У пресі час від часу з'являється інформація про пільгові перевезення. Інколи діаметрально протилежного змісту. Впродовж двох останніх років когорту пільговиків поповнили ветерани АТО. Тому тема стала ще більш актуальною.
Приємно, коли водій з розумінням ставиться до хлопця у камуфляжі, не вимагаючи плати за проїзд. На жаль, доводиться спостерігати й зворотну реакцію на посвідчення учасника бойових дій.
У багатьох містах України соціальну напругу спричинили зміни до законодавства при передачі на місцеві бюджети фінансування пільгового проїзду у громадському автотранспорті. Траплялися ситуації, коли перевізники відмовлялися брати пільговиків, мотивуючи це відсутністю компенсації від держави.
Аби з'ясувати, якою є ситуація в місті сьогодні і яким чином планує міська влада надалі вирішувати це питання, ми звернулися до першого заступника Ковельського міського голови Михайла Гетьмана.
– Михайле Олександровичу, давайте повернемося у 2016 рік та згадаємо, якою була ситуація в Ковелі з пільговими перевезеннями?
– Проблеми щодо організації пільгових перевезень пасажирів виникли чи не у всіх містах України. І Ковель не виняток. І хоч до 2016 року збитки перевізникам компенсувала держава, гроші надходили невчасно і не в повному обсязі.
Ситуація ускладнилася: зобов'язання щодо фінансування пільгових перевезень переклали на плечі органів місцевого самоврядування, які до цього, відверто кажучи, не були готові. І хоч гроші не були передбачені в міському бюджеті, бо нас держава просто поставила перед фактом, ми відшукали можливість виділити два мільйони гривень на фінансування пільгових перевезень у Ковелі. Також з міського бюджету були погашені борги держави перед перевізниками за 2015 рік, які склали 316 тис. грн.
– Скільки пільговиків у Ковелі сьогодні мають право на безкоштовний проїзд у міському громадському транспорті й на яких маршрутах?
– Перевезення пільговиків здійснюється на шести міських маршрутах, на яких найбільший пасажиропотік: № 1 "Льонозавод – Незалежності": №7 "Сільмаш - Вокзал – вул. Симоненка"; №19 "Сільмаш - Лісництво"; №22 "Незалежності – Сільмаш (ч/з Інтерпорт)". Це – соціальні маршрути.
У Ковелі сьогодні близько 20 тисяч пільговиків. Ці люди матимуть можливість і далі користуватися безплатним проїздом у міському громадському транспорті.
– Чи будуть відновлені рейси для пенсіонерів-садоводів?
– Так, будуть. З початком весняно-польових робіт. Вони курсуватимуть за напрямками маршрутів до садівничих масивів. Це маршрути: №8 "Незалежності – "Машинобудівник"; №8а "Вокзал - "Урожай", "Будівельник"; №8б "Вокзал - "Калина".
– А якщо водії відмовляються брати пільговиків? Буває й таке. Особливо на маршрутах, котрі не мають таблички "Соціальні перевезення".
– Так, на жаль, буває. Такі дії залишаються на совісті водіїв та перевізників. Якщо до нас надходять скарги – ми відразу на них реагуємо. Щодо маршрутів, які не належать до "соціальних", зауважу: як і до прийняття нового Закону, так і сьогодні в Ковелі діє домовленість між виконавчим комітетом та перевізниками на усіх напрямках міського автобусного сполучення про бездотаційне і безплатне перевезення двох пільговиків.
Така умова зазначається ще на стадії організації конкурсу щодо визначення перевізника на маршруті, й її зобов'язані виконувати.
– Нещодавно стався прикрий випадок, коли ковельчанина-пільговика хотіли висадити з автобуса та забрали посвідчення. Як Ви можете це прокоментувати?
– Якщо коротко – то це був міжміський рейс, міська влада не має до цього відношення.
– А якщо ширше?
– Замовником приміських та міжміських перевезень є облдержадміністрація, і міська влада не вправі втручатись в цей процес. Можливо, замовник не відшкодовує перевізникам витрати на перевезення пільговиків, можливо, такі послуги взагалі не передбачені замовленням, в результаті – подібні інциденти. Мені важко це коментувати.
Статтею 37 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. Автомобільному перевізнику забороняється відмовлятися від пільгового перевезення.
Разом з тим, ця стаття визначає, що види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації збитків автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування.
Якщо говорити про Ковель, то міська влада як замовник перевезень на міських маршрутах передбачила в бюджеті кошти на компенсацію перевізникам витрат, пов'язаних із забезпеченням державних гарантій на право безкоштовного проїзду громадян всіх пільгових категорій, у тому числі й учасників АТО.
Нещодавно кілька перевізників звернулись до виконкому з приводу компенсації витрат на перевезеннях на приміських маршрутах. Мовляв, здійснюючи рейси у навколишні населені пункти, вони перевозять також і ковельських пільговиків – відшкодуйте витрати на перевезення ковельчан.
Насправді немає різниці – ковельчанин чи ні. Є статус пільговика і є Закон. За Законом пільга поширюється на всі види перевезень. В межах власної компетенції виконавчий комітет вирішує ці питання там, де організовує перевезення, а це – виключно міські маршрути. Свого часу поставили питання перед міською радою, отримали підтримку депутатів у вигляді видатків на фінансування пільгових перевезень – і маємо результат.
– Тобто сьогодні проблем, пов'язаних з пільговим перевезенням пасажирів, у місті немає?
– Будемо сподіватися, що й не буде. Як і торік, перевезення пільговиків фінансуватимуться з міського бюджету. Міська влада Ковеля виконує зобов'язання щодо державних гарантій. На 2017 рік передбачено 2,5 млн. грн. для відшкодування витрат перевізникам "Соціальних маршрутів".
Однак є невирішені питання. Пільговики хотіли б, щоб були більші обсяги пільгових перевезень, вища якість їх надання. Перевізники хотіли б більшої компенсації витрат на перевезення. Мають місце прикрі інциденти, але у більшості випадків вони оперативно вирішуються в робочому порядку. Ми намагаємось утримувати баланс інтересів усіх учасників цього процесу – як пільговиків, так і перевізників, враховуючи наявний обсяг фінансування.
– Дякую Вам, Михайле Олександровичу, за відверту розмову.
Поки в державі триває процес децентралізації, місцеве самоврядування проходить перевірку на стійкість, професіоналізм, людяність, соціальну відповідальність. У Ковелі, схоже, з цим упорались. Наразі пільги ковельчанам та компенсація перевізникам забезпечується. А наші законотворці продовжують працювати над питанням пошуку нової системи пільг, а точніше їх монетизації. Тож маємо бути готові й до нових викликів часу.
Розмову вела
Марія Зініч.
Залишити коментар