Ми стали ближчими до Європи
Вже не вперше Асоціація з міжнародних питань (АМО) при підтримці МЗС Чеської Республіки проводить Конкурс шкільних усно-історичних проектів "Повсякденне життя в СРСР у період 1980-1991 років" для учнів шкіл України. Партнерами проекту є Українська асоціація усної історії та Асоціація керівників шкіл України. Починаючи з 2015 року, АМО співпрацює з Міністерством освіти і науки України та комітетом Верховної Ради України з питань науки та освіти.
Восени 2017 року в такому конкурсі взяли участь учні 10-Б класу НВК "ЗОШ I-III ст.-ліцей №11" Анна Шевчук, Тетяна Шейка, Анастасія Родіонова. Координатором проекту була вчитель історії та трудового навчання Т. С. Хавіна. Темою проекту ми обрали "Важливі феномени періоду: гласність в СРСР у 1980-1991рр." З 73 робіт, представлених на конкурс, наша робота отримала 2-ге місце.
Чому тема гласності періоду перебудови здалась нам актуальною на сьогодні? Тому, що її феномен вплинув на здобуття Україною незалежності, на події двох наступних революцій та й досі продовжує визначати наш спосіб життя, мислення. На жаль, феномен лишається не повністю дослідженим, і ми продовжуємо пожинати наслідки цього. За допомогою методу усної історії можливо "оживити історію" та наблизитися до розгадки феномену гласності.
Микола Вельма, редактор газети "Вісті Ковельщини", не тільки погодився бути респондентом, але й дав справжній урок, як слід готуватися і проводити інтерв’ю. Лідія Вакуліч, вчитель української мови та літератури та керівник факультативу "Основи журналістики", була нашим експертом та допомогла у транскрипції інтерв'ю, перевірці граматики та орфографії. Робота над проектом стала мотивацією для учнів вивчати новітню історію не тільки на уроках та за шкільними підручниками, але й опитуючи своїх рідних та знайомих.
Чому я взяла участь у конкурсі? По перше, мені самій цікава ця тема і захотілося зацікавити в актуальності теми учнів. По-друге, те, що відбувається в Україні в останні роки, підтверджує величезну роль ЗМІ в суспільно-політичному житті країни, а також те, які наслідки має неправдива інформація, перекручені факти та фейки. Хотілося, щоб молодь навчилася аналізувати інформацію, документи, проводити паралелі між подіями, фактами, робити висновки, була би більш чутливою до спотвореної інформації. Використання методу усної історії допомогло учням заглибитися в епоху 80-х років, порівняти важливість ЗМІ в період перебудови та у наш час, зробити висновки, щоб не повторювати помилки. Наше суспільство не склало вдало іспити, поставлені перед ним історією ні після перебудови, коли Україна отримала можливість розбудовувати незалежну державу, ні після помаранчевої революції.
На запрошення Асоціації з міжнародних питань з 4 по 8 грудня 2017 року шестеро переможців конкурсу, а саме вчителі-координатори учнівських проектів, відвідали Прагу. Програма освітньої поїздки до Чеської республіки "Вивчення історії та усно-історичні проекти" містила і зустріч з Владімірою Вотавовою, директоркою АМО, обговорення конкурсних робіт за "круглим столом", презентацію учителями історії з гімназії "Modrany" Лукашем Лебдушкою та Вацлавом Адамеком свого досвіду роботи у напрямку усної історії, презентацію відеофільму, знятого учнями гімназії за темами власних проектів.
П’ятого грудня наша група відвідала загальноосвітню школу "Vratislavova". Павел Мартіновські, не тільки заступник директора школи та вчитель історії та чеської мови, але й директор Асоціації вчителів історії Чеської Республіки, провів цікаву екскурсію у навчальному закладі. Ми відвідали майже усі класи, спортивний майданчик, їдальню, побачили як учні, молодші і старші, готуються до Різдвяних свят.
П. Мартіновські ознайомив нас із основними принципами навчання у чеських школах, проведення інтегрованих уроків, вивчення історії та підручниками. Школа знаходиться в історичному центрі Праги, і діти молодших класів починають вивчати історію своєї країни "з вікна".
Вразив психологічний клімат на уроках, ерудованість, високий фаховий рівень та відкритість педагогів, співпраця адміністрації та викладачів, педагогічного колективу, батьків та дітей. На жаль, школа не може вмістити більш, ніж 310 учнів, а у класах навчається не більше 18 дітей, винятком є 1-й клас. Охочих навчатися у цій школі більше, ніж вона може вмістити. Особлива увага приділяється художньо-естетичному вихованню.
Вражаючим був візит до Центру візуальної історії Malach у Карлівому університеті, де нам була надана можливість попрацювати в архіві з відео- джерелами з усної історії. Мене цікавили матеріали, які так чи інакше мали якийсь зв'язок з Ковелем. Ці матеріали стосувалися довоєнного періоду, Другої світової війни та повоєнного часу, і їх виявилося дуже мало.
Змістовним був візит до Інституту досліджень тоталітарних режимів (USTR, чеський аналог українського Інституту національної пам'яті). Співробітники інституту ознайомили із методикою роботи з фото- та відео- джерелами на уроках історії та подарували методичну літературу.
Не менш яскраві спогади залишило знайомство з Прагою, її неперевершеною архітектурою, старовинними історичними місцями. Передріздвяна Прага зустріла нас дуже гостинно. Це місто має таку позитивну енергетику, що хочеться повернутися туди ще не один раз.
Я дуже вдячна організаторам конкурсу "Усна історія" АМО та координатору проекту в Україні доктору історичних наук Юрію Волошину за надану можливість не тільки взяти участь у даному конкурсі, але й в освітній поїздці в Чеську Республіку. Але, найголовніше, я зустрілася з дуже цікавими людьми і з України, і з Чехії. Організація поїздки продемонструвала дійсно європейський професіоналізм.
У 2018 році Ковель буде відзначати 500-річчя з надання місту Магдебургського права. Хочу запропонувати проект "Ковель -500", в якому би вчителі, використовуючи метод усної історії, залучили учнів до зібрання відео- та аудіоматеріалів з історії нашого міста та району. Ковельчани можуть допомогти нам в пошуках цікавих людей, тем.
Аня ШЕВЧУК.
Вже не вперше Асоціація з міжнародних питань (АМО) при підтримці МЗС Чеської Республіки проводить Конкурс шкільних усно-історичних проектів "Повсякденне життя в СРСР у період 1980-1991 років" для учнів шкіл України. Партнерами проекту є Українська асоціація усної історії та Асоціація керівників шкіл України. Починаючи з 2015 року, АМО співпрацює з Міністерством освіти і науки України та комітетом Верховної Ради України з питань науки та освіти.
Восени 2017 року в такому конкурсі взяли участь учні 10-Б класу НВК "ЗОШ I-III ст.-ліцей №11" Анна Шевчук, Тетяна Шейка, Анастасія Родіонова. Координатором проекту була вчитель історії та трудового навчання Т. С. Хавіна. Темою проекту ми обрали "Важливі феномени періоду: гласність в СРСР у 1980-1991рр." З 73 робіт, представлених на конкурс, наша робота отримала 2-ге місце.
Чому тема гласності періоду перебудови здалась нам актуальною на сьогодні? Тому, що її феномен вплинув на здобуття Україною незалежності, на події двох наступних революцій та й досі продовжує визначати наш спосіб життя, мислення. На жаль, феномен лишається не повністю дослідженим, і ми продовжуємо пожинати наслідки цього. За допомогою методу усної історії можливо "оживити історію" та наблизитися до розгадки феномену гласності.
Микола Вельма, редактор газети "Вісті Ковельщини", не тільки погодився бути респондентом, але й дав справжній урок, як слід готуватися і проводити інтерв’ю. Лідія Вакуліч, вчитель української мови та літератури та керівник факультативу "Основи журналістики", була нашим експертом та допомогла у транскрипції інтерв'ю, перевірці граматики та орфографії. Робота над проектом стала мотивацією для учнів вивчати новітню історію не тільки на уроках та за шкільними підручниками, але й опитуючи своїх рідних та знайомих.
Чому я взяла участь у конкурсі? По перше, мені самій цікава ця тема і захотілося зацікавити в актуальності теми учнів. По-друге, те, що відбувається в Україні в останні роки, підтверджує величезну роль ЗМІ в суспільно-політичному житті країни, а також те, які наслідки має неправдива інформація, перекручені факти та фейки. Хотілося, щоб молодь навчилася аналізувати інформацію, документи, проводити паралелі між подіями, фактами, робити висновки, була би більш чутливою до спотвореної інформації. Використання методу усної історії допомогло учням заглибитися в епоху 80-х років, порівняти важливість ЗМІ в період перебудови та у наш час, зробити висновки, щоб не повторювати помилки. Наше суспільство не склало вдало іспити, поставлені перед ним історією ні після перебудови, коли Україна отримала можливість розбудовувати незалежну державу, ні після помаранчевої революції.

На запрошення Асоціації з міжнародних питань з 4 по 8 грудня 2017 року шестеро переможців конкурсу, а саме вчителі-координатори учнівських проектів, відвідали Прагу. Програма освітньої поїздки до Чеської республіки "Вивчення історії та усно-історичні проекти" містила і зустріч з Владімірою Вотавовою, директоркою АМО, обговорення конкурсних робіт за "круглим столом", презентацію учителями історії з гімназії "Modrany" Лукашем Лебдушкою та Вацлавом Адамеком свого досвіду роботи у напрямку усної історії, презентацію відеофільму, знятого учнями гімназії за темами власних проектів.
П’ятого грудня наша група відвідала загальноосвітню школу "Vratislavova". Павел Мартіновські, не тільки заступник директора школи та вчитель історії та чеської мови, але й директор Асоціації вчителів історії Чеської Республіки, провів цікаву екскурсію у навчальному закладі. Ми відвідали майже усі класи, спортивний майданчик, їдальню, побачили як учні, молодші і старші, готуються до Різдвяних свят.
П. Мартіновські ознайомив нас із основними принципами навчання у чеських школах, проведення інтегрованих уроків, вивчення історії та підручниками. Школа знаходиться в історичному центрі Праги, і діти молодших класів починають вивчати історію своєї країни "з вікна".
Вразив психологічний клімат на уроках, ерудованість, високий фаховий рівень та відкритість педагогів, співпраця адміністрації та викладачів, педагогічного колективу, батьків та дітей. На жаль, школа не може вмістити більш, ніж 310 учнів, а у класах навчається не більше 18 дітей, винятком є 1-й клас. Охочих навчатися у цій школі більше, ніж вона може вмістити. Особлива увага приділяється художньо-естетичному вихованню.
Вражаючим був візит до Центру візуальної історії Malach у Карлівому університеті, де нам була надана можливість попрацювати в архіві з відео- джерелами з усної історії. Мене цікавили матеріали, які так чи інакше мали якийсь зв'язок з Ковелем. Ці матеріали стосувалися довоєнного періоду, Другої світової війни та повоєнного часу, і їх виявилося дуже мало.
Змістовним був візит до Інституту досліджень тоталітарних режимів (USTR, чеський аналог українського Інституту національної пам'яті). Співробітники інституту ознайомили із методикою роботи з фото- та відео- джерелами на уроках історії та подарували методичну літературу.
Не менш яскраві спогади залишило знайомство з Прагою, її неперевершеною архітектурою, старовинними історичними місцями. Передріздвяна Прага зустріла нас дуже гостинно. Це місто має таку позитивну енергетику, що хочеться повернутися туди ще не один раз.
Я дуже вдячна організаторам конкурсу "Усна історія" АМО та координатору проекту в Україні доктору історичних наук Юрію Волошину за надану можливість не тільки взяти участь у даному конкурсі, але й в освітній поїздці в Чеську Республіку. Але, найголовніше, я зустрілася з дуже цікавими людьми і з України, і з Чехії. Організація поїздки продемонструвала дійсно європейський професіоналізм.
У 2018 році Ковель буде відзначати 500-річчя з надання місту Магдебургського права. Хочу запропонувати проект "Ковель -500", в якому би вчителі, використовуючи метод усної історії, залучили учнів до зібрання відео- та аудіоматеріалів з історії нашого міста та району. Ковельчани можуть допомогти нам в пошуках цікавих людей, тем.
Аня ШЕВЧУК.
Залишити коментар