Рішенням Конституційного Суду України визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного Кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування.
На виконання зазначеного Рішення Конституційного Суду, в першу чергу слід було привести у відповідність до норм чинного законодавства положення окремих статей Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", що безпосередньо регулюють питання виплати щорічної разової допомоги до 5 травня ветеранам війни, відновивши норму Закону, що діяла раніше, відповідно до якої допомога ветеранам війни виплачується у розмірах мінімальних пенсій за віком згідно зі статусом особи.
Однак жодних змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" так на сьогодні й не внесено. Відтак статті 12, 13, 14, 15 цього Закону в частині, що стосується виплати разової грошової допомоги до 5 травня, викладені у наступній редакції: "Щорічно до 5 травня ветеранам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених Законом про Державний бюджет України". Більше того, положення Постанови КМУ від 08.04.2021 року, № 325 "Деякі питання виплати у 2021 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", також не визнані на сьогоднішній день неконституційними та не втратили своєї юридичної сили. Як наслідок, розмір щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 році даною Постановою визначено у конкретних розмірах.
На адресу управління щорічно надходять вже готові списки осіб на виплату одноразової допомоги до 5 травня від Пенсійного Фонду, від Міноборони та від інших установ і організацій за формою: “ПІП пільговика, його статус, паспортні дані, адреса, виплатні реквізити в уповноваженому банку та розмір самої допомоги”.
Управління соціального захисту населення, у свою чергу, здійснює лише звірку інформації в частині наявного статусу пільговика з інформацією бази даних ЄДАРП (Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги) та надсилає їх в м.Луцьк, комунальну установу "Центр по здійсненню соціальних виплат" для формування виплатних відомостей. Після отримання відомостей, управління проводить виплату вже нарахованої до 5 травня допомоги, як це передбачено в частині першій ст. 17-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Слід зазначити, що у старій редакції Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425) встановлено розміри щорічних разових грошових допомог, що асоціюються з пенсійними виплатами, а це ще раз підтверджує ту істину, що управління соціального захисту населення жодного відношення до визначення розмірів таких виплат не має.
Хоча, як свідчить практика, рішення судів з приводу зобов'язання управління соціального захисту населення провести нарахування та виплату допомоги до 5 травня у збільшеному розмірі, виносять на користь громадян. Постає запитання: "Як виконати таке рішення через відсутність механізму нарахування встановлених судом розмірів допомоги до 5 травня, а саме: невідомо який застосовувати розмір мінімальної пенсії за віком (з яких офіційних джерел отримати дану інформацію), від якої дати слід “відштовхуватися”? Чи станом на 2007 рік, як це зазначено у редакції Закону, до визнання неконституційними окремих його положень, чи за 2021 рік, де розміри таких пенсій змінювалися впродовж року?".
Хоча такі виплати мали місце саме у період з 1998 року (у старій редакції Закону, що діяла з 1999 року). Відтак Законом України "Про державний бюджет України на 1999 рік" передбачено мінімальний розмір пенсії за віком — 15 грн., а Законом України "Про державний бюджет України на 2007 рік" — 380 грн.
Виходячи з того, що Конституційний Суд України посилається на норму Закону в старій його редакції, то у цій ситуації повинна мати місце і дія Закону про пенсійне забезпечення також у старій редакції. З наведеного випливає, що виплата допомоги у 2021 році ветеранам війни проведена правомірно та в повному обсязі.
Враховуючи викладене вище, інформуємо, що жодне рішення суду по 5 травню на сьогодні управління соціального захисту населення виконавчого комітету Ковельської міської ради не має змоги виконати через наявні прогалини у законодавстві.
Велике прохання до ветеранів війни, що мають право на зазначені виплати: з метою уникнення тривалої судової тяганини, яка на сьогодні, як свідчить практика, є безрезультатною, із розумінням поставитися до ситуації, що склалася. Перед зверненням до суду з позовом, доцільно скеровувати для початку свої листи до вищестоящих установ — таких, як Мінсоцполітики, Мінветеранів, Кабінету Міністрів України, до повноважень яких безпосередньо відноситься нарахування щорічних допомог до 5 травня.
У свою чергу, управління соціального захисту населення виконавчого комітету Ковельської міської ради та міська влада з цього питання протягом 2020-2021 рр. неодноразово зверталися з відповідними листами до вищестоящих органів державної влади, проте, безрезультатно. Визначити розміри "недовиплачених" сум щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2020-2021 рр. ветеранам війни так ніхто і не наважився.
Софія САГАЛЬ, начальник управління соціального захисту населення міськвиконкому.
Залишити коментар