Нова тарифна політика держави в галузі житлово-комунального господарства вимагає більшого інформування громади про усі актуальні зміни.
Зростання цін на житлово-комунальні послуги має соціальне значення та безпосередньо впливає на життєвий рівень населення. Тому споживачі виступають проти зростання тарифів, оскільки у зв'язку з низькою платоспроможністю і так вважають діючі тарифи занадто високими. Проте, аби зняти соціальну напругу в місті, варто вкотре наголосити, що міська влада не впливає на формування тарифів, не може встановлювати ціну газу, електроенергії та води. Державне регулювання здійснює Національна комісія у сфері енергетики (НКРЕ).
Основним документом, який визначає взаємовідносини між учасниками ринку житлово-комунальних послуг, є Закон України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року №1875-IV. Статтею 31 передбачено, що тарифи на житлово-комунальні послуги затверджуються у розмірі, не нижчому економічно обґрунтованих витрат, пов'язаних із їх наданням. Діючі Порядки формування тарифів на послуги з теплопостачання, водопостачання та водовідведення, утримання будинків та прибудинкових територій затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2011 року №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги".
Згідно з вимогами цієї постанови, розрахунки економічно обґрунтованих витрат здійснюють виробники комунальних послуг. При цьому Порядки формування тарифів чітко визначають, які саме статті витрат включаються до складу планових економічно обґрунтованих витрат.
Незважаючи на зростання тарифів, більшості комунальних підприємств не вдається досягти балансу між плановими та фактичним витратами, тобто структура планового тарифу та фактичні витрати, як правило, суттєво відрізняються, що може привести до фактичного банкрутства підприємств ЖКГ та, як наслідок, погіршення якості надання житлово-комунальних послуг населенню.
До 2010 року діяла децентралізована система формування та встановлення тарифів. У межах цієї системи тарифи на житлово-комунальні послуги встановлювали органи місцевого самоврядування. При цьому розмір економічно обґрунтованих витрат визначався територіальними підрозділами Державної інспекції з контролю за цінами, яка видавала відповідний висновок.
З метою здійснення реформування системи встановлення тарифів Верховна Рада України 9 липня 2010 року прийняла Закон України № 2479-VI "Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України" (в чинній редакції Закон України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг"), яким фактично запроваджено централізоване затвердження тарифів Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.
Тож місцева влада не має впливу на тарифну політику в галузі ЖКГ. Варто нагадати ковельчанам, що незахищені верстви населення можуть розраховувати на компенсацію від держави. З 1 липня впроваджено нову програму соціальної підтримки – компенсацію витрат на оплату житлово-комунальних послуг. Це компетенція управління праці та соціального захисту населення, куди і мають звертатися ті громадяни, які мають право на таку допомогу.
Петро Юрчук, заступник Ковельського міського голови.
Залишити коментар