Наш співрозмовник – начальник управління освіти виконкому Ковельської міської ради Віктор БИЧКОВСЬКИЙ
— Вікторе Васильовичу, нинішній рік в історію Ковеля увійде, образно кажучи, як рік дошкілля: владою зроблений серйозний "прорив" у справі забезпечення дошкільним вихованням дітей, чого раніше, на жаль, не було.
— Так, "прорив" серйозний. Нам вдалося виконати доручення міського голови і міської ради щодо забезпечення дошкільнят додатковими місцями в дошкільних установах міста.
Як результат, станом на 1 вересня ц. р. у ДНЗ №№ 1, 4, 6, 9 відкрито сім нових груп. Проведено реконструкцію дошкільного навчального закладу №1, де запрацювало чотири групи, а також здійснено ремонтні роботи у дитячих садках № 4, 6, 9, де відкрито ще по одній групі для дошкільнят.
— А перспективи на майбутнє втішні?
— У планах на наступний рік – відновлення роботи ДНЗ № 14. Станом на сьогодні розроблена проектно-кошторисна документація, затверджений статут закладу, проведено капітальний ремонт даху, усі вікна замінено на теплозберігаючі, розпочато капітальний ремонт груп, харчоблоку, пральні тощо. Плануємо відкрити чотири групи. Але якщо буде підтримка з боку обласної влади, зробити вдасться значно більше: приміщення дозволяє відкрити повноцінний дитячий садок, але, як я уже зазначав, треба додаткове фінансування. Коштом міського бюджету та за суттєвої підтримки благодійного фонду "Патріоти Волині" зможемо відновити роботу чотирьох груп.
— Яка загальна ситуація з підготовкою дошкільнят до навчання в школі?
— У 2014 – 2015 н.р. відсоток охоплення підготовкою старших дошкільників до навчання у школі становить 99%. Позитивним є збереження, розвиток і удосконалення у дошкільних навчальних закладах груп компенсуючого типу: для дітей з вадами зору, слуху, мови та порушенням опорно-рухового апарату.
Всього навчаються і отримують необхідну реабілітаційно-корекційну допомогу 169 дітей (це 4,7% від загальної кількості дітей), які одночасно мають можливість покращити стан здоров'я та повністю або частково відновити порушення в розумовому та фізичному розвитку.
— Я так розумію, що за вищесказаним – діяльність педагогічних колективів, на "плечах" яких і лежить програмно-методичне забезпечення?
— Діяльність педагогічних колективів постійно спрямована на розв'язання актуальних науково-методичних проблем модернізації сучасної освіти. Її активізації сприяє традиційний конкурс "Кращий дошкільний навчальний заклад міста". Проводились засідання семінарів-практикумів для вихователів дошкільних навчальних закладів. У ДНЗ № 8 уже кілька років поспіль налагоджена тісна співпраця з Міжнародним центром фінансово-економічного розвитку. Напрацювання творчої групи склали основу електронного видання "Коза-диск".
Дошкільні заклади забезпечені комп'ютерами, підключені до мережі Інтернет, розпочато створення сайтів ДНЗ, а у ДНЗ № 8 сайт уже діє.
— В перший клас учень йде достатньо підготовленим. А як почуває себе початкова школа?
— Аналіз результату роботи початкової школи свідчить про наявність у місті високопрофесійних педагогів, здатних запроваджувати в практику інноваційні технології і методики навчання, вести навчально-виховний процес на високому науково-методичному рівні.
Вчителі початкових класів успішно використовують нові педагогічні технології.
Уже третій рік у місті працює школа передового педагогічного досвіду вчителів початкових класів "Творчий вчитель – творчий учень", керівником якої є Заслужений вчитель України, учитель вищої категорії, учитель-методист, переможець обласного етапу Всеукраїнського конкурсу "Учитель року" в номінації "Початкові класи" Н. О. Ягодинець (ЗОШ №12).
У місті налагоджена спеціальна методична підготовка вчителів початкових класів для роботи за новим Державним стандартом (курси-тренінги, "Літня школа"). Педагоги – активні учасники міжнародних, всеукраїнських, обласних, регіональних педагогічних зібрань. Зокрема, у роботі всеукраїнської конференції "Гуманітарна освіта і нові педагогічні технології" взяла участь учитель Л. А. Бадира.
— Які інноваційні процеси впроваджуються у початковій освіті?
— У місті діють комп'ютерні кабінети для початкових класів у НВК №13, СШ №3, адже з 2012 року вивчення інформатики з 2-го класу стало обов'язковим.
У початкових класах міста за рахунок годин варіативної частини навчального плану впроваджуються інноваційні курси: "Логіка" (ЗОШ №№ 1, 2, 6, 11); "Елементи геометрії" (СШ №3); "Права дитини" (ЗОШ №№ 1, 5, 6,НВК №11); "Цікава економіка" (ЗОШ №№ 10, 7, 2); "Музика і рух" (ЗОШ №12); "Поетика" (ЗОШ № 6); "Риторика" (СШ №3).
– Мережа загальноосвітніх навчальних закладів широка. Вона задовольняє потреби громади?
– Освітні послуги в місті надають: дев'ять загальноосвітніх шкіл, два навчально-виховні комплекси –"ЗОШ І-ІІІ ст. № 11- ліцей", "ЗОШ І-ІІІ ст. № 13 - колегіум", міська гімназія, спеціалізована школа № 3.
Всі діти шкільного віку у 2014 – 2015 н.р. в місті охоплені навчанням. З них — 8597 навчаються в загальноосвітніх школах міста, 390 — в професійно-технічному училищі й ліцеї, 476 — у ВНЗ усіх рівнів акредитації.
— А який результат зусиль педагогів управління освіти?
— Завдяки злагодженій роботі управління освіти та навчальних закладів із 387 випускників 11-х класів ЗНЗ міста 268 (69%) навчаються у ВНЗ ІІІ-ІV рівня акредитації. 21 випускник продовжує навчання у вищих навчальних закладах за кордоном.
Учні міста — активні учасники інтелектуальних змагань: учнівських олімпіад, конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт, предметних турнірів. Щороку Ковель посідає призове третє місце в обласному етапі учнівських олімпіад: за підсумками 2013-2014 навчального року учні ковельських шкіл здобули 57 призових місць. Четверо учнів продемонстрували високий рівень знань і на фінальному етапі.
У 2013 році на базі навчальних закладів працювало 11 науково-дослідницьких секцій, а з вересня 2014 року організовано роботу 13 секцій Ковельської філії Волинської обласної Малої академії наук на базі ЗОШ І-ІІІ ст. №1, 5, 10, 12, Ковельської міської гімназії, КЗ "НВК "ЗОШ І-ІІІ ст. №11-ліцей", КЗ "НВК "ЗОШ І-ІІІ ст. №13-колегіум". Заняття у секціях упродовж року відвідують 147 учнів ЗНЗ міста.
Науково-дослідницькою діяльністю також займаються учні в наукових товариствах, які організовано у спеціалізованій школі І-ІІІ ст. №3 імені Лесі Українки ("Gomo sapiens" — 3 секції), Ковельській міській гімназії ("Еврика" — 9 секцій), Комунальному закладі "Навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №11-ліцей" ("Пошук" — 3 секції), Комунальному закладі "Навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №13-колегіум" ("Країна знань" — 6 секцій).
— А стимули учасникам і переможцям передбачені?
— Все більшої популярності серед учнів набирає конкурс-захист науково-дослідницьких робіт. Адже переможці обласного етапу цього конкурсу, як і учнівських олімпіад (І, ІІ, ІІІ місця), звільняються від державної підсумкової атестації з того предмета, з якого учень виконував контрольну роботу. 28 учнівських досліджень у 2014 році рекомендовано для участі в обласному конкурсі-захисті, де учні міста вибороли 21 переможне місце. 7 учнів загальноосвітніх навчальних закладів взяли участь у фінальному етапі, що відбувся у Києві.
Традиційно кращим учням за перемогу в обласних олімпіадах, турнірах, конкурсах призначаються щомісячні іменні стипендії міського голови.
— Інтелект учня — це запорука його успіху в майбутньому. Що робиться в цьому напрямку?
— Надзвичайно цікавим видом інтелектуальних змагань, під час яких учні демонструють не лише свої знання, але й уміння вести дискусію, відстоювати свою точку зору, вчаться працювати у команді, є турніри. Щороку учні міста беруть участь у 11-ти обласних турнірних змаганнях. У 2014 році команди юних математиків, географів, хіміків, правознавців нагороджені дипломами ІІІ ступеня, а команда юних істориків — дипломом ІІ ступеня.
2821 учень загальноосвітніх закладів міста став часником творчих інтелектуальних конкурсів.
У 2014 році 56 учнів — переможців обласних предметних олімпіад, інтелектуальних конкурсів отримують премії міського голови. Також за високий рівень підготовки обдарованої учнівської молоді 58 вчителів були відзначені преміями та нагороджені грамотами управління освіти м. Ковеля.
— Школа — це "кузня" патріотів-українців. Що позитивного і важливого є у цій справі?
— Пріоритетним напрямом у системі виховної роботи міста є громадянське та національно-патріотичне виховання. З цією метою у навчальних закладах міста проведено місячники громадянського та національно-патріотичного виховання, ряд цікавих і змістовних заходів: бесіди про Герб, Гімн і Прапор України; літературні вечори, присвячені творчості Лесі Українки, Тараса Шевченка (ЗОШ №2, ЗОШ №12); загальноміські заходи, які проводить Рада старшокласників міста до Дня партизанської слави (ЗОШ №8), Дня українського козацтва (ЗОШ №2), вечір-реквієм "Чорнобиль — наша печаль і скорбота" (ЗОШ №12), засідання дискусійного клубу "Перлина духовності" (СШ №3), години спілкування, дебати, брейн-ринги, вікторини тощо.
— Енергія молодості і дитинства завжди перебуває на "лезі" ножа, і ступити крок в бік правопорушень легко.
— У змісті системи виховної роботи особливе місце посідає правова освіта школярів, яка здійснюється на уроках правознавства.
У профілактиці правопорушень серед неповнолітніх значна роль належить шкільній психологічній службі, яка забезпечує психічне здоров'я дітей, гармонійний розвиток особистості, формування громадянина, здатного до свідомого суспільного вибору, вільного саморозвитку особистості, сприяє гармонізації взаємин особистості і суспільства, вирішенню проблем психологічного забезпечення навчально-виховного процесу школи, профілактиці конфліктів, правопорушень.
У навчальних закладах міста класними керівниками, соціальними педагогами, практичними психологами проводиться значна профілактична робота з неповнолітніми, схильними до правопорушень.
— Вихованню позитивних якостей учнів, на мою думку, сприяє участь в доброчинних акціях.
— Упродовж 2014 року у навчальних закладах міста чітко та організовано працювали волонтерські загони та бригади "Турбота", "Пошук", "Милосердя", "Я – патріот". Власне, волонтерами було проведено цикл благодійних акцій "Поспішаймо робити добро", "Серце до серця", "Скажемо палінню НІ!" (ПУМ, ЗОШ №1), "Захисти себе від СНІДу" (гімназія, ЗОШ № 1, 2, 5, 6, 7, 10). Волонтери загальноосвітніх навчальних закладів міста у 2014 р. відвідували Будинок для престарілих та одиноких людей; взяли участь в акціях "Допоможи дитині-інваліду", "Миколай про тебе не забуде!"; провели операцію "Братська могила"; до Дня Перемоги брали участь у зустрічах з ветеранами Великої Вітчизняної війни, відвідували та вітали вчителів-пенсіонерів і ветеранів праці.
Активно організовували свою роботу волонтерські загони "Я – волонтер-патріот", організовували благодійні ярмарки, а виручені кошти пересилали воїнам АТО. У листопаді на базі міської гімназії було організовано та проведено обласний зліт волонтерів "Зігріє серце крапля доброти".
— Позаурочний час є найбільш неконтрольованим і, зрештою, навіть небезпечним, адже у виховний процес включається “вулиця”.
— Розвиток сучасної освіти передбачає обов'язкове впровадження у навчальний процес нових форм і методів роботи з учнями в позаурочний час, підтримку талановитої та обдарованої молоді. Враховуючи можливості шкіл, побажання учнів та їх батьків, для здійснення цієї мети у ЗНЗ міста створено мережу гуртків, якою в місті охоплено 3183 учні (40 % ), котрі займаються у 179 гуртках.
— Важливим у роботі закладів освіти є оздоровлення дітей.
— Організація належного оздоровлення та відпочинку школярів улітку є одним з головних завдань у роботі навчальних та позашкільних освітніх закладів міста. Щорічно у 18-ти пришкільних таборах організовується змістовний відпочинок дітей, спрямований на задоволення інтересів і духовних запитів школярів.
За підсумками роботи пришкільних таборів з денним перебуванням у 2013 році табір "Веселка" (ЗОШ І-ІІІ ст. № 12) став переможцем підсумкового етапу огляду-конкурсу дитячих закладів оздоровлення та відпочинку і нагороджений Дипломом Міністерства соціальної політики України, а табір "Живчик" при НВК "ЗОШ І-ІІІ ступеня № 11-ліцей" (директор табору Сметюх А.М.) став переможцем міського конкурсу та зайняв І місце в обласному огляді-конкурсі дитячих закладів оздоровлення та відпочинку дітей.
— Як виглядає система позашкільної освіти?
— Насамперед варто відзначити, що у Ковелі, на відміну від інших міст Волині, збережена мережа позашкільних установ освіти: сьогодні в місті функціонує Палац учнівської молоді імені Івана Франка, станція юних натуралістів, станція юних туристів, станція юних техніків.
Особливістю позашкільної освіти є вільний вибір учнем не тільки навчального закладу, а й керівника гуртка, відповідно до своїх вподобань, нахилів, інтересів. Навчально-виховний процес у позашкільному навчальному закладі скеровується педагогами-позашкільниками на завдання, які сприяють професійному партнерству між гуртківцем і його керівником, щоденно у практику впроваджуються особистісно орієнтовані педагогічні технології навчання.
— Фізична культура, спорт та патріотизм завжди йдуть в одному строю. Чи не забута ця важлива ділянка роботи?
— Питання викладання, якість знань, умінь і навичок з фізичної культури та предмета "Захист Вітчизни" щорічно розглядаються на нарадах директорів, педагогічних радах. Вчителі беруть участь у всеукраїнських конкурсах "Вчитель року" та "Інноваційний урок фізичної культури та урок фізичної культури з елементами футболу".
Щорічно в місті проводяться спортивні ігри школярів та спортивні ігри допризовної молоді, "Веселі старти", Олімпійські уроки, виставки технічної творчості учнівської молоді.
Команда учнів ЗОШ І-ІІІ ст. №1 (вчитель фізичної культури Логінов С. І.) стала переможцем обласного етапу Всеукраїнських змагань "Старти надій".
Досягненням юних спортсменів Ковеля стала перемога у спартакіаді ХІІ Спортивних ігор школярів Волині: збірні команди учнів міста (легка атлетика, легкоатлетичний крос, "Старти надій", фестиваль "Нащадки козацької слави", волейбол, футбол, футзал серед дівчат) вперше за понад 10 років вибороли призове перше загальнокомандне місце в області.
Матеріально-технічну базу цього року вдалося значно зміцнити завдяки відкриттю двох нових сучасних пришкільних стадіонів у ЗОШ №7 та ЗОШ №12 (футбольні поля розміром 40 на 60 метрів, спортивні майданчики для волейболу та баскетболу, бігові доріжки, тренажерні комплекси).
Крім того, при школах діють 10 спортивних залів, 9 приміщень для фізкультурно-оздоровчих занять, 6 майданчиків зі штучним покриттям, 3 стрілецькі тири.
— Що б ми не казали про досягнення в навчальному процесі, але без належної матеріально-технічної бази вони неможливі. Які напрацювання є тут?
— З бюджету розвитку для покращення матеріально-технічної бази станом на 1 грудня ц. р. використано 2,6 млн. грн. При цьому на дитячі садочки — 1, 6 млн. грн., на школи — 924 тис. грн., на позашкільні заклади — 42 тис. грн. Це — реконструкція спортивних майданчиків ЗОШ №№1, 12, капітальний ремонт парканів ЗОШ №№ 6, 7 та приміщень ДНЗ № 1, 4, 6 та 9, завдяки чому відкрито 7 груп. Придбано бойлери, комп'ютери, харчоварочні котли, меблі, плити тощо.
— Не перший день і місяць йде полеміка з приводу того, чи потрібно залучати кошти батьків для покращення матеріально-технічної бази освітянських закладів?
— Знаю, що є окремі незадоволені. Не секрет, що бюджетних коштів, як правило, не вистачає. Тому співпраця батьківських комітетів, піклувальних рад і адміністрацій освітянських закладів заслуговує лише подяки. За кошти батьків у 2014 році зроблено поточні ремонти класів на загальну суму 347 тис. грн. Придбано оргтехніку, сантехніку, посуд, господарські товари, меблі, канцтовари, килимові покриття та інші необхідні речі на загальну суму 986 тис. грн. Скажу, що кожна копійка батьків — на особливому контролі.
— Що ж, дякую за цікаву розмову. Користуючись нагодою, вітаю Вас, учительство міста, батьків і дітей з наступаючими зимовими святами — Днем Святого Миколая, Новим Роком і Різдвом Христовим. Нехай Господь подарує нам усім мир, спокій, добро й благополуччя!
— Дякую і Вам. Вірю, що попереду в
Залишити коментар