Хто поверне переплату за газ?
Директору
ТзОВ «Редакція
газети «Вісті Ковельщини»
Вельмі Миколі Григоровичу
Я, Пазина Євгенія Федорівна, жителька с. Зелена, вул. Поліська, 19, прошу за посередництвом газети допомогти вияснити, хто повинен повернути переплату за спожитий газ за травень місяць?
Справа в тім, що у квітні через регулярні платежі «ПриватБанку» була сплачена 1861 гривня. У травні з пенсійної картки було знято за газ також 1861 гривню, що не відповідає вартості спожитого газу.
Платіжне повідомлення за травень надійшло лише на початку липня на суму 302 гривні. І знову ж через банк було сплачено 476 гривень, що не відповідає затратам.
Ми звернулись із заявою і вимогою ще 20 червня, оформили відповідні документи, але зараз і облгаз, і «Нафтогаз» «футболять» нас один до одного, хоча з «гарячої лінії» «Нафтогазу» повідомили, що згідно із Законом гроші повинні бути повернуті протягом місяця. Спілкуючись з односельчанами, знаю, що ми не одні такі «постраждалі».
Будемо Вам щиро вдячні за Вашу роботу.
З повагою —
Є. Ф. ПАЗИНА.
l
З подібним запитанням до редакції газети звертаються й інші мешканці нашого краю. Я постарався розібратися в суті справи, звернувшись за допомогою не до чиновників, які, дійсно, «відфутболюють» скарги споживачів газу, а до інтернету, де розшукав, як на мене, досить цікаву статтю під заголовком «Українці змушені вдвічі платити за газ: про нововведення попередили не всіх». Пропоную статтю увазі читачів.
l
Українці з 1 червня отримали нового постачальника газу. Якщо ще торік більшість сімей платила за блакитне паливо пов’язаним із Дмитром Фірташем газзбутам, то зараз усі мають сплачувати “Нафтогазу”. Однак попередили про це далеко не всіх, у результаті частина українців продовжує платити збутам, а повернути “зайве” надто складно.
Як і чому українським сім’ям доводиться двічі платити за газ, читайте в матеріалі OBOZREVATEL.
“Проблема справді масштабна”
“Я платила за газ щомісяця, і тут отримую платіжку з боргом у 400 грн. Я почала з’ясовувати, виявилося, що з 1 червня без попередження мене перевели у “Нафтогаз”. І не тільки мене, всіх перевели. Я зателефонувала до газзбуту, у мене там переплата вже 750 грн. Це не за один місяць переплата. Як повернути тепер гроші та чи повернуть, не розумію”, – розказує мешканка Київської області Ірина.
Як розповідає OBOZREVATEL експерт у сфері ЖКГ Олег Попенко, така проблема справді масова. “Нафтогаз” не був готовий одразу отримати 10 млн. нових клієнтів, тому не зміг провести ефективне інформування. “Деякі українці досі не знають, що вони вже мають платити “Нафтогазу”, – каже Попенко.
При цьому процедури повернення переплат немає. Попенко розповідає про ситуацію, коли на повернення коштів чекають уже п’ять місяців (деяких перевели на послуги “Нафтогазу” раніше). У цій ситуації кожному українцю варто щонайменше зареєструватися на офіційному сайті “Нафтогазу” і вже зараз почати оплачувати блакитне паливо їм, а не газзбутам.
Заяву про повернення коштів у газзбут написати можна. Однак тут варто врахувати: якщо гроші не повертатимуть, то витребувати їх буде вкрай складно. Послуги юриста чи позов до суду не покриють отриманої вигоди.
Як і чому українців перевели на послуги “Нафтогазу”
В Україні з червня газзбути не змогли закупити блакитне паливо. В результаті згідно із Законом усіх їх перевели на постачальника останньої надії – “Нафтогаз”. Із ним і залишаться клієнти. За Законом перехід відбувається автоматично та без обов’язкової згоди клієнта (для того, щоб сім’ї не залишилися без газу).
Така норма, з одного боку, дає можливість не переривати постачання блакитного палива, а з іншого – позбавляє українців можливості гарантовано отримати інформацію про перехід на іншого постачальника. Особисто обдзвонювати кожного клієнта “Нафтогаз” фізично не може. Натомість уже наприкінці місяця українці (а деякі із затримками) отримали платіжки вже від нового постачальника.
“Думаю, йдеться про переплату на сотні мільйонів гривень. Процедуру повернення коштів ніде не прописано. Люди не знають, як поводитись у цій ситуації”, – каже Попенко. За інформацією OBOZREVATEL, у “Нафтогазі” також не планували забирати собі всіх українців. Спочатку в стратегії компанії припускали, що отримають лише близько 30% споживачів.
Газ держкомпанія хотіла продавати тим, хто сам переходить на їхні послуги. Мовляв, це активна, поінформована аудиторія, яка зможе вчасно сплачувати рахунки. Але в результаті “Нафтогаз” отримав як своїх клієнтів усіх українців.
Що з тарифом?
Добра новина – “Нафтогаз” зафіксував для всіх своїх споживачів тариф у розмірі 7,9 грн за кубометр. І хоча вартість блакитного палива нібито не змінюється, ще минулого року українці за кожний кубометр сплачували 6,9 грн. Тому газ за рік таки подорожчав, але, ймовірно, щонайменше до кінця воєнного стану ціна більше не змінюватиметься.
Загалом газу в Україні цілком може вистачити. До групи “Нафтогазу” входить головна газовидобувна компанія “Укргазвидобування”. Зважаючи на те, що частина українців тимчасово мігрувала за кордон, власного видобутку блакитного палива може вистачити для того, щоб забезпечити хоча б потреби населення.
За різними оцінками, українського газу може вистачити і на бізнес (який різко скоротився, частина великих промислових споживачів закрилася). А ось твердження про те, що український газ має бути ще дешевшим, ставить під загрозу успішний видобуток. Український газовидобуток потребує мільярдних інвестицій. І щоб забезпечити повну енергонезалежність, вже після перемоги на фронті “Укргазвидобуванню” доведеться залучати технології та інвестиції за кордоном.
l
Як бачимо, у статті названо причини, які призвели до переплат за споживання газу в Україні. Але, на жаль, конкретної відповіді на запитання «Що робити?» нема. Тому я продовжив пошук. І в інтернет-виданні «Хвиля» 27 липня ц. р. віднайшов інформацію під заголовком «Переплата за газ». Ось вона:
«З 1 червня 2022 року майже 9 млн. домогосподарств було переведено до нового постачальника газу. Сталося це автоматично, адже деякі компанії виконувати свої функції не змогли через бойові дії. Для таких клієнтів постачальником став “Нафтогаз”, але оплата рахунків новому постачальнику виявилася проблемною, адже багато хто дізнався про зміну постачальника тоді, коли вже сплатив за газ на рахунок колишньої компанії.
Однак, як повідомляє “Хвиля”, споживачі, які переплатили за блакитне паливо колишньому постачальнику, можуть повернути свої гроші.
При цьому повернути переплату можуть клієнти, які пройшли реєстрацію та отримали новий особовий рахунок у “Нафтогазі”.
Для того, щоб отримати новий особовий рахунок, потрібно скористатися чат-ботами GASUA у Viber, Telegram або NaftogazGasSupply у Facebook Messenger. Там потрібно ввести EIC-код, що складається із 16 цифр. Цей код можна знайти в особистому кабінеті, на платіжці або дізнатися в контакт-центрі облгазу.
Далі клієнту буде надано новий особистий рахунок у “Нафтогазі” і можна буде пройти реєстрацію в особистому кабінеті на my.gas.ua.
Зазначимо, що реєстрація в особистому кабінеті дозволяє клієнтам:
n дізнатися про актуальний стан рахунку;
n сплатити за спожитий газ;
n отримати рахунок за газ та деталізацію нарахувань;
n скачати довідку про пільги та субсидії;
n одержати акт звірки;
n оформити договір про реструктуризацію боргу;
n одержати довідку про відсутність заборгованості.
Крім того, якщо оплачувати газ до 30 числа кожного місяця, можна отримати одновідсоткову знижку на наступну оплату.
Як повернути переплату
Як повідомляли раніше в “Нафтогазі”, єдиного механізму автоматичного повернення переплати на рахунки клієнтів немає. Тому кожен споживач, який зіткнувся з такою проблемою, має самостійно звернутися до попереднього постачальника газу, написавши заяву. При цьому заява складається у довільній формі, але особовий рахунок має бути обов’язково вказаний.
Разом із заявою подаються:
n копія паспорта власника особового рахунку (1, 2 сторінки та реєстрація);
n копія ідентифікаційного коду власника особового рахунку;
n довідка з реквізитами карткового рахунку з банку (або витяг з Приват24);
n копія квитанції про оплату за газ у період, коли виникла переплата.
Усі копії документів мають бути завірені споживачем, тобто на них від руки має бути написано “Згідно з оригіналом” та проставлено дату та підпис клієнта.
l
Що можна сказати з приводу написаного і процитованого вище? Тільки одне: якби в умовах війни всі чиновники – починаючи з урядовців і закінчуючи службовцями з різноманітних компаній і фірм – жили і працювали за законами воєнного стану й несли персональну відповідальність за свої дії, то результатом їх роботи не стали б хаос і безлад, які нині виникли в газопостачанні населення. Я не кажу про тюремні строки або «розстріли на місцях» за неувагу до потреб і запитів людей, що вкрай негативно впливає на морально-психологічну ситуацію в суспільстві, яка й так важка, а про елементарну виконавську дисципліну та вміння працювати в екстремальних умовах.
Якби все це було, то мільйони споживачів газу не оббивали б пороги органів влади, установ газопостачання, де їх не особливо хочуть слухати, а змушують оформляти різноманітні «папери», про що йдеться вище.
Все менше залишається часу до початку опалювального сезону, який буде, за прогнозами експертів, надзвичайно складним. Як на мене, підготовку до нього потрібно тримати на суворому контролі вже сьогодні й не допускати таких кричущих негараздів і непорозумінь, які мають місце у сфері газопостачання сьогодні. І тут своє вагоме слово мають сказати представницька й виконавча влада всіх рівнів, органи правопорядку та державного контролю, яких в Україні достатньо. Бо смішно виглядає виправдання посадовців з газопостачальних компаній про те, що «про нововведення не встигли попередити всіх». Щоправда, було б смішно, якби не так драматично…
Микола ВЕЛЬМА.
P. S. Цими днями Є. Ф. Пазина повідомила, що переплату за газ вимагають і в «платіжках» за червень. Хто ж розірве зачароване коло бюрократії? Тим більше, що «Нафтогаз» оголосив про дефолт…
М. В.
Директору
ТзОВ «Редакція
газети «Вісті Ковельщини»
Вельмі Миколі Григоровичу
Я, Пазина Євгенія Федорівна, жителька с. Зелена, вул. Поліська, 19, прошу за посередництвом газети допомогти вияснити, хто повинен повернути переплату за спожитий газ за травень місяць?
Справа в тім, що у квітні через регулярні платежі «ПриватБанку» була сплачена 1861 гривня. У травні з пенсійної картки було знято за газ також 1861 гривню, що не відповідає вартості спожитого газу.
Платіжне повідомлення за травень надійшло лише на початку липня на суму 302 гривні. І знову ж через банк було сплачено 476 гривень, що не відповідає затратам.
Ми звернулись із заявою і вимогою ще 20 червня, оформили відповідні документи, але зараз і облгаз, і «Нафтогаз» «футболять» нас один до одного, хоча з «гарячої лінії» «Нафтогазу» повідомили, що згідно із Законом гроші повинні бути повернуті протягом місяця. Спілкуючись з односельчанами, знаю, що ми не одні такі «постраждалі».
Будемо Вам щиро вдячні за Вашу роботу.
З повагою — Є. Ф. ПАЗИНА.
ххх
З подібним запитанням до редакції газети звертаються й інші мешканці нашого краю. Я постарався розібратися в суті справи, звернувшись за допомогою не до чиновників, які, дійсно, «відфутболюють» скарги споживачів газу, а до інтернету, де розшукав, як на мене, досить цікаву статтю під заголовком «Українці змушені вдвічі платити за газ: про нововведення попередили не всіх». Пропоную статтю увазі читачів.
ххх
Українці з 1 червня отримали нового постачальника газу. Якщо ще торік більшість сімей платила за блакитне паливо пов’язаним із Дмитром Фірташем газзбутам, то зараз усі мають сплачувати “Нафтогазу”. Однак попередили про це далеко не всіх, у результаті частина українців продовжує платити збутам, а повернути “зайве” надто складно.
Як і чому українським сім’ям доводиться двічі платити за газ, читайте в матеріалі OBOZREVATEL.
“Проблема справді масштабна”
“Я платила за газ щомісяця, і тут отримую платіжку з боргом у 400 грн. Я почала з’ясовувати, виявилося, що з 1 червня без попередження мене перевели у “Нафтогаз”. І не тільки мене, всіх перевели. Я зателефонувала до газзбуту, у мене там переплата вже 750 грн. Це не за один місяць переплата. Як повернути тепер гроші та чи повернуть, не розумію”, – розказує мешканка Київської області Ірина.
Як розповідає OBOZREVATEL експерт у сфері ЖКГ Олег Попенко, така проблема справді масова. “Нафтогаз” не був готовий одразу отримати 10 млн. нових клієнтів, тому не зміг провести ефективне інформування. “Деякі українці досі не знають, що вони вже мають платити “Нафтогазу”, – каже Попенко.
При цьому процедури повернення переплат немає. Попенко розповідає про ситуацію, коли на повернення коштів чекають уже п’ять місяців (деяких перевели на послуги “Нафтогазу” раніше). У цій ситуації кожному українцю варто щонайменше зареєструватися на офіційному сайті “Нафтогазу” і вже зараз почати оплачувати блакитне паливо їм, а не газзбутам.
Заяву про повернення коштів у газзбут написати можна. Однак тут варто врахувати: якщо гроші не повертатимуть, то витребувати їх буде вкрай складно. Послуги юриста чи позов до суду не покриють отриманої вигоди.
Як і чому українців перевели на послуги “Нафтогазу”
В Україні з червня газзбути не змогли закупити блакитне паливо. В результаті згідно із Законом усіх їх перевели на постачальника останньої надії – “Нафтогаз”. Із ним і залишаться клієнти. За Законом перехід відбувається автоматично та без обов’язкової згоди клієнта (для того, щоб сім’ї не залишилися без газу).
Така норма, з одного боку, дає можливість не переривати постачання блакитного палива, а з іншого – позбавляє українців можливості гарантовано отримати інформацію про перехід на іншого постачальника. Особисто обдзвонювати кожного клієнта “Нафтогаз” фізично не може. Натомість уже наприкінці місяця українці (а деякі із затримками) отримали платіжки вже від нового постачальника.
“Думаю, йдеться про переплату на сотні мільйонів гривень. Процедуру повернення коштів ніде не прописано. Люди не знають, як поводитись у цій ситуації”, – каже Попенко. За інформацією OBOZREVATEL, у “Нафтогазі” також не планували забирати собі всіх українців. Спочатку в стратегії компанії припускали, що отримають лише близько 30% споживачів.
Газ держкомпанія хотіла продавати тим, хто сам переходить на їхні послуги. Мовляв, це активна, поінформована аудиторія, яка зможе вчасно сплачувати рахунки. Але в результаті “Нафтогаз” отримав як своїх клієнтів усіх українців.
Що з тарифом?
Добра новина – “Нафтогаз” зафіксував для всіх своїх споживачів тариф у розмірі 7,9 грн за кубометр. І хоча вартість блакитного палива нібито не змінюється, ще минулого року українці за кожний кубометр сплачували 6,9 грн. Тому газ за рік таки подорожчав, але, ймовірно, щонайменше до кінця воєнного стану ціна більше не змінюватиметься.
Загалом газу в Україні цілком може вистачити. До групи “Нафтогазу” входить головна газовидобувна компанія “Укргазвидобування”. Зважаючи на те, що частина українців тимчасово мігрувала за кордон, власного видобутку блакитного палива може вистачити для того, щоб забезпечити хоча б потреби населення.
За різними оцінками, українського газу може вистачити і на бізнес (який різко скоротився, частина великих промислових споживачів закрилася). А ось твердження про те, що український газ має бути ще дешевшим, ставить під загрозу успішний видобуток. Український газовидобуток потребує мільярдних інвестицій. І щоб забезпечити повну енергонезалежність, вже після перемоги на фронті “Укргазвидобуванню” доведеться залучати технології та інвестиції за кордоном.
ххх
Як бачимо, у статті названо причини, які призвели до переплат за споживання газу в Україні. Але, на жаль, конкретної відповіді на запитання «Що робити?» нема. Тому я продовжив пошук. І в інтернет-виданні «Хвиля» 27 липня ц. р. віднайшов інформацію під заголовком «Переплата за газ». Ось вона:
«З 1 червня 2022 року майже 9 млн. домогосподарств було переведено до нового постачальника газу. Сталося це автоматично, адже деякі компанії виконувати свої функції не змогли через бойові дії. Для таких клієнтів постачальником став “Нафтогаз”, але оплата рахунків новому постачальнику виявилася проблемною, адже багато хто дізнався про зміну постачальника тоді, коли вже сплатив за газ на рахунок колишньої компанії.
Однак, як повідомляє “Хвиля”, споживачі, які переплатили за блакитне паливо колишньому постачальнику, можуть повернути свої гроші.
При цьому повернути переплату можуть клієнти, які пройшли реєстрацію та отримали новий особовий рахунок у “Нафтогазі”.
Для того, щоб отримати новий особовий рахунок, потрібно скористатися чат-ботами GASUA у Viber, Telegram або NaftogazGasSupply у Facebook Messenger. Там потрібно ввести EIC-код, що складається із 16 цифр. Цей код можна знайти в особистому кабінеті, на платіжці або дізнатися в контакт-центрі облгазу.
Далі клієнту буде надано новий особистий рахунок у “Нафтогазі” і можна буде пройти реєстрацію в особистому кабінеті на my.gas.ua.
Зазначимо, що реєстрація в особистому кабінеті дозволяє клієнтам:
- дізнатися про актуальний стан рахунку;
- сплатити за спожитий газ;
- отримати рахунок за газ та деталізацію нарахувань;
- скачати довідку про пільги та субсидії;
- одержати акт звірки;
- оформити договір про реструктуризацію боргу;
- одержати довідку про відсутність заборгованості.
Крім того, якщо оплачувати газ до 30 числа кожного місяця, можна отримати одновідсоткову знижку на наступну оплату.
Як повернути переплату
Як повідомляли раніше в “Нафтогазі”, єдиного механізму автоматичного повернення переплати на рахунки клієнтів немає. Тому кожен споживач, який зіткнувся з такою проблемою, має самостійно звернутися до попереднього постачальника газу, написавши заяву. При цьому заява складається у довільній формі, але особовий рахунок має бути обов’язково вказаний.
Разом із заявою подаються:
- копія паспорта власника особового рахунку (1, 2 сторінки та реєстрація);
- копія ідентифікаційного коду власника особового рахунку;
- довідка з реквізитами карткового рахунку з банку (або витяг з Приват24);
- копія квитанції про оплату за газ у період, коли виникла переплата.
Усі копії документів мають бути завірені споживачем, тобто на них від руки має бути написано “Згідно з оригіналом” та проставлено дату та підпис клієнта.
ххх
Що можна сказати з приводу написаного і процитованого вище? Тільки одне: якби в умовах війни всі чиновники – починаючи з урядовців і закінчуючи службовцями з різноманітних компаній і фірм – жили і працювали за законами воєнного стану й несли персональну відповідальність за свої дії, то результатом їх роботи не стали б хаос і безлад, які нині виникли в газопостачанні населення. Я не кажу про тюремні строки або «розстріли на місцях» за неувагу до потреб і запитів людей, що вкрай негативно впливає на морально-психологічну ситуацію в суспільстві, яка й так важка, а про елементарну виконавську дисципліну та вміння працювати в екстремальних умовах.
Якби все це було, то мільйони споживачів газу не оббивали б пороги органів влади, установ газопостачання, де їх не особливо хочуть слухати, а змушують оформляти різноманітні «папери», про що йдеться вище.
Все менше залишається часу до початку опалювального сезону, який буде, за прогнозами експертів, надзвичайно складним. Як на мене, підготовку до нього потрібно тримати на суворому контролі вже сьогодні й не допускати таких кричущих негараздів і непорозумінь, які мають місце у сфері газопостачання сьогодні. І тут своє вагоме слово мають сказати представницька й виконавча влада всіх рівнів, органи правопорядку та державного контролю, яких в Україні достатньо. Бо смішно виглядає виправдання посадовців з газопостачальних компаній про те, що «про нововведення не встигли попередити всіх». Щоправда, було б смішно, якби не так драматично…
Микола ВЕЛЬМА.
P. S. Цими днями Є. Ф. Пазина повідомила, що переплату за газ вимагають і в «платіжках» за червень. Хто ж розірве зачароване коло бюрократії? Тим більше, що «Нафтогаз» оголосив про дефолт…
М. В.
Залишити коментар