Світова практика свідчить, що стан швидкої медичної допомоги, її доступність і ефективність — індикатор рівня розвитку всієї системи охорони здоров’я. У деяких країнах про швидку допомогу навіть знімають серіали, практично-навчальні засоби для «відстаючих» про те, як повинна працювати служба в ідеалі. Потім ці «казки» демонструють по українському телебаченню. Наші ж лікарі, мабуть, над такими серіалами ридають, бо якщо зняти на кіноплівку будні українських медиків, то такий фільм напевно отримав би Оскара як кращий гостросюжетний.
Звичайно, можна критикувати систему охорони здоров’я в цілому, але давайте поглянемо знизу. А чи завжди наші громадяни відносяться раціонально до послуг швидкої допомоги, які їм гарантує і реалізує держава безкоштовно?!
Пропрацювавши тривалий час на швидкій, розумієш — ні. Лікарі та фельдшери часто стикаються з хамством, грубістю з боку громадян, трапляються навіть випадки погрози життю. І це — вночі, коли молоденька фельдшер, яка тільки-но закінчила медучилище, вимушена сама їхати на виклик, оскільки не вистачає лікарських кадрів (а про санітарів взагалі мова не йде). Або ж коли серед ночі не зустрінуть бригаду швидкої, а у дворі, чи в під’їзді бігає не прив’язаний пес, про якого просто забули. Коли щоденно, а то і кілька разів на добу викликає похилого віку хвора із скаргами на серце, а у неї просто стареча деменція. Коли юнакам напідпитку просто захотілося пожартувати і викликати швидку. Коли приїжджаєш на виклик до вагітної у село, а у неї перейми через кожні 5 хвилин. І тоді летиш з сиренами, а карету «швидкої» просто не пропускають на дорозі інші учасники руху. Коли хворий помирає, а до під’їзду неможливо доїхати, бо загороджені двори, або ж хаотично припарковані машини. Коли сп’яніла особа спить на траві, а співчутливі перехожі, не вияснивши чи потребує людина насправді невідкладної допомоги, викликають «швидку», і бригада, витрачаючи дорогоцінний час та державні кошти, примчавши на виклик, отримує букет ненормативної лексики в подяку. Коли, погрожуючи зброєю, кажуть: «Якщо не врятуєш, то підеш слідом», або, при спробі викликати міліцію, погрожують: «А ти спочатку вийди звідси...». І таких «коли...» безліч.
А як вам причина для виклику: «свербить, що більше не можу», чи «приїдьте, зніміть ЕКГ», «приїдьте, поміряйте тиск», « порізала палець», або ж виклик в три години ночі на 9 поверх: «Зробіть щось, бо ковтнути м’ясо не можу» і т.д. І це лише з власного досвіду, а у кожного працівника є свої подібні історії.
Враховуючи вищесказане, пропоную роз’яснення деяких аспектів специфіки роботи «швидкої».
1. Виклик.
Отже, виникла необхідність викликати «Швидку». Людина набирає «103» і з’єднується з диспетчером швидкоі допомоги. Диспетчер цікавиться прізвищем хворого, віком і статтю, адресою виклику і причиною звернення.
ВКАЗУЙТЕ, БУДЬ ЛАСКА, НАЙБІЛЬШ КОНКРЕТНУ ПРИЧИНУ ВИКЛИКУ («серцевий напад», «артеріальна гіпертензія», «висока температура», «біль в животі», «без свідомості» іт. п.).
Інформація про причину звернення потрібна для того, щоб диспетчер зорієнтувався, яку саме бригаду відправляти на виклик, а виїжджаюча бригада, в свою чергу, знала, з чим може зіткнутися. Тому привід для виклику «Погано!» дезорієнтує медперсонал і створює труднощі диспетчеру.
2. Виїзд.
Як тільки-но диспетчер прийняв виклик, він оголошує склад бригади і медперсонал відразу ж сідає в машину та виїжджає. НЕ ЛАЙТЕСЯ І НЕ ОБРАЖАЙТЕСЯ, ЯКЩО «ШВИДКА» ЩЕ НЕ ПРИЇХАЛА. УСІ МАШИНИ МОЖУТЬ БУТИ ЗАЙНЯТІ, АЛЕ, ПО МІРІ ЗАКІНЧЕННЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ ПОПЕРЕДНЬОГО ВИКЛИКУ, В ПОРЯДКУ ЧЕРГОВОСТІ БРИГАДА ОБОВ’ЯЗКОВО ПРИБУДЕ ДО ВАС.
До того ж водій карети «швидкої» допомоги, аби не потрапити в аварію, їде по можливості швидко, але обережно.
3. На місці.
В основному виклики бувають вуличні і квартирні. Розглянемо спочатку вуличні. Чимало викликів припадає на людей у стані алкогольного сп’яніння, яких перехожі приймають за помираючих, епілептиків або сердечників. Якщо ви вирішили викликати «швидку», спочатку підійдіть і переконайтеся, що людина дійсно потребує допомоги медиків. Адже часто виходить так, що подібні «пацієнти» не лише відмовляються від допомоги, але й ображають бригаду, а це, погодьтеся, неприємно.
До того ж, завжди вистачає «порадників» з натовпу. Вибачте за прямоту, але МЕДПЕРСОНАЛ ПІДГОТОВЛЕНИЙ ДОСИТЬ ДОБРЕ ДЛЯ НАДАННЯ КВАЛІФІКОВАНОЇ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ І НЕ ПОТРЕБУЄ СТОРОННІХ ПОРАД.
Тепер кілька слів про так звані квартирні виклики. Прохання: до прибуття бригади замкніть собаку. Виведіть сторонніх і вимкніть телевізор чи іншу апаратуру, яка створює зайвий шум. ЦИМИ НЕСКЛАДНИМИ ДІЯМИ ВИ СТВОРЮЄТЕ СПРИЯТЛИВІ УМОВИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ І НАДАННЯ ДОПОМОГИ ХВОРОМУ.
4. Постскриптум.
І ще кілька прохань.
ШАНОВНІ ВОДІЇ! Звільняйте дорогу кареті «швидкої», навіть без вимоги. Адже вона їздить не за покупками, а до хворих і потерпілих, або ж везе їх у лікарню.
ШАНОВНІ ЖАРТІВНИКИ! Створення неправдивого виклику неважка справа, але доки бригада розбирається з подібним «викликом», десь на іншій вулиці тим часом помирає людина, яка дійсно потребує допомоги.
ШАНОВНІ ВЛАСНИКИ ПРИВАТНИХ БУДИНКІВ! Будь ласка, напишіть на воротах, або на розі будівлі номер будинку. Відсутність цифр відразу на декількох підряд будинках (що зустрічається дуже часто) затрудняє пошук потрібної адреси, особливо нічної пори.
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ: «швидка» допомога не виписує лікарняні листи, акти, довідки, висновки, направлення на аналізи і процедури, направлення до лікарів поліклінік та лікарень. Вона не виїжджає при незначному травмуванні та захворюваннях, які не вимагають невідкладної медичної допомоги, коли пацієнт може сам звернутися в поліклініку до лікаря. Адже кожен подібний виклик відволікає бригаду від можливих серйозних випадків.
Сергій ПАЛАЙДА, завідуючий відділенням швидкої медичної допомоги Ковельської ЦРЛ.
Залишити коментар