Демократія і права людини починаються з нас
"Демократія – влада народу, здійснювана народом для народу".
А. Лінкольн.
На тлі драматичних історичних подій в Україні активна громадянська позиція українців по праву визнана чи не найціннішим ресурсом у впровадженні демократичних змін та розвитку держави.
Довгоочікувана реформа середньої освіти також значною мірою залежить від підтримки громадянського суспільства.
Що ми хотіли б змінити у своїй школі чи громаді? Як брати на себе відповідальність у демократичному суспільстві? Наскільки важливими є повага до прав людини і різноманіття? Що означає бути громадянином? – запитання, на які ми, члени команди, а саме Ігор Прокопів, заступник міського голови, Олена Вальчук, директор міської гімназії, Руслана Шворак, заступник з виховної роботи та Валентина Ваврищук, голова Піклувальної ради гімназії, намагалися дати відповідь під час тренінгу, що відбувся у м. Львові.
На тренінгу наша шкільна команда сформувала розуміння про те, що таке демократична школа відповідно до Європейської Хартії з ОДГ/ОПЛ, яка є своєрідною моделлю суспільства, допомагає учням зрозуміти сучасний світ, налагодити і зміцнити зв'язки з місцевою громадою, суспільством загалом, міжнародною спільнотою.
Цілком очевидно, що школа має підтримувати незалежне мислення та оцінки, сприяти участі в суспільному житті. Школа навчає солідарності, відповідальності за себе та інших, допомагає зрозуміти значення демократичних інститутів та процедур, пояснює правила співпраці та участі в суспільному житті. Врешті, школа допомагає учням повірити у свій потенціал, а також вчить його реалізовувати.
Разом ми напрацювали спільне бачення можливих демократичних змін на основі принципів, викладених в Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства і прав людини. У демократичній школі учні мають змогу відчути результати своєї участі.
Цікавим для нас було ознайомитись з трьома вимірами демократичної школи: демократичним середовищем, партнерством з громадою та викладанням освіти для демократичного суспільства та освіти з прав людини.
Працюючи в групах, ми здійснили попередню оцінку ситуації в школі й визначили сфери, в яких школа хотіла б досягнути змін. Одне із найважливіших завдань освіти – навчити молодь бути активними громадянами. Саме школа має створити сприятливі умови, де кожен може навчатися, спілкуватися з іншими людьми та співпрацювати з ними.
Виконуючи різноманітні завдання, приймаючи активну участь у дискусії, ми визначили можливі види діяльності в школі для здійснення змін. Так як для багатьох дітей школа – це перший державний заклад, в який вони потрапляють, то досвід, який діти отримують упродовж шкільних років, має величезний вплив на їхнє становлення як громадян.
У школі вони дізнаються, що таке правила, як працюють інституції. Діти бачать, як здійснюється врядування, чи процес прийняття рішень прозорий, чи керівництво відповідає за прийняті рішення. Важливо, що у такій демократичній школі учні мають змогу відчути результати своєї участі у цих процесах. Адже саме тут вони вивчають "правила гри" у демократичному суспільстві.
Потрібно зазначити, що тренінг розроблений на основі загальношкільного підходу до освіти з демократичного громадянства і прав людини, що пропагується Європейським центром імені Вергеланда та Радою Європи.
Для реалізації змін у школі для нас є необхідною підтримка наших тренерів, – знаючих, активних, професійних.
Варто зауважити, що наша команда була активною і працювала продуктивно. Особливим авторитетом користувався Ігор Прокопів, адже серед усіх 8 команд України (м. Кіровоград, м. Іллічівськ, м. Рівне, м. Житомир, м. Мелітополь, м. Голопристань, с. Залізниця Любешівського району) лише у нашій команді був представник місцевої влади, а це було важливою умовою для участі у програмі, яка об'єднує до співпраці педагогів, учнів, батьків та громаду з метою запровадження демократичних змін у кожній школі та громаді.
Олена Вальчук,
директор Ковельської міської гімназії.
"Демократія – влада народу, здійснювана народом для народу".
А. Лінкольн.
На тлі драматичних історичних подій в Україні активна громадянська позиція українців по праву визнана чи не найціннішим ресурсом у впровадженні демократичних змін та розвитку держави.
Довгоочікувана реформа середньої освіти також значною мірою залежить від підтримки громадянського суспільства.
Що ми хотіли б змінити у своїй школі чи громаді? Як брати на себе відповідальність у демократичному суспільстві? Наскільки важливими є повага до прав людини і різноманіття? Що означає бути громадянином? – запитання, на які ми, члени команди, а саме Ігор Прокопів, заступник міського голови, Олена Вальчук, директор міської гімназії, Руслана Шворак, заступник з виховної роботи та Валентина Ваврищук, голова Піклувальної ради гімназії, намагалися дати відповідь під час тренінгу, що відбувся у м. Львові.
На тренінгу наша шкільна команда сформувала розуміння про те, що таке демократична школа відповідно до Європейської Хартії з ОДГ/ОПЛ, яка є своєрідною моделлю суспільства, допомагає учням зрозуміти сучасний світ, налагодити і зміцнити зв'язки з місцевою громадою, суспільством загалом, міжнародною спільнотою.
Цілком очевидно, що школа має підтримувати незалежне мислення та оцінки, сприяти участі в суспільному житті. Школа навчає солідарності, відповідальності за себе та інших, допомагає зрозуміти значення демократичних інститутів та процедур, пояснює правила співпраці та участі в суспільному житті. Врешті, школа допомагає учням повірити у свій потенціал, а також вчить його реалізовувати.
Разом ми напрацювали спільне бачення можливих демократичних змін на основі принципів, викладених в Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства і прав людини. У демократичній школі учні мають змогу відчути результати своєї участі.
Цікавим для нас було ознайомитись з трьома вимірами демократичної школи: демократичним середовищем, партнерством з громадою та викладанням освіти для демократичного суспільства та освіти з прав людини.
Працюючи в групах, ми здійснили попередню оцінку ситуації в школі й визначили сфери, в яких школа хотіла б досягнути змін. Одне із найважливіших завдань освіти – навчити молодь бути активними громадянами. Саме школа має створити сприятливі умови, де кожен може навчатися, спілкуватися з іншими людьми та співпрацювати з ними.
Виконуючи різноманітні завдання, приймаючи активну участь у дискусії, ми визначили можливі види діяльності в школі для здійснення змін. Так як для багатьох дітей школа – це перший державний заклад, в який вони потрапляють, то досвід, який діти отримують упродовж шкільних років, має величезний вплив на їхнє становлення як громадян.
У школі вони дізнаються, що таке правила, як працюють інституції. Діти бачать, як здійснюється врядування, чи процес прийняття рішень прозорий, чи керівництво відповідає за прийняті рішення. Важливо, що у такій демократичній школі учні мають змогу відчути результати своєї участі у цих процесах. Адже саме тут вони вивчають "правила гри" у демократичному суспільстві.
Потрібно зазначити, що тренінг розроблений на основі загальношкільного підходу до освіти з демократичного громадянства і прав людини, що пропагується Європейським центром імені Вергеланда та Радою Європи.
Для реалізації змін у школі для нас є необхідною підтримка наших тренерів, – знаючих, активних, професійних.
Варто зауважити, що наша команда була активною і працювала продуктивно. Особливим авторитетом користувався Ігор Прокопів, адже серед усіх 8 команд України (м. Кіровоград, м. Іллічівськ, м. Рівне, м. Житомир, м. Мелітополь, м. Голопристань, с. Залізниця Любешівського району) лише у нашій команді був представник місцевої влади, а це було важливою умовою для участі у програмі, яка об'єднує до співпраці педагогів, учнів, батьків та громаду з метою запровадження демократичних змін у кожній школі та громаді.
Олена Вальчук,
директор Ковельської міської гімназії.
Залишити коментар