Що передбачає законопроект про пенсійну реформу?
Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення опрацював більше двох тисяч поправок до законопроекту про пенсійну реформу та підготував його до другого читання. Чи змінились базові позиції пенсійної реформи запропоновані Урядом, ми попросили розповісти начальника Ковельського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Інну САМОЛЮК.
– Інно Петрівно, що саме зміниться у розрахунку пенсій?
– Пенсія українців залежить від трьох показників: зарплати працівника, стажу та показника середньої заробітної плати по Україні, який застосовується при обчисленні пенсії. Середня зарплата в Україні зростає з кожним роком, однак в розрахунку пенсії середня заробітна плата застосовується та, яка була при виході працівника на пенсію і в подальшому цей показник залишався незмінним, навіть при умові подальшої роботи після призначення пенсії. На сьогоднішній день «левова» частка пенсійних виплат розрахована за застарілим показником заробітної плати – 1198 грн. за 2007 рік. Тоді як для сьогоднішніх пенсіонерів застосовується середня заробітна плата по Україні 3764,4 грн., тобто втричі більша.
Проект пенсійної реформи передбачає перерахунок раніше призначених пенсій з використанням єдиного показника – 3764,40 грн. Такий перерахунок називається «осучасненням» пенсій і передбачає усунути дисбаланс в розмірах пенсій колишніх і нинішніх пенсіонерів. Проте при розрахунку пенсійної виплати, згідно із законопроектом, вартість одного року страхового стажу буде 1% а не 1,35.
Перераховано буде усі пенсійні виплати, проте кожну індивідуально, за єдиним підходом.
– Чи відбудеться «осучаснення» пенсій колишнім державним службовцям?
– У законопроекті не передбачається осучаснення спеціальних пенсій (для державних службовців, народних депутатів, прокурорів, журналістів тощо).
Нове призначення таких пенсій припиняється, за виключенням осіб, які набули необхідний спеціальний стаж для призначення такого виду пенсії на 01.05.2016 року. Згідно з запропонованим законопроектом, передбачається автоматичне перерахування цих пенсій на загальних підставах, якщо розмір пенсії у такому разі буде вищим.
– Що таке пенсійний коридор?
– Сьогодні право на пенсію за віком мають чоловіки, яким виповнилося 60 років, і жінки, яким виповнилося 58 років (60 років починаючи з 2021 року) за наявності страхового стажу не менше 15 років.
Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років матимуть тільки ті особи, які матимуть 25 років страхового стажу. Мінімальний страховий стажу щорічно збільшується на 1 рік, поки не становитиме 35 років у 2028 році. У 2028 році право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років матимуть тільки ті особи, у яких буде не менше 35 років стажу.
У 63 роки на пенсію можуть виходити ті особи, які мають 15 років страхового стажу на 1 січня 2018 року, проте не мають 25 років (також упродовж 10 років зростатиме на 1 рік щорічно).
У 65 років вийти на пенсію зможуть ті особи, які на 1 січня 2019 року матимуть 15 років страхового стажу, а не 16 років.
Особам, у яких не буде 15 років страхового стажу, призначатимуть державну соціальну допомогу після досягнення 65 років.
При цьому передбачається надати можливість особі призначати пенсію після допрацювання нею необхідної тривалості страхового стажу, який було визначено на дату досягнення пенсійного віку (60,63,65 років), тобто після того, як особа допрацює необхідну тривалість стажу.
– А чим страховий стаж відрізняється від трудового?
– Поняття «страхового» стажу ввійшло з 2004 року з прийняттям Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Страховий стаж – це період, за який сплачені страхові внески до Пенсійного фонду. До 01.01.2004 року весь стаж називався «трудовим», від прийняття на роботу до звільнення з неї, незалежно від того чи в цей період працювали на підприємстві чи ні (в разі простою виробництва або в період процедури ліквідації підприємства). Весь трудовий стаж до 2004 року враховується в страховий.
Крім того, до страхового (як і раніше, до трудового) зараховуються періоди, коли працівник не працював: це – період отримання допомоги по безробіттю, догляд за особою з інвалідністю І групи, престарілим (більше 80 років), який потребує догляду згідно із заключенням ЛКК, період догляду за дитиною до 3-х років, період військової служби тощо.
– Чи передбачені пільги щодо дострокового виходу на пенсію багатодітним жінкам? Чи зберігаються вони в запропонованому Урядом законопроекті?
– Відповідно до чинного законодавства багатодітні жінки мають право вийти на пенсію після досягнення віку 50 років та наявності страхового стажу не менше 15 років (багатодітними вважаються жінки, які народили п’ятеро або більше дітей і виховали їх до шестирічного віку).
Зазначені пільги зберігаються і надалі. Відміна їх у запропонованому Урядом законопроекті не передбачається.
– А як щодо призначення інших пільгових пенсій?
– Суттєво скорочується перелік категорій осіб, які матимуть право на достроковий вихід на пенсію. Пропонують ліквідувати пенсії за вислугу років (крім артистів), залишивши пільговий вихід на пенсію тільки для працівників зі шкідливими і важкими умовами праці, чорнобильців, матерів, які виховали 5 дітей і інвалідів з дитинства (в 50 років); військових – учасників бойових дій (55 років); ліліпутів і людей з диспропорційною карликовістю.
Виплата уже призначених «пільгових» пенсій за вислугу років здійснюватиметься тільки за рахунок коштів Державного бюджету.
– Що відбудеться далі з пенсіями тих жінок, які використали своє право на достроковий вихід на пенсію у 55 років? Адже розмір пенсій у такому разі був зменшений у зв’язку достроковим виходом на пенсію.
– За чинним Законом, до 1 січня 2015 року право на достроковий вихід на пенсію за віком мали жінки, яким виповнилося 55 років, якщо вони мали не менше 30 років страхового стажу, та за умови, що вони звільнилися з роботи. У такому разі розмір їхньої пенсії був зменшений на 0,5% за кожний неповний місяць дострокового виходу на пенсію. Таке зменшення передбачається здійснювати на весь період отримання пенсії.
У законопроекті пропонується зупинити зменшення розміру пенсії за віком для таких жінок після досягнення віку, передбаченого законом для відповідної вікової категорії. Після завершення цього періоду розмір пенсії пропонується переглянути без застосування зниження пенсії. Наприклад: у грудні 2014 року жінці достроково призначено пенсію за віком у віці 55 років. 15 жовтня 2017 вона набуває пенсійного віку відповідно до чинного законодавства, з 16 жовтня їй буде відновлено пенсію у повному розмірі (у разі ухвали законопроекту як закону).
– За яких умов отримуватимуть пенсію в Україні громадяни, які працюють за кордоном?
– Громадяни України набувають право на пенсію із солідарної системи лише у разі сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України. Ніхто не позбавляє права осіб, які працюють за кордоном самостійно сплачувати ЄСВ в Україні й таким чином забезпечити собі можливість отримати пенсію за віком.
– Які суттєві поправки до законопроекту внесено після першого читання?
– За пропозицією Міністерства соціальної політики жінкам, котрі перебували у декретній відпустці по догляду за дитиною шість років, усі ці роки враховуватимуться у стаж (на даний час тільки до 3-х років). Перша редакція законопроекту передбачала, що у разі відсутності необхідного страхового стажу для призначення пенсії громадяни зможуть придбати не більше 5 років страхового стажу. Однак нова редакція дає можливість купити лише два додаткових роки.
– Коли передбачається ввести накопичувальну пенсійну систему в Україні?
– В 2019-му році повинна запрацювати накопичувальна пенсійна система. Тобто частина зарплати українців буде йти до Пенсійного фонду на виплату пенсій (солідарний рівень), а друга частина – на персональні рахунки (накопичувальний рівень). В результаті українці зможуть в майбутньому отримувати відразу дві пенсії з двох рівнів системи. Це нововведення не торкнеться пенсіонерів, але може значно збільшити майбутні пенсії ще працюючих українців.
Розмову вів
Володимир ПЕТРУК.
Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення опрацював більше двох тисяч поправок до законопроекту про пенсійну реформу та підготував його до другого читання. Чи змінились базові позиції пенсійної реформи запропоновані Урядом, ми попросили розповісти начальника Ковельського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Інну САМОЛЮК.
– Інно Петрівно, що саме зміниться у розрахунку пенсій?
– Пенсія українців залежить від трьох показників: зарплати працівника, стажу та показника середньої заробітної плати по Україні, який застосовується при обчисленні пенсії. Середня зарплата в Україні зростає з кожним роком, однак в розрахунку пенсії середня заробітна плата застосовується та, яка була при виході працівника на пенсію і в подальшому цей показник залишався незмінним, навіть при умові подальшої роботи після призначення пенсії. На сьогоднішній день «левова» частка пенсійних виплат розрахована за застарілим показником заробітної плати – 1198 грн. за 2007 рік. Тоді як для сьогоднішніх пенсіонерів застосовується середня заробітна плата по Україні 3764,4 грн., тобто втричі більша.
Проект пенсійної реформи передбачає перерахунок раніше призначених пенсій з використанням єдиного показника – 3764,40 грн. Такий перерахунок називається «осучасненням» пенсій і передбачає усунути дисбаланс в розмірах пенсій колишніх і нинішніх пенсіонерів. Проте при розрахунку пенсійної виплати, згідно із законопроектом, вартість одного року страхового стажу буде 1% а не 1,35.
Перераховано буде усі пенсійні виплати, проте кожну індивідуально, за єдиним підходом.
– Чи відбудеться «осучаснення» пенсій колишнім державним службовцям?
– У законопроекті не передбачається осучаснення спеціальних пенсій (для державних службовців, народних депутатів, прокурорів, журналістів тощо).
Нове призначення таких пенсій припиняється, за виключенням осіб, які набули необхідний спеціальний стаж для призначення такого виду пенсії на 01.05.2016 року. Згідно з запропонованим законопроектом, передбачається автоматичне перерахування цих пенсій на загальних підставах, якщо розмір пенсії у такому разі буде вищим.
– Що таке пенсійний коридор?
– Сьогодні право на пенсію за віком мають чоловіки, яким виповнилося 60 років, і жінки, яким виповнилося 58 років (60 років починаючи з 2021 року) за наявності страхового стажу не менше 15 років.
Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років матимуть тільки ті особи, які матимуть 25 років страхового стажу. Мінімальний страховий стажу щорічно збільшується на 1 рік, поки не становитиме 35 років у 2028 році. У 2028 році право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років матимуть тільки ті особи, у яких буде не менше 35 років стажу.
У 63 роки на пенсію можуть виходити ті особи, які мають 15 років страхового стажу на 1 січня 2018 року, проте не мають 25 років (також упродовж 10 років зростатиме на 1 рік щорічно).
У 65 років вийти на пенсію зможуть ті особи, які на 1 січня 2019 року матимуть 15 років страхового стажу, а не 16 років.
Особам, у яких не буде 15 років страхового стажу, призначатимуть державну соціальну допомогу після досягнення 65 років.
При цьому передбачається надати можливість особі призначати пенсію після допрацювання нею необхідної тривалості страхового стажу, який було визначено на дату досягнення пенсійного віку (60,63,65 років), тобто після того, як особа допрацює необхідну тривалість стажу.
– А чим страховий стаж відрізняється від трудового?
– Поняття «страхового» стажу ввійшло з 2004 року з прийняттям Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Страховий стаж – це період, за який сплачені страхові внески до Пенсійного фонду. До 01.01.2004 року весь стаж називався «трудовим», від прийняття на роботу до звільнення з неї, незалежно від того чи в цей період працювали на підприємстві чи ні (в разі простою виробництва або в період процедури ліквідації підприємства). Весь трудовий стаж до 2004 року враховується в страховий.
Крім того, до страхового (як і раніше, до трудового) зараховуються періоди, коли працівник не працював: це – період отримання допомоги по безробіттю, догляд за особою з інвалідністю І групи, престарілим (більше 80 років), який потребує догляду згідно із заключенням ЛКК, період догляду за дитиною до 3-х років, період військової служби тощо.
– Чи передбачені пільги щодо дострокового виходу на пенсію багатодітним жінкам? Чи зберігаються вони в запропонованому Урядом законопроекті?
– Відповідно до чинного законодавства багатодітні жінки мають право вийти на пенсію після досягнення віку 50 років та наявності страхового стажу не менше 15 років (багатодітними вважаються жінки, які народили п’ятеро або більше дітей і виховали їх до шестирічного віку).
Зазначені пільги зберігаються і надалі. Відміна їх у запропонованому Урядом законопроекті не передбачається.
– А як щодо призначення інших пільгових пенсій?
– Суттєво скорочується перелік категорій осіб, які матимуть право на достроковий вихід на пенсію. Пропонують ліквідувати пенсії за вислугу років (крім артистів), залишивши пільговий вихід на пенсію тільки для працівників зі шкідливими і важкими умовами праці, чорнобильців, матерів, які виховали 5 дітей і інвалідів з дитинства (в 50 років); військових – учасників бойових дій (55 років); ліліпутів і людей з диспропорційною карликовістю.
Виплата уже призначених «пільгових» пенсій за вислугу років здійснюватиметься тільки за рахунок коштів Державного бюджету.
– Що відбудеться далі з пенсіями тих жінок, які використали своє право на достроковий вихід на пенсію у 55 років? Адже розмір пенсій у такому разі був зменшений у зв’язку достроковим виходом на пенсію.
– За чинним Законом, до 1 січня 2015 року право на достроковий вихід на пенсію за віком мали жінки, яким виповнилося 55 років, якщо вони мали не менше 30 років страхового стажу, та за умови, що вони звільнилися з роботи. У такому разі розмір їхньої пенсії був зменшений на 0,5% за кожний неповний місяць дострокового виходу на пенсію. Таке зменшення передбачається здійснювати на весь період отримання пенсії.
У законопроекті пропонується зупинити зменшення розміру пенсії за віком для таких жінок після досягнення віку, передбаченого законом для відповідної вікової категорії. Після завершення цього періоду розмір пенсії пропонується переглянути без застосування зниження пенсії. Наприклад: у грудні 2014 року жінці достроково призначено пенсію за віком у віці 55 років. 15 жовтня 2017 вона набуває пенсійного віку відповідно до чинного законодавства, з 16 жовтня їй буде відновлено пенсію у повному розмірі (у разі ухвали законопроекту як закону).
– За яких умов отримуватимуть пенсію в Україні громадяни, які працюють за кордоном?
– Громадяни України набувають право на пенсію із солідарної системи лише у разі сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України. Ніхто не позбавляє права осіб, які працюють за кордоном самостійно сплачувати ЄСВ в Україні й таким чином забезпечити собі можливість отримати пенсію за віком.
– Які суттєві поправки до законопроекту внесено після першого читання?
– За пропозицією Міністерства соціальної політики жінкам, котрі перебували у декретній відпустці по догляду за дитиною шість років, усі ці роки враховуватимуться у стаж (на даний час тільки до 3-х років). Перша редакція законопроекту передбачала, що у разі відсутності необхідного страхового стажу для призначення пенсії громадяни зможуть придбати не більше 5 років страхового стажу. Однак нова редакція дає можливість купити лише два додаткових роки.
– Коли передбачається ввести накопичувальну пенсійну систему в Україні?
– В 2019-му році повинна запрацювати накопичувальна пенсійна система. Тобто частина зарплати українців буде йти до Пенсійного фонду на виплату пенсій (солідарний рівень), а друга частина – на персональні рахунки (накопичувальний рівень). В результаті українці зможуть в майбутньому отримувати відразу дві пенсії з двох рівнів системи. Це нововведення не торкнеться пенсіонерів, але може значно збільшити майбутні пенсії ще працюючих українців.
Розмову вів Володимир ПЕТРУК.
Залишити коментар