Бізнес в умовах війни
Попри війну та обстріли, українські бізнеси другий квартал поспіль декларують стримано-оптимістичні настрої. Вони переконані, що війна триватиме і в 2023 році, а тому закладають ці ризики в свої фінансові плани. Але з оптимізмом дивляться у майбутнє та відчувають впевненість у швидкому відновленні економіки після Перемоги. Як війна та блекнути вплинули на український бізнес, в якому він стані зараз та які його очікування від майбутнього, – дізнавався Центр громадського моніторингу та контролю.Стримані очікування
За даними Національного банку України, у листопаді бізнес продовжив зазнавати збитків від повномасштабної війни та терористичних атак і, відповідно, послабив оцінки своєї економічної діяльності. Продовження бойових дій, подальша руйнація критичної інфраструктури, проблеми із логістикою, зростання виробничих витрат, а також зниження доходів населення вплинули на погіршення оцінок економічних результатів у найближчій перспективі підприємств усіх секторів.
Більшість компаній очікують подорожчання власної продукції чи послуг на тлі високої вартості сировини та товарів постачальників. Підприємства всіх секторів продовжують очікувати на продовження скорочення персоналу. Найбільш песимістичний в цьому плані – сектор будівництва.
Більшість представників українського бізнесу вважають, що активна війна росії проти України продовжуватиметься до кінця 2023 року. Про це свідчать результати дослідження компанії GradusResearch. Кількість тих, хто так вважає, зросла на 28% у порівнянні з опитуванням, яке проводилося в липні.Проте більшість опитаних представників бізнесу (61%) переконані, що війна стане фактором швидкого зростання та розвитку України.
Що стосується керівників українських бізнесів, майже дві третини з них оптимістично налаштовані на розвиток своєї компанії та галузі у наступні три роки. Про це свідчать дані дослідження компанії KPMG «Погляд керівників бізнесу в Україні 2022». Водночас щодо подальшого розвитку України оцінки дещо стриманіші: лише 44% опитаних очікують зростання економіки країни у наступні три роки. 81% керівників очікують рецесію в Україні у найближчі 12 місяців. При цьому 65% впевнені, що криза буде тривалою, тому половина керівників компаній враховували її в своїх планах.
«Хоча більшість показників поки що перебувають не на тому рівні, на якому б хотілося, покращання ділових очікувань протягом вже двох кварталів поспіль — це позитивний сигнал, що бізнеси поступово адаптуються до нових умов та готуються розширювати свою діяльність», — зазначив голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.Швидка адаптація
За дев’ять місяців повномасштабної війни дещо змінилися виклики, з якими стикається український бізнес. Починаючи з 24 лютого, компанії найбільше піклувалися про безпеку працівників, допомагали їм із переїздом на безпечні території, підтримували ЗСУ. У такому режимі вони жили близько місяця, розповіла виконавча директорка Європейської Бізнес Асоціації Анна Дерев’янко під час брифінгу у Медіацентрі Україна — Укрінформ.
«З квітня компанії вже почали адаптуватися до нових умов. Було враження, що нібито бізнес вже пристосувався і вийшов на нову точку балансу і рівноваги, і зміг бути успішним навіть у таких умовах. Але 10 жовтня ситуація змінила нашу реальність, дуже сильно негативно вплинула на бізнес. Ми робили зріз серед наших членських компаній і бачили, що як мінімум половина була «зачіплена» атаками 10 жовтня. А після того атаки на критичну інфраструктуру тільки збільшувалися. Бізнесу знову прийшлося пристосовуватися до нових умов. Можу сказати, що зараз він ще шукає нову точку рівноваги. Новий виклик, який з’явився, — це наявність критичної інфраструктури, доступ до електроенергії, доступ до мобільного зв’язку», — зазначила Дерев’янко.Наслідки блекауту
Бізнес активно готується до масових відключень електроенергії, закуповуючи генератори, паливо та Starlink, але це не означає повну стабілізацію роботи. Деякі компанії заявляють: якщо ситуація буде настільки критичною, вони готові зупиняти виробництво хоча б на декілька місяців, поки ситуація стане кращою, сказала Анна Дерев’янко.
Сектор рітейлу– один із найбільш вразливих через відключення електроенергії. Особливо ті компанії, які торгують товарами, що швидко псуються. Блекаути істотно впливають на їхню операційну діяльність, зазначають в Асоціації ритейлерів України. Віялові відключення в окремих регіонах призвели до простою магазинів протягом до 50% робочого часу. Це спричинило суттєве падіння товарообігу.
«Один із представників великих мереж казав, що одна доба зупинки мережі коштує їм 10 млн. гривень. Це достатньо великі випробування. Я думаю, що насправді страждають всі. При таких умовах усі зрозуміли, наскільки ми всі взаємопов’язані. Якщо раніше думали, що один «сектор» ключовий, інші більш другорядні, зараз зрозуміло: якщо один «лягає», «лягають» всі. Це питання часу, коли і як швидко ефект доміно буде спрацьовувати. Тому триматися треба всім та підтримувати всіх, наскільки це можливо», — пояснила Дерев’янко.
Оксана КОВАЛЬ.
Бізнес в умовах війни
Попри війну та обстріли, українські бізнеси другий квартал поспіль декларують стримано-оптимістичні настрої. Вони переконані, що війна триватиме і в 2023 році, а тому закладають ці ризики в свої фінансові плани. Але з оптимізмом дивляться у майбутнє та відчувають впевненість у швидкому відновленні економіки після Перемоги. Як війна та блекнути вплинули на український бізнес, в якому він стані зараз та які його очікування від майбутнього, – дізнавався Центр громадського моніторингу та контролю.
Стримані очікування
За даними Національного банку України, у листопаді бізнес продовжив зазнавати збитків від повномасштабної війни та терористичних атак і, відповідно, послабив оцінки своєї економічної діяльності. Продовження бойових дій, подальша руйнація критичної інфраструктури, проблеми із логістикою, зростання виробничих витрат, а також зниження доходів населення вплинули на погіршення оцінок економічних результатів у найближчій перспективі підприємств усіх секторів.
Більшість компаній очікують подорожчання власної продукції чи послуг на тлі високої вартості сировини та товарів постачальників. Підприємства всіх секторів продовжують очікувати на продовження скорочення персоналу. Найбільш песимістичний в цьому плані – сектор будівництва.
Більшість представників українського бізнесу вважають, що активна війна росії проти України продовжуватиметься до кінця 2023 року. Про це свідчать результати дослідження компанії GradusResearch. Кількість тих, хто так вважає, зросла на 28% у порівнянні з опитуванням, яке проводилося в липні.Проте більшість опитаних представників бізнесу (61%) переконані, що війна стане фактором швидкого зростання та розвитку України.
Що стосується керівників українських бізнесів, майже дві третини з них оптимістично налаштовані на розвиток своєї компанії та галузі у наступні три роки. Про це свідчать дані дослідження компанії KPMG «Погляд керівників бізнесу в Україні 2022». Водночас щодо подальшого розвитку України оцінки дещо стриманіші: лише 44% опитаних очікують зростання економіки країни у наступні три роки. 81% керівників очікують рецесію в Україні у найближчі 12 місяців. При цьому 65% впевнені, що криза буде тривалою, тому половина керівників компаній враховували її в своїх планах.
«Хоча більшість показників поки що перебувають не на тому рівні, на якому б хотілося, покращання ділових очікувань протягом вже двох кварталів поспіль — це позитивний сигнал, що бізнеси поступово адаптуються до нових умов та готуються розширювати свою діяльність», — зазначив голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.
Швидка адаптація
За дев’ять місяців повномасштабної війни дещо змінилися виклики, з якими стикається український бізнес. Починаючи з 24 лютого, компанії найбільше піклувалися про безпеку працівників, допомагали їм із переїздом на безпечні території, підтримували ЗСУ. У такому режимі вони жили близько місяця, розповіла виконавча директорка Європейської Бізнес Асоціації Анна Дерев’янко під час брифінгу у Медіацентрі Україна — Укрінформ.
«З квітня компанії вже почали адаптуватися до нових умов. Було враження, що нібито бізнес вже пристосувався і вийшов на нову точку балансу і рівноваги, і зміг бути успішним навіть у таких умовах. Але 10 жовтня ситуація змінила нашу реальність, дуже сильно негативно вплинула на бізнес. Ми робили зріз серед наших членських компаній і бачили, що як мінімум половина була «зачіплена» атаками 10 жовтня. А після того атаки на критичну інфраструктуру тільки збільшувалися. Бізнесу знову прийшлося пристосовуватися до нових умов. Можу сказати, що зараз він ще шукає нову точку рівноваги. Новий виклик, який з’явився, — це наявність критичної інфраструктури, доступ до електроенергії, доступ до мобільного зв’язку», — зазначила Дерев’янко.
Наслідки блекауту
Бізнес активно готується до масових відключень електроенергії, закуповуючи генератори, паливо та Starlink, але це не означає повну стабілізацію роботи. Деякі компанії заявляють: якщо ситуація буде настільки критичною, вони готові зупиняти виробництво хоча б на декілька місяців, поки ситуація стане кращою, сказала Анна Дерев’янко.
Сектор рітейлу– один із найбільш вразливих через відключення електроенергії. Особливо ті компанії, які торгують товарами, що швидко псуються. Блекаути істотно впливають на їхню операційну діяльність, зазначають в Асоціації ритейлерів України. Віялові відключення в окремих регіонах призвели до простою магазинів протягом до 50% робочого часу. Це спричинило суттєве падіння товарообігу.
«Один із представників великих мереж казав, що одна доба зупинки мережі коштує їм 10 млн. гривень. Це достатньо великі випробування. Я думаю, що насправді страждають всі. При таких умовах усі зрозуміли, наскільки ми всі взаємопов’язані. Якщо раніше думали, що один «сектор» ключовий, інші більш другорядні, зараз зрозуміло: якщо один «лягає», «лягають» всі. Це питання часу, коли і як швидко ефект доміно буде спрацьовувати. Тому триматися треба всім та підтримувати всіх, наскільки це можливо», — пояснила Дерев’янко.
Оксана КОВАЛЬ.
Залишити коментар