15 листопада ц. р. ексмер Ковеля, Почесний громадянин міста, поет, письменник, журналіст, краєзнавець Анатолій Семенюк відзначатиме свій день народження.
З цієї приємної нагоди пропонуємо увазі читачів газети авторську сторінку людини, відомої на Ковельщині, Волині, в Україні.
Щиро вітаємо з Новоліттям, бажаємо многих і благих літ життя, Господньої ласки на кожен день, родинного благополуччя й активного довголіття!
15 листопада ц. р. ексмер Ковеля, Почесний громадянин міста, поет, письменник, журналіст, краєзнавець Анатолій Семенюк відзначатиме свій день народження.
З цієї приємної нагоди пропонуємо увазі читачів газети авторську сторінку людини, відомої на Ковельщині, Волині, в Україні.
Щиро вітаємо з Новоліттям, бажаємо многих і благих літ життя, Господньої ласки на кожен день, родинного благополуччя й активного довголіття!
Село, моє рідне село… Сьогодні це – сльозиночка на карті. Так, так. Не краплиночка, не піщинка, а саме гірка сльозиночка. Бо ж скільки лихоліть вихором над селом пронеслось. Скільки сліз і крові оросило цю благодатну землю. Скільки душ клевечан на небесах, а кості їхні в сирій землі на цвинтарі покояться.
Перша згадка про село датується 1511 роком. Вона — від славних князів Сангушиків, які ревно берегли і розвивали основи православної віри. На тернистих шляхах подій і фактів, перемог і поразок, віри й атеїзму народилась цвинтарна церковка в ім’я Петра і Павла в с. Клевецьку.
Гордились клевечани своєю святинею, адже видатні святі апостоли зігрівають і оберігають їхні душі: Петро – простий рибалка, трудяга, такий, як і вони. Павло – інтелектуал вищої проби, незламний поборник вчення Христа, святитель добра і любові.
Вірно слугувала святиня клевечанам. Навчала уму-розуму. Від неї розпочинався відлік моральних чеснот сільського буття. Крізь неї проходили свята і сумні події села. Пережила церква Першу світову війну, революцію і полонізацію. На жаль, не спить військо Люцифера. Ні в чому невинну, ошатну дерев’яну будівлю церкви спалили бісові діти у 1943 році під час лихого польсько-волинського протистояння. Повоєнна відбудова села і всієї країни стояла на першому місці – про святиню годі було й думати, тим більше атеїстична влада протистояла цьому.
Та, як згадувалося вище, можна зруйнувати будову, але неможливо заборонити наказами пам’ять про віру нашу рідну Христову. Ця пам’ять трансформувалася в прекрасне дійство – празник у день святих апостолів Петра і Павла, яке люди відзначали і в радянські часи.

О, це було масштабне свято! Це треба бачити і чути. На гостину прибували далекі та близькі родичі з усіх-усюд. На столах з’являлося все найсмачніше. З кошика, що висів на горищі під стріхою, діставали ковбаску, сальтисон, шинку, бочок, з бочки — сало. Із саду — почервонілі вишні, з яких варили кисіль. Родзинкою святкового столу була риба тріска, яку купували в Ковелі.
То був «день відкритих дверей». На гостину до будь-якої хати могли зайти зовсім чужі люди: «Не минайте дому, заходьте!» – «Ви звідки?» — «З Перевал.» — «Сідайте, потіснимось. Пригощайтесь, чим хата багата».
Під вечір, коли публіка звеселялась і над селом птахами злітали народні мелодії, на танцмайданчику «владу» в свої руки брали голосисті троїсті музики. Це молоді хлопці й дівчата заздалегідь збирали кошти і наймали музикантів (як правило) з родини Шафет із села Дубового, а ті мали звеселяти празникуючих цілу ніч.
І танцювало, веселилося село під ритми вальсу, польки, фокстроту, танго, краков’яку. Гуляй, душа, після важкої щоденної праці! Празник продовжувався і на другий день. Так було щороку.
ххх
Незалежність змінила пріоритети. Виникла духовна потреба у поверненні віри Христової і розбудові церков. Відродження віри, державності, духа – це чудотворні процеси, позначені тайною Господньою.
Не оминула хвиля відродження Клевецької церкви. І я щасливий, що і мій камінчик у тій розбудові присутній. Ця історія сумна і радісна водночас. У 1997 році мій син Едуард попав у автоаварію в далеких польських Сувалках. Вирок лікарів – 2-3 дні життя. Чим зарадити горю? Молитвою до Господа і Пресвятої Богородиці! І я ревно молився в храмах, монастирях, готелі, лікарні.
Молитви почули небеса, і син зцілився. З радості я дякував Богу та обіцяв пожертву до того чи іншого храму. Але радість засліплює мозок, і моя обіцянка лишилась нереалізованою надовго. Часом у сні приходило видіння храму, що стоїть на пагорбі, але я не надавав тому значення.
Якось до мене у гості завітав відомий поет-пісняр, редактор журналу «Дніпро» Микола Луків. І ми поїхали на знайомство із селом Клевецьком. І о, диво: нас зустрів гурт селян, які зводили хрест-оберіг на перехресті вулиць села.
Сільський голова Григорій Римарчук запросив долучитись до дійства. Вільно чи невільно, але у виступі я запропонував відродити церкву, реконструювавши занедбану аварійну будівлю клубу.
На диво голова і односельці сприйняли цю ідею із захопленням. Хтось невидимий підштовхував мене до дії. І я одважився взяти участь у відбудові храму. Активну позицію у цій нелегкій справі зайняв священник о. Ростислав Дідух. Після вирішення паперових справ закипіла робота. Мене тішило, що куди б я не звертався, мені відповідали за правилом апостола Павла: «Спіши робити добро». В когорті доброчинців значилися «Ковельсільмаш», дистанція цивільних споруд, пасажирське вагонне депо», МП «Інвестбуд», РЖКП-2, МП «Хавін» та інші. Подяка і пошана — всім жертводавцям!
І ось вона чудотворність Господня – після шестидесятилітньої перерви у 2003 році зібралось більш як пів тисячі колишніх і сьогоднішніх односельчан під проводом очільників колишньої Турійської районної влади та представників Волинської єпархії УПЦ КП, щоб засвідчити всесильність віри і Святого духа. Всі учасники свята отримали кольорові буклети з історією села (на світлині).
То був один з найщасливіших днів мого життя. Я вірив, що тепер припиниться занепад села і настане час його відродження. І нехай мої наївні мрії розсипалися, як бите скло, я тішуся, що свою місію перед Богом і людьми виконав в міру своїх сил та можливостей. Я знаю, що це не моя заслуга, а Його. Слава тобі, Господи!
А ще я щасливію спогадом, який нагадує мені про встановлення на фасаді храму односельчанами пам’ятної дошки з моїм іменем, за вагомий внесок у розбудову церкви. Тож землякам – щира подяка і поетична посвята:
ххх
Я так люблю своє село і церкву,
Що сиротиною на пагорбі стоїть.
Вони — у пам’яті, вони — в моєму серці —
Відлунює минуле голосом століть.
Летять мої думки кудись далеко,
У ті краї, де сонце і теплінь
На крилах долі вони, немов лелеки,
Із вирію вертають на Волинь.
Спогад про празник душу мою гріє,
Бо і святе, і радісне таїться в ньому
Буяла молодість, збувались мрії –
Тепер з небес від нього лине гомін.
Петра і Павла – свята мить чудесна,
О, як село співало і як колись цвіло!
Здавалося, із церквою воно воскресне,
Та похиливсь бузок… Село, моє село…
Анатолій Семенюк.
Особисте
Свій тихий смуток я заховав
На дні збентеженого болем серця
Про відчуття свої нікому не сказав,
Бо дійсність посипає шлях мій перцем.
Цієї тайни не повідав подорожньому.
Кому потрібні сумні, нерадісні пісні?
Лиш Янгол-охоронець на сторожі
Нагадує про істини прості й земні:
– Ти вже на фініші – прийшли жнива,
На крилах долі принесли обжинки.
І зайвими стають на сповіді слова –
За нас говорять вільні і невільні вчинки.
А як же хочеться летіти у ці дні
Туди, де розквітають райські кУщі,
Та в Царство Неба не в’їжджають на коні,
І новий смуток заполонив духовне й суще...
Листопадові мотиви
Я листопадами вимірюю життя
Тасую доброчинні і гріховні вчинки.
Вони, мов привиди, виходять з забуття
І просяться у гості на мої обжинки.
Летіла молодість на крилах сірих хмар,
А я до Сонця рвався, мов Ікар бездумний.
Палив життя – не думав, що то Божий дар...
Згадаєш всує, і на душі стає так сумно.
Не раз відлюдником у тихій самоті
Виважував минуле на терезах долі.
Та всі ці сповіді губилися у суєті —
Вже кличуть засвіти, і серця болем коле.
Іду до церкви, а до Бога так далеко.
І щирість каяття виходить на парад.
Споглядають з вирію мої роки-лелеки,
А я гадаю, чи прийде мій черговий листопад?
Бережіть себе, люди!
Кряче вороння на сум і печаль,
Розквітає жоржина в осіннім саду.
Все, що було, промайнуло – не жаль,
Лише жаль, що коня я за повід веду.
Гей, коню, мій коню – були молоді,
Мчались шляхами, копита кресали іскру.
Упав, немов смерч, вік на долю новий,
Приніс горе і сльози, і прокляту війну.
То вже третя палає, гримить світова –
Безжально вбиває все живе і все суще.
Кровожерлива гідра кров людську випива
З серця юних і зрілих, і малоімущих.
Роздмухують вогнище “архітектори світу”,
Ділять народи на нижчих і «лишніх»,
Мовляв, житимуть обрані, під Сонцем елітні
І зникнуть у війнах неправедні й грішні.
Схід, Південь і Захід – це пекло в раю.
Як жаль Україну, болить моє серце!
Ох, коню, мій коню, скільки впало в бою –
Імена їх вкарбовані на скрижалях безсмертя!
Не вгаває диявол – суне воїнство чорне.
На танку цар раші – ракети, «Тривога!..»
Бог мовчить... Хто народ мій пригорне?
Бережіть себе, люди – ще далека дорога.
Анатолій Семенюк.
Осіннє золото з криниць душі
Осіннє золото, з криниць душі,
Джерела серця розкриляє.
Ритм любові з вишини
Солов’їні рими сповиває.
Грає Муза з сивочолих снів
Соковитим барвом Слова.
До віконця вітерець приспів
У калинових роздолах Долі.
Орфея, з Тур’ї врун краси,
Лад Кобзаревих струн вітає.
Досвіт зір кує кресало сил –
Молитви храмом сяє.
Єлей Господній втішить світ
З сопілкою у літніх винах.
Жалі розвій у тополиний квіт
На лебединих, до млості, крилах.
Кохайся з Осінню у тиші віри,
Де Лесі камертон струмить.
Твій Янгол, під Тарасові клавіри,
У листопадах рве поета хист.
Оберегом Божого пориву
Стали мотив кохання вкрай.
В обіймах Ліри, Ковель- миру,
Звеселяй, Маестро, Волинь-край!
Звий, собрате, лелечі скрижалі
У вирії з райських стежин.
Цнотливі осінні печалі
Сколола жага з ожин...
Запалюй вустами вогні
У ніч, що з роками рясніє.
Життєвий Всевишній політ
У світлиці матусі зоріє...
Іван ЯРОШИК.
Залишити коментар