Як не стати жертвою Інтернет-шахраїв?
З появою мережі Інтернет шахрайство виявило нові форми свого прояву і посіло своє місце в низці інших злочинів. Натепер шахрайство в мережі Інтернет стає розповсюдженим явищем.
Анонімність, безконтрольність та вседозволеність дає змогу шахраям господарювати в Інтернеті та відчувати свою безкарність. Такий вид шахрайства стає все більш небезпечним. Варто зауважити, що потрапляють у сіті зловмисників не тільки новачки, але і досвідчені користувачі. Як розпізнати шахраїв і що робити, якщо ви стали жертвою шахрайства в Інтернеті?
Найстарішим видом шахрайства в Інтернеті вважається фішинг. Його особливість полягає в тому, що відбувається крадіжка особистих даних для подальшого розкрадання коштів з банківської карти або інтернет-гаманця. У цьому разі шахраї для отримання паролів і секретної інформації використовують спам-розсилки, комп'ютерні віруси і підставні сайти. Так, наприклад, шахраї розсилають смс-повідомлення, що містять інформацію про те, що банківська карта абонента заблокована з низки причин. Іноді подібні повідомлення містять заклик переказати гроші, щоб розблокувати картку, іноді абонента просять зателефонувати або відправити смс на короткий номер.
Один із популярних способів шахрайства, заснований на довірі людей, пов'язаний із зверненням через мережу Інтернет про "термінову допомогу". У цьому разі шахраї вигадують "жалісну легенду", яку складають досить талановито і грамотно. Повідомлення починається з короткої історії, в яку потрапив "нещасний", далі він просить фінансову допомогу "хто скільки може". До такого звернення шахраї прикладають фотографії нібито своїх "хворих" дітей, батьків, "офіційні" документи, свідоцтва та висновки лікарів.
Особливість таких повідомлень у тому, що всі вони розповідають жалісливі трагічні історії про хворобу, на яку потрібні гроші. У такому зверненні потрібні продумано розставлені акценти, щоб аудиторія читачів повірила і допомогла. Таким чином використовується довіра людей, а шахраї мають змогу заробляти за тиждень кілька тисяч доларів від співчуваючих.
Останніми роками широку популярність отримали смс-розсилки або електронні листи з повідомленнями про виграш автомобіля або інших цінних призів. Для отримання "виграшу" зловмисники зазвичай просять переказати на електронні рахунки певну суму грошей, мотивуючи це необхідністю сплати податків, митних зборів, транспортних витрат та ін. Після отримання грошових коштів вони перестають виходити на зв'язок або просять переказати додаткові суми на оформлення виграшу.
Ще один відомий спосіб шахрайства пов'язаний із розміщенням оголошень про продаж товарів на електронних дошках оголошень і інтернет-аукціонах. Як правило, шахраї залучають своїх жертв заниженими цінами і вигідними пропозиціями і вимагають перерахування передоплати шляхом переказу грошових коштів на електронний гаманець. Після приходу на рахунок потрібної суми, шахраї кидають покупця в "чорний список", блокують його повідомлення і номер телефону.
Нерідкі випадки шахрайства, що пов'язані з діяльністю інтернет-магазинів і сайтів, де також під час замовлення товарів просять внести передоплату, часто шляхом внесення грошових коштів на якийсь віртуальний гаманець за допомогою термінала експрес-оплати. Далі магазин протягом декількох днів буде придумувати відмовки й обіцяти швидку доставку товару, а потім безслідно зникає або надсилає неякісний товар. Мета подібних сайтів – обдурити максимальну кількість людей за короткий термін. Створити інтернет-сайт сьогодні – справа кількох хвилин, тому незабаром після припинення роботи сайт відродиться за іншою адресою, з іншим дизайном і під іншою назвою.
У практиці останніх років відзначається, що разом із класичними прийомами обману і зловживанням довірою злочинці застосовують нові способи, що ще не мали аналогів у минулому. Вивчаючи особистість шахраїв, можна констатувати у них наявність таких рис, як: обачність, хитрість, рішучість, дар переконання, вміння викликати довіру, вміння обмірковувати все до дрібниць, схильність до ризику, знижена тривожність, високе самовладання та терпіння. Шахраї самі по собі є гарними психологами і знають, на які слабкі сторони людської натури можна натиснути, щоб переконати жертву добровільно розлучитися з грошима (малоосвіченість, невігластво, жадібність, віра в "щасливий випадок", спрага "халяви", лінь, азарт, самозамилування, марнославство, несамостійність, забобони, звичка бути ввічливим тощо).
Запам’ятайте:
n Нікому не повідомляти свій ПІН-код і номер карти, навіть особам, які по телефону представляються працівниками банку.
n Не надавати особисті дані на незнайомих сайтах. Паспортні і платіжні дані, телефон, логін і пароль в інтернеті надавати тільки в разі 100% впевненості, що перебуваєте на офіційних сайтах.
n Не носити записаний ПІН-код в гаманці чи в мобільному телефоні.
n У разі втрати (крадіжки) карти негайно зателефонувати до банківської установи для її блокування. Те ж саме необхідно зробити, якщо картка залишилась в банкоматі та не видається держателю.
n Не робити великих передоплат при покупці в інтернет-магазині. Краще використовувати спосіб покупки – накладений платіж. Тоді можна отримати товар, оглянути його і після цього оплатити.
n Здійснювати розрахунок платіжною карткою в кафе, ресторанах, магазинах тощо лише особисто або при візуальному контролі (тримати картку в полі зору).
n У разі отримання на мобільний телефон СМС-повідомлень про "перемогу в конкурсі", "перемогу в розіграші", "виграші автомобіля" у жодному разі нікуди не пересилати кошти, а негайно повідомляти про такі "пропозиції" правоохоронні органи.
Якщо ви стали жертвою шахраїв в Інтернеті, перше, що потрібно зробити, – звернутися в поліцію. Зателефонуйте за номером 102 або вирушайте до найближчого відділення, зібравши всі докази факту шахрайства.
Лілія БОГДАНОВИЧ, Світлана УСИК.
З появою мережі Інтернет шахрайство виявило нові форми свого прояву і посіло своє місце в низці інших злочинів. Натепер шахрайство в мережі Інтернет стає розповсюдженим явищем.
Анонімність, безконтрольність та вседозволеність дає змогу шахраям господарювати в Інтернеті та відчувати свою безкарність. Такий вид шахрайства стає все більш небезпечним. Варто зауважити, що потрапляють у сіті зловмисників не тільки новачки, але і досвідчені користувачі. Як розпізнати шахраїв і що робити, якщо ви стали жертвою шахрайства в Інтернеті?
Найстарішим видом шахрайства в Інтернеті вважається фішинг. Його особливість полягає в тому, що відбувається крадіжка особистих даних для подальшого розкрадання коштів з банківської карти або інтернет-гаманця. У цьому разі шахраї для отримання паролів і секретної інформації використовують спам-розсилки, комп'ютерні віруси і підставні сайти. Так, наприклад, шахраї розсилають смс-повідомлення, що містять інформацію про те, що банківська карта абонента заблокована з низки причин. Іноді подібні повідомлення містять заклик переказати гроші, щоб розблокувати картку, іноді абонента просять зателефонувати або відправити смс на короткий номер.
Один із популярних способів шахрайства, заснований на довірі людей, пов'язаний із зверненням через мережу Інтернет про "термінову допомогу". У цьому разі шахраї вигадують "жалісну легенду", яку складають досить талановито і грамотно. Повідомлення починається з короткої історії, в яку потрапив "нещасний", далі він просить фінансову допомогу "хто скільки може". До такого звернення шахраї прикладають фотографії нібито своїх "хворих" дітей, батьків, "офіційні" документи, свідоцтва та висновки лікарів.
Особливість таких повідомлень у тому, що всі вони розповідають жалісливі трагічні історії про хворобу, на яку потрібні гроші. У такому зверненні потрібні продумано розставлені акценти, щоб аудиторія читачів повірила і допомогла. Таким чином використовується довіра людей, а шахраї мають змогу заробляти за тиждень кілька тисяч доларів від співчуваючих.
Останніми роками широку популярність отримали смс-розсилки або електронні листи з повідомленнями про виграш автомобіля або інших цінних призів. Для отримання "виграшу" зловмисники зазвичай просять переказати на електронні рахунки певну суму грошей, мотивуючи це необхідністю сплати податків, митних зборів, транспортних витрат та ін. Після отримання грошових коштів вони перестають виходити на зв'язок або просять переказати додаткові суми на оформлення виграшу.
Ще один відомий спосіб шахрайства пов'язаний із розміщенням оголошень про продаж товарів на електронних дошках оголошень і інтернет-аукціонах. Як правило, шахраї залучають своїх жертв заниженими цінами і вигідними пропозиціями і вимагають перерахування передоплати шляхом переказу грошових коштів на електронний гаманець. Після приходу на рахунок потрібної суми, шахраї кидають покупця в "чорний список", блокують його повідомлення і номер телефону.
Нерідкі випадки шахрайства, що пов'язані з діяльністю інтернет-магазинів і сайтів, де також під час замовлення товарів просять внести передоплату, часто шляхом внесення грошових коштів на якийсь віртуальний гаманець за допомогою термінала експрес-оплати. Далі магазин протягом декількох днів буде придумувати відмовки й обіцяти швидку доставку товару, а потім безслідно зникає або надсилає неякісний товар. Мета подібних сайтів – обдурити максимальну кількість людей за короткий термін. Створити інтернет-сайт сьогодні – справа кількох хвилин, тому незабаром після припинення роботи сайт відродиться за іншою адресою, з іншим дизайном і під іншою назвою.
У практиці останніх років відзначається, що разом із класичними прийомами обману і зловживанням довірою злочинці застосовують нові способи, що ще не мали аналогів у минулому. Вивчаючи особистість шахраїв, можна констатувати у них наявність таких рис, як: обачність, хитрість, рішучість, дар переконання, вміння викликати довіру, вміння обмірковувати все до дрібниць, схильність до ризику, знижена тривожність, високе самовладання та терпіння. Шахраї самі по собі є гарними психологами і знають, на які слабкі сторони людської натури можна натиснути, щоб переконати жертву добровільно розлучитися з грошима (малоосвіченість, невігластво, жадібність, віра в "щасливий випадок", спрага "халяви", лінь, азарт, самозамилування, марнославство, несамостійність, забобони, звичка бути ввічливим тощо).
Запам’ятайте:
- Нікому не повідомляти свій ПІН-код і номер карти, навіть особам, які по телефону представляються працівниками банку.
- Не надавати особисті дані на незнайомих сайтах. Паспортні і платіжні дані, телефон, логін і пароль в інтернеті надавати тільки в разі 100% впевненості, що перебуваєте на офіційних сайтах.
- Не носити записаний ПІН-код в гаманці чи в мобільному телефоні.
- У разі втрати (крадіжки) карти негайно зателефонувати до банківської установи для її блокування. Те ж саме необхідно зробити, якщо картка залишилась в банкоматі та не видається держателю.
- Не робити великих передоплат при покупці в інтернет-магазині. Краще використовувати спосіб покупки – накладений платіж. Тоді можна отримати товар, оглянути його і після цього оплатити.
- Здійснювати розрахунок платіжною карткою в кафе, ресторанах, магазинах тощо лише особисто або при візуальному контролі (тримати картку в полі зору).
- У разі отримання на мобільний телефон СМС-повідомлень про "перемогу в конкурсі", "перемогу в розіграші", "виграші автомобіля" у жодному разі нікуди не пересилати кошти, а негайно повідомляти про такі "пропозиції" правоохоронні органи.
Якщо ви стали жертвою шахраїв в Інтернеті, перше, що потрібно зробити, – звернутися в поліцію. Зателефонуйте за номером 102 або вирушайте до найближчого відділення, зібравши всі докази факту шахрайства.
Лілія БОГДАНОВИЧ, Світлана УСИК.
Залишити коментар