Прийняття Верховною Радою України 24 травня 2012 року Закону України „Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм” № 4834-VI (далі –Закон № 4834) стосуються багатьох видів податків. Так, ці зміни торкнулися і податкового адміністрування, і застосування штрафних санкцій, і спрощеної системи оподаткування.
Зокрема, завдяки змінам, внесеним Законом № 4834, розширилося коло суб’єктів господарської діяльності, які мають право застосовувати спрощену систему оподаткування. Внесено зміни, які стосуються особливостей визначення доходу, дозволено довільний перехід із групи в групу, а також інші зміни, які в подальшому коментуються.
Основні положення Закону № 4834 набрали чинності з 1 липня 2012 р., тож за роз’ясненнями ми звернулися до начальника Ковельської oб’єднаної державної податкової інспекції Сергія Кондратюка.
— Чи змінилось коло осіб, які мають право застосовувати спрощену систему оподаткування?
— Так, з 1 липня 2012 р. таке право отримали: ювеліри –особи, які займаються виробництвом, постачанням, продажем (реалізацією) ювелірних і побутових виробів із дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння. Такі ювеліри-фізособи відноситимуться до «єдинників» третьої групи (не більше 20 найманих осіб та обсяг річного доходу не перевищує 3 млн. грн.) зі ставкою 5%, при цьому не зможуть бути платниками ПДВ та обрати ставку 3%.
Сюди ж належать фізичні особи-підприємці та юридичні особи, які здійснюють кур’єрську діяльність; особи, які надають послуги зв’язку (крім послуг, що ліцензуються); суб’єкти господарської діяльності, що реалізовують корисні копалини місцевого значення (продаж крейди, вапняку, гіпсу та ін.).
— Чи є зміни, які стосуються особливостей визначення доходів?
— Найістотніша зміна стосується особливостей визначення доходу у вигляді вартості товарів, отриманих «єдинником» безоплатно.
Завдяки змінам, внесеним Законом № 4834, безоплатно отриманими вважаються товари (роботи, послуги), надані платнику єдиного податку згідно з письмовими договорами дарування та іншими письмовими договорами, за якими не передбачено грошової або іншої компенсації вартості таких товарів (робіт, послуг). Таке формулювання дозволить не включати в дохід вартість товарів (робіт, послуг), що надійшли до єдинника без документів.
Крім того, хочу зауважити, що до суми доходу платника єдиного податку четвертої групи за звітний період включається вартість реалізованих протягом звітного періоду товарів, за які отримана попередня оплата (аванс) у період сплати інших податків і зборів, визначених Податковим Кодексом України.
— Які особливості переходу на спрощену систему оподаткування в контексті Закону № 4834?
— На даний час дозволено довільний перехід із однієї групи на іншу групу, незалежно від того, чи з нижчої на вищу, чи навпаки. Змінити групу можна, починаючи з наступного кварталу, за умови дотримання платником єдиного податку вимог, встановлених Податковим Кодексом для обраної групи.
Для цього «єдиннику» потрібно подати заяву до органу державної податкової служби не пізніше, ніж за 15 календарних днів до початку нового кварталу. При цьому в разі переходу платника єдиного податку третьої групи, який є платником ПДВ, на другу або першу групу, анулюється свідоцтво платника ПДВ у порядку, встановленому Податковим Кодексом України.
Крім того, Законом № 4834 чітко передбачено, що суб’єкт господарювання має право здійснювати перехід на спрощену систему оподаткування не частіше одного разу на рік, за умови відповідності встановленим критеріям, незалежно від того, скільки разів у звітному році він подав заяву про перехід на спрощену систему оподаткування.
— Чи застосовуються до платників-«єдинників» штрафні санкції протягом 2012 року?
— На період 2012 року не діють норми Податкового кодексу, які встановлюють для єдинників–фізичних осіб покарання за здійснення видів діяльності, не зазначених у свідоцтві платника єдиного податку.
Це стосується, як правило, платників єдиного податку першої і другої груп. Отже, такі фізичні особи не будуть сплачувати єдиний податок у розмірі 15 % від доходу за діяльність, яка не передбачена у Свідоцтві, а також такі «єдинники» можуть не переходити на загальну систему оподаткування.
До 1 січня 2013 р. не буде застосовуватись адміністративний штраф, передбачений ст.164-1 КУпАП до платників єдиного податку за неправильність заповнення книги обліку доходів.
Крім того, варто зауважити, що до 1 січня 2014 року не застосовуються штрафні санкції за неподання або порушення строку подання фізичними особами до податкової служби відомостей про зміну даних, які вносяться до Державного реєстру.
Також хотілось би коротко згадати інші зміни, внесені Законом № 4834 до Податкового Кодексу, які в цілому можна назвати позитивними, адже багато неясних та спірних моментів тепер роз’яснено.
Зокрема, давати пояснення з питань, що виникають у ході перевірок, тепер є правом, а не обов’язком платника податків.
— Які документи зобов’язаний вручити платнику податків орган ДПС до початку проведення фактичної перевірки?
— Податковий орган зобов’язаний вручити копію відповідного наказу про проведення фактичної перевірки. Тепер цей документ може бути вручений не тільки платнику податків або його уповноваженим особам, але й особам, які фактично здійснюють розрахунки (продавець, касир, бармен тощо).
— На яку суму податкового боргу надсилається податкова вимога та застосовується податкова застава?
— Податкова вимога надсилається платнику податків на суму, яка рівна або більша суми 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Те саме стосується і податкової застави.
— Які доходи з категорії інших включаються до доходів звітного періоду?
— Законом № 4834 вирішено питання щодо віднесення до складу доходів платника податку суми коштів (інших видів компенсації), отримані платником податку як оплата товарів (виконаних робіт, наданих послуг), відвантажених у період перебування такого платника на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності, з яких не був сплачений єдиний податок, включаються до доходу (без урахування сум податку на додану вартість, що надійшли у вартості таких товарів (виконаних робіт, наданих послуг) у звітному податковому періоді отримання таких коштів (інших видів компенсації).
— Чи змінилося щось в реєстрації платника ПДВ?
— Так, є зміни. Зокрема щодо добровільної реєстрації платником ПДВ, а саме для осіб, що здійснюють постачання, які обкладаються ПДВ, але не є платниками ПДВ (оскільки їхні обсяги не досягли 300 тис. грн.), скасовано вимоги про те, що обсяг постачань товарів/послуг іншим платникам ПДВ за останні 12 місяців сукупно повинен становити не менше 50% загального обсягу постачань, а також скасовано інші вимоги (про розмір статутного капіталу та балансової вартості активів).
Вказані зміни дають змогу зареєструватися платником ПДВ без дотримання будь-яких умов.
— Чи є зміни щодо сплати збору за спеціальне використання води?
— Так, з 1 липня ц. р. набирають чинності зміни, на які чекали суб’єкти господарювання, що використовували воду виключно для задоволення питних та санітарно-гігієнічних потреб своїх працівників та інших фізичних осіб.
Не є платниками збору водокористувачі, які використовують воду виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення (сукупності людей, які знаходяться на даній території в той чи інший період часу, незалежно від характеру та тривалості проживання, в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок), у тому числі для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та платників єдиного податку.
Під терміном «санітарно-гігієнічні потреби» слід розуміти використання води в туалетних, душових, ванних кімнатах і умивальниках та використання для утримання приміщень у належному санітарно-гігієнічному стані».
Підсумовуючи нашу розмову, можу зробити висновок, що зміни, внесені до Податкового Кодексу України Законом України № 4834, є позитивними і спрямовані на вирішення багатьох спірних питань, які виникали під час практичного застосування положень Податкового кодексу.
Вважаю, що зазначені зміни полегшать працю бухгалтерів та працівників, які відповідають за ведення обліку, а спрощена система оподаткування в дійсності стане спрощеною, що в подальшому приведе до повної добровільної сплати податків платниками.
Думаю, що коментований Закон є одним із моментів реформування податкової служби і перетворення її з фіскального органу на орган сервісної служби.
Розмовляла Юлія ЛИТВИНЮК.
НА ЗНІМКУ: начальник Ковельської ОДПІ Сергій КОНДРАТЮК.
Фото з архіву Ковельської ОДПІ.
Залишити коментар