Раді вітати Вас!
  • Головна
  • Контакти
  • Реклама
Весь архів випусків
  • Головна
  • Категорії
    • Повідомлення в номер
    • Місцева влада
    • Репортаж
    • Політика
    • Погода
    • Редакційна пошта
    • Духовність
    • Закон і ми
    • Благодійність
    • Пам’ять
    • Спорт, природа і здоров’я
    • Всяка всячина
    • Реклама і оголошення
    • З неопублікованого
  • Галерея
  • Про нас
  • Відгуки читачів
  • Передплата
  • Контакти
  • Четвер, 3 липня 2025 року № 28 (12984)

Повідомлення в номер / "Добрий вечір, щедрий вечір…"

11.01.2016

9228"Добрий  вечір, щедрий  вечір…"

Пам'ятаю й зараз, як колись на хуторі ми з хлопцями ходили колядувати, а також показували призабуту міні-виставу "Цар Ірод". Треба було вивчити напам'ять текст, але вдавалося це не кожному. Я добре вивчив кожне слово, і хлопці одностайно погодилися, що царем бути тільки мені.
Ходили з хати в хату. Було дуже цікаво не лише господарям, а й дітям. Давали нам  на подяку пироги з квасолею, картоплею. У ті холодні і голодні 1946-1947 р. р. ми й цьому були раді.
А ще, пам'ятаю, свято "заходило" в хату з початком приготування куті. Воду, в якій споліскували пшеницю, виливали під дерево. Саме дерево перев'язували перевеслом. Все це робилося для того, щоб воно краще родило. При цьому приказували: "Якщо родиш, то роди, або з городу йди".
Не можу забути, як у мороз, долаючи кучугури снігу, я вибігав з хати і швидко обв'язував кожне дерево. І ніби відчував, як зі мною "говорять" яблуні, старі груші. Але до того у це солом'яне перевесло мати спочатку обтирала руки від тіста, а вже потім обв'язували ним дерево, щоб плоди обліпили його так, як тісто перевесло.
Увечері в хату вносили сніп з першого ужинку. Частину зерен з нього витереблювали для приготування куті.
В хаті стояла тиша, і здавалось, що в цю мить у нашу оселю увійде щось святе, незбагненне. Сніп, пам'ятаю, називали "дідухом", дехто - "колядником", а то й просто "колядою".
Стелили під сніп пахуче сіно, яке батько відбирав ще з літа. Воно пахло духмяним лугом, терпкою лозою і ще чимось приємним та радісним. Тоді я відчував себе, наче на зеленій луці. Стелили сіно і під скатертину, а після Коляди згодовували худобі. "Шана сіну на столі  тому, що на ньому в яслах народився Ісус Христос", – пояснювала мені мама.
Ставили ми "колядники" на почесному місці – покутті. Біля нього розміщали горщик з кутею, який міг там залишатися до ранку. Це було наче запрошенням на гостину духів предків. Вони, за уявленням членів нашої родини, вечеряли тоді, коли в хаті всі лягали спати.
Вночі я з цікавістю прислухався, як будуть їсти свою вечерю святі духи. Але, не дочекавшись "гостей", засинав. Наступного дня мати кутю розігрівала і її їли всією родиною. Кутя, залишена "небіжчикам", була недоторканною і зберігалась на покутті протягом трьох днів.
Зі столу на Коляду мама не прибирала. Залишала й горщик з-під  куті.
А ще пригадую "багату вечерю" напередодні старого Нового року на хуторі, де ми жили. Зберігався ритуал кликання мороза. Як правило, його кликали на "щедруху". В нас гукали: "Морозе, морозе, ходи до нас вечеряти! Як не йдеш тепер, то не йди николи  до самого Миколи". 
З розповіді моєї мами знаю, що був ще один звичай: кликати на "Маланку" вовка. Очевидно, тому, що образ вовка втілював в собі родове начало і колись звір вважався потаємним предком людей. Недаремно є  перекази про вовкулак, які жили у лісі.
На "щедрівку" кожен, хто з'явився увечері на вулиці, крім самих щедрувальників, міг опинитися в полі їх активної уваги. Як пригадують, людину натирали снігом, щоб була здоровою, брали за руки й за ноги і кидали в найбільшу кучугуру, щоб не мерзла цілу зиму.
Щедрування під вікнами нашої хати – це невимовна радість і втіха для нас. Наче зараз, чую голос:
"Щедрик-ведрик,
Дай вареник,
Мате казали,
Щоб дали сала,
Батько сварився,
Щоб не барився…".
Або ще:
"Ой чи є в дома сам пан господар?
Святий вечір, сам пан господар.
Нимає вдома, – відчини ворота,
Бо до тебе йдуть три гости з неба…".
На "щедруху" бажаючих потрапити на роль щедрувальників було  мало. Того вечора усі намагалися сидіти вдома. Молодь же між щедрівками міняла  вози чи ворота у сусідів, які ворогували між собою. Хлопці зав'язували двері, затикали комини та робили іншу шкоду.
Наче сьогодні бачу, як ми, хутірські хлопці, ходимо від хати до хати й колядуємо. І хоч тоді був голод, але люди виносили нам із теплої оселі свіжі, пахучі пиріжки. Смак їх відчуваю досі.
Степан СКОКЛЮК,
Заслужений журналіст України.

Пам'ятаю й зараз, як колись на хуторі ми з хлопцями ходили колядувати, а також показували призабуту міні-виставу "Цар Ірод". Треба було вивчити напам'ять текст, але вдавалося це не кожному. Я добре вивчив кожне слово, і хлопці одностайно погодилися, що царем бути тільки мені.

Ходили з хати в хату. Було дуже цікаво не лише господарям, а й дітям. Давали нам  на подяку пироги з квасолею, картоплею. У ті холодні і голодні 1946-1947 р. р. ми й цьому були раді.

А ще, пам'ятаю, свято "заходило" в хату з початком приготування куті. Воду, в якій споліскували пшеницю, виливали під дерево. Саме дерево перев'язували перевеслом. Все це робилося для того, щоб воно краще родило. При цьому приказували: "Якщо родиш, то роди, або з городу йди".

Не можу забути, як у мороз, долаючи кучугури снігу, я вибігав з хати і швидко обв'язував кожне дерево. І ніби відчував, як зі мною "говорять" яблуні, старі груші. Але до того у це солом'яне перевесло мати спочатку обтирала руки від тіста, а вже потім обв'язували ним дерево, щоб плоди обліпили його так, як тісто перевесло.

Увечері в хату вносили сніп з першого ужинку. Частину зерен з нього витереблювали для приготування куті.

В хаті стояла тиша, і здавалось, що в цю мить у нашу оселю увійде щось святе, незбагненне. Сніп, пам'ятаю, називали "дідухом", дехто - "колядником", а то й просто "колядою".

Стелили під сніп пахуче сіно, яке батько відбирав ще з літа. Воно пахло духмяним лугом, терпкою лозою і ще чимось приємним та радісним. Тоді я відчував себе, наче на зеленій луці. Стелили сіно і під скатертину, а після Коляди згодовували худобі. "Шана сіну на столі  тому, що на ньому в яслах народився Ісус Христос", – пояснювала мені мама.

Ставили ми "колядники" на почесному місці – покутті. Біля нього розміщали горщик з кутею, який міг там залишатися до ранку. Це було наче запрошенням на гостину духів предків. Вони, за уявленням членів нашої родини, вечеряли тоді, коли в хаті всі лягали спати.

Вночі я з цікавістю прислухався, як будуть їсти свою вечерю святі духи. Але, не дочекавшись "гостей", засинав. Наступного дня мати кутю розігрівала і її їли всією родиною. Кутя, залишена "небіжчикам", була недоторканною і зберігалась на покутті протягом трьох днів.

Зі столу на Коляду мама не прибирала. Залишала й горщик з-під  куті.

А ще пригадую "багату вечерю" напередодні старого Нового року на хуторі, де ми жили. Зберігався ритуал кликання мороза. Як правило, його кликали на "щедруху". В нас гукали: "Морозе, морозе, ходи до нас вечеряти! Як не йдеш тепер, то не йди николи  до самого Миколи". 

З розповіді моєї мами знаю, що був ще один звичай: кликати на "Маланку" вовка. Очевидно, тому, що образ вовка втілював в собі родове начало і колись звір вважався потаємним предком людей. Недаремно є  перекази про вовкулак, які жили у лісі.

На "щедрівку" кожен, хто з'явився увечері на вулиці, крім самих щедрувальників, міг опинитися в полі їх активної уваги. Як пригадують, людину натирали снігом, щоб була здоровою, брали за руки й за ноги і кидали в найбільшу кучугуру, щоб не мерзла цілу зиму.

Щедрування під вікнами нашої хати – це невимовна радість і втіха для нас. Наче зараз, чую голос:

"Щедрик-ведрик,

Дай вареник,

Мате казали,

Щоб дали сала,

Батько сварився,

Щоб не барився…".

Або ще:

"Ой чи є в дома сам пан господар?

Святий вечір, сам пан господар.

Нимає вдома, – відчини ворота,

Бо до тебе йдуть три гости з неба…".

На "щедруху" бажаючих потрапити на роль щедрувальників було  мало. Того вечора усі намагалися сидіти вдома. Молодь же між щедрівками міняла  вози чи ворота у сусідів, які ворогували між собою. Хлопці зав'язували двері, затикали комини та робили іншу шкоду.

Наче сьогодні бачу, як ми, хутірські хлопці, ходимо від хати до хати й колядуємо. І хоч тоді був голод, але люди виносили нам із теплої оселі свіжі, пахучі пиріжки. Смак їх відчуваю досі.

Степан СКОКЛЮК, Заслужений журналіст України.

Залишити коментар

Ваш коментар з’явиться після перевірки модератором

ВІСТІ КОВЕЛЬЩИНИ

  • Редактор
    Вельма Микола Григорович
  • Перший заступник редактора
    Ляшук Світлана Олександрівна
  • Головний бухгалтер
    Шостацька Ірина Іванівна

Громадсько-політична газета "Вісті Ковельщини" 2012-2025