Як виховати національно свідомого громадянина України? Як передати надбання духовності, виплеканої народом впродовж століть? Що треба зробити, щоб завжди лунало рідне слово, народна пісня, не всихало джерело народної мудрості й творчості, щоб процвітала нація й держава?
Скажу з досвіду: лише заглиблюючись у споконвічну історію рідного краю, долаючи історичне безпам'ятство шляхом краєзнавства.
Адже, як казав Г. Сковорода, "пізнаючи себе, свій рід, свій нарід і свою землю", ми можемо побачити свій шлях у майбутнє. А шлях до нашого майбутнього – це виховання громадянина великої і незалежної держави, творчої, суспільно активної, політично грамотної, працьовитої, компетентної.
Неабияку роль у цьому відіграє історичне краєзнавство як складова навчально-виховного процесу.
Протягом багатьох років у стінах навчального закладу працює факультатив "Історичне краєзнавство" та діє секція "Історія" Волинського відділення Малої Академії Наук України. Перші кроки вивчення історії нашого міста розпочались з роботи факультативу "Рідне місто", автором програми якого довелося бути.
Неодноразово учні, які відвідували факультатив, були призерами проектів та творчих конкурсів. Особливо хочеться відзначити А. Носальську, І. Бондар, К. Петрович, які хоч нині вже давно не учні школи, але які активно прилучались до вивчення історії Ковеля.
Їх творчий добровільний порив підхопив Андрій Іванюк, який протягом багатьох років був призером обласного конкурсу науково-дослідницьких робіт та лауреатом першого всеукраїнського зльоту творчої та обдарованої молоді України "Країна юних майстрів". І хоч нині він студент-медик, його дослідницькі проекти не забувають в стінах рідної школи, а продовжують сьогоднішні школярі Богдана Буско та Андрій Федорук.
Варто відзначити, що Богдана Буско була учасником Всеукраїнської конференції "Україна очима молодих науковців", яка проходила в травні 2013 року.
Науково-дослідницькі роботи вихованців школи відзначаються оригінальністю, науковим пошуком, новизною матеріалів та відкриттям нових фактів, подій та імен. Саме ці якості притаманні роботам Сергія Бучка та Марії Приходько, які досліджували історію Вербського монастиря та діяльність священика Анатолія Грисюка, на чию долю випав непростий період 20-30-х років ХХ століття.
Головною особливістю вивчення краєзнавства в навчальному закладі є поглиблене теоретичне вивчення історії рідного краю, яке базується на добровільному та глибокому інтересі учнів до його історії.
Мабуть, тому чи не кожен наш школяр може без проблем провести екскурсію вулицями рідного міста, розповісти про його далеке минуле, про кожну унікальну архітектурну пам'ятку, яка збереглася. Я певна, що через ґрунтовне знання історії свого краю, її самобутньої культури набуваються знання не лише про малу Батьківщину, але й про Україну та її народ.
Олена ПАЩУК,
керівник факультутиву «Історичне краєзнавство» та секції «Історія» Волинського відділення МАН України ЗОШ №5 м. Ковеля.
НА ЗНІМКУ: Олена ПАЩУК зі своїми вихованцями.
Фото Мирослава ДАНИЛЮКА.
Залишити коментар