливали в спеціальний бачок, в кришку вмонтовували змієвик та металевий стержень. В кінці його кріпилася лопатка для підмішування, щоб не пригоріло.
Палахкотить вогонь, нагріває ту бунтівну суміш, а ти мусиш весь час крутити лопатку. Разом із тим має бути постійна дегустація продукту на смак та міцність – ложкою. Окремі самогоновари таки добре частувалися – земля оберталася під ногами. Міцність вимірювалась не якимись приладами, а тією ж ложкою. Запалюється синій вогник від сірника – значить, міцність допустима, якщо ні – це вже вода, і процес припиняється.
Після цього самогон пропускали через вугілля, щоб очистити від сивушних масел, і розливали в гумові грілки, в яких переправляли в установлені перекупні центри у Ковелі.
У яких критичних ситуаціях опинялися іноді торгівці самогоном, розповіла якось бабця Маня.
– У вихідний день я зібралася до Ковеля, щоб доставити "свіжак" на "точку" до знайомих. Наповнені грілки прив'язала міцно до живота та боків. Думка була така: якщо зустрінуть, то, може, роздягати не насміляться. Іду собі по стежині – думки рояться, що прикупити за виручені гроші. Вже й Люблинець минула. Аж тут за Дьомкіним хутором "полуторка" стоїть і два міліціянта в околишках (кашкетах – авт.). Людоньки добрі, що ж мені робити? Втікати – здогадаються. Повернути назад – ризиковано, вони ж не дурні, зметикують і доженуть. Страх охопив мене всю. Ноги трясуться, не йдуть.
Тоді з цим строго було: спіймали з самогоном – і від 5 до 7 літ Біломорканалу на Півночі (була в ті часи та всесоюзна будова, зековсько-комсомольська). Отож, серце з грудей вилітає, а я ніби в пащеку до змія заповзаю. В голові, немов у "баняку" з картоплею, – все кипить, а думки нема.
– Куди, тітко, прямуєте? – з єхидною усмішкою запитав старший.
А мене якась спасенна блискавка просвітила:
– До Ковеля йду. Хіба не бачите мого живота? В роддом треба, а то "строки" всі проходять.
Зморозила, що прийшло в голову, ще й мимохідь скривилася, немов те "дитя", що в утробі, ніжкою кудись вперлося. По правді, я таки була притомлена – адже 8 кілометрів пройшла по стежці із села, а ще й перелякана.
Перезернулися міліціянти. Відійшли і про щось пошепталися. Раптом старший, той що із зіркою на погонах, мені запропонував:
– Сідай, тітко, в кабіну, підвеземо тебе до больніци. А ти – на кузов, – наказав своєму товаришу.
Сиджу в кабіні міліцейській, кидає "автівку" на глибоких ямах, а думка одна: хоч би мої грілки не розв'язалися. Тоді кінець. Довезли мене, немов пані, до самої лікарні. Я подякувала і чимдуж від них до місця свого призначення побігла.
Дійшла благополучно. На мене уже чекали. Стали переливати мій самогон в скляні бутлі. Я їм розказую про свою пригоду. Сміються. "То над тобою янгол-охоронець тоді був", – зробила висновок господиня. І я так подумала, навіть перехрестилася. Та радість і веселість були передчасними. Вбігає в хату малий Юрчик, настраханий, розгублений і вигукує:
– Мамо… Мамо. До нас міліціянти і якісь дядьки йдуть!
О, Боже милий, що ж воно робити? З однієї халепи – в іншу! Я, дурна, і не подумала, що антисамогонний рейд вони за Ковелем і в місті проводять. Мабуть, хтось "настукав". Та як же мудро влаштована голова! Здавалось, все, крах, а тут, мов у казці, хтось приходить на поміч. Дивлюсь: відро з-під води та ще й з кришкою… "Виливайте горілку у відро і закривайте кришкою", – кажу я. Ось уже і хвіртка рипнула, і міліціянт із своїми дружинниками-понятими в хаті.
– Добрий день, хазяйко. Нам сказалі, что у вас самогон єсть. Прізнаніє віну уменшаєт, – невідомо якою мовою сказав глава групи.
– Та боронь, Боже. То вам набрехали. Немає у нас нічого. Ми чесні люди.
– Ми всьо знаєм. Кто к вам приходіл?
– Та сестра двоюрідна. Ось вона перед вами, – показала господиня на мене.
– Нє вєрім. Будєм іскать…
Перешукали все і скрізь: і під ліжком, і в коморі, і в погребі. Навіть в піч заглядали. Нема!
– Пошлі, – наказав міліціянт.
Вийшли. А тут один вертається і питає, чи можна води напитися. Знову страх. Мовчимо. Взяв він кварту, зачерпнув майже повну і став пити. Спочатку гірко скривився, але не подав вигляду і швидко випив, витер рукавом рота і усміхнувся загадково. "Добра вода", – сказав, виходячи.
Біля третьої хати захмелів, захитався. Міліціант та другий дружинник не могли второпати, коли і де він напився. Питали – не признався.
Саме після того випадку і народилася приказка: "За добру самогонку не садять!". Ось така історія трапилася зі мною! – завершила свою розповідь мудра бабця.
Любомир ФІАЛКО.
Залишити коментар