Основною метою проведення пенсійної реформи є стабілізація пенсійної системи, гарантія виплати пенсій на довгострокову перспективу та забезпечення достойного рівня життя громадян, які протягом свого трудового життя сплачували пенсійні внески, не приховуючи доходів. А ще зміни необхідні для того, щоб забезпечити справедливу систему розподілу пенсійних коштів, створити можливості для накопичення максимального розміру пенсії, виходячи із власних доходів.
Важливим кроком реформування пенсійної системи було прийняття в 2011 році Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", який вступив у дію з 1 жовтня 2011 року.
Даним Законом було внесено низку змін до 22 законодавчих актів, у тому числі Законів України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", "Про пенсійне забезпечення", "Про недержавне пенсійне забезпечення", "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам", "Про прокуратуру", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про державну службу", "Про наукову і науково-технічну діяльність", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про статус народного депутата України", "Про судоустрій і статус суддів".
Реформування самої системи має досить багато позитивних тенденцій, серед яких: мотивація людей до працевлаштування та сплати внесків, поступове вирівнювання розмірів новопризначених пенсій, законодавче забезпечення перерахунку пенсій працюючим пенсіонерам і т. д.
Як свідчить практика, до сьогодні молоді працевлаштовуватись не було доцільно, оскільки сплати до різних фондів забирають левову частку їхнього доходу. Серед населення була розповсюджена думка, що 5 років страхового стажу до досягнення пенсійного віку кожен може заробити.
Але сьогодні мінімальний страховий стаж для набуття права на призначення пенсії збільшено з 5 років до 15. Даний факт суттєво стимулював молоде покоління до офіційного працевлаштування, до укладання договорів на добровільне страхування. Тенденція офіційного працевлаштування поступово вплине на стабілізацію дохідної частини бюджету Пенсійного фонду, адже легалізація заробітної плати була і залишається актуальним питанням в Україні.
Нововведенням стало проведення розрахунку розміру пенсії, виходячи із середньої зарплати, взятої не за один попередній рік (як до й реформування), а за три останні. Дані зміни суттєво зменшили різницю у розмірах новопризначених пенсій.
Оскільки середня зарплата постійно зростає (з урахуванням інфляції, природно), то і розміри новопризначених пенсій суттєво зростали. На сьогодні це питання врегульовано, і уже в наступні роки воно втратить свою актуальність.
Окрім вищенаведених позитивних моментів реформування, є і той факт, що заробітна плата для розрахунку пенсії береться за даними персоніфікованого обліку з 01.07.2000 року і лише за бажанням особи (за умови підтвердження довідки про заробітну плату) за 60 місяців підряд до 01.07.2000 року. Дане нововведення не лише спростило процедуру призначення пенсії, а і в 40% новопризначених пенсій значно збільшило їх середній розмір.
Великим кроком назустріч суспільству було залишення права виходу на пенсії жінкам у віці 55 років до 01.01.2015 року. На сьогодні 80% жінок, які не працюють, використовують дане право на пенсійне забезпечення. Жінкам, які працюють, поетапне збільшення пенсійного віку не досить суттєво впливає на їх соціальних статус, та в майбутньому за рахунок компенсаційних заходів збільшить розмір їх пенсійних виплат .
Уряд надає великого значення запровадженню накопичувальної пенсійної системи, що дасть можливість збільшити розмір пенсій українських громадян за рахунок інвестиційних доходів від внесків. Накопичувальна система пенсійного страхування буде запроваджена уже з 2013 року.
l
Говорити про наслідки реформування ще рано, але на сьогоднішній день ми вже маємо деякі результати.
Протягом 2012 року управлінням Пенсійного фонду України з метою забезпечення своєчасного призначення та виплати пенсій проведена велика та копітка робота щодо виконання вимог діючого законодавства.
У 2012 році було проведено сім масових перерахунків пенсійних виплат, виконано вимоги Постанов КМУ щодо перерахунку пенсій «чорнобильцям», інвалідам війни, учасникам війни, вдовам, особам, яким виповнилося 100 років і більше.
У зв'язку зі збільшенням прожиткового мінімуму п'ять разів протягом 2012 року проведено перерахунки мінімальних розмірів пенсій, надбавок та підвищень, розмір яких обчислюється, виходячи з прожиткового мінімуму.
Проведено з 1 березня осучаснення пенсій на 20% темпів зростання середньомісячної заробітної плати штатного працівника в Україні порівняно з попереднім роком (в 2011 році коефіцієнт складав 1,04, а в 2012 – 1,0352).
З 1 січня 2012 року здійснено заходи щодо поетапного до 2015 року підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення: інвалідів війни, сімей загиблих та померлих ветеранів війни, дітей війни, ліквідаторів аварії на ЧАЕС, інших інвалідів, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, зокрема:
n суттєво збільшено розміри пенсій інвалідам війни. Так, середній розмір пенсії інвалідам першої групи підвищився на 451,10 грн., другої групи – на 367,84 грн., третьої – 325,13 грн;
n збільшено розміри підвищень до пенсії сім'ям загиблих, вдовам інвалідів війни. Так, на початку 2010 року розмір даних підвищень становив 143,25 грн. проти 342,40 грн. на сьогодні, тобто на 135%.
У січні 2012 року проведено осучаснення заробітної плати для осіб із числа ліквідаторів аварії на ЧАЕС, інвалідність яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою, та перераховано розміри пенсій по інвалідності особам, інвалідність яких пов'язана із захворюванням внаслідок аварії на ЧАЕС. Завдяки проведенню даного перерахунку з 1 січня 2012 року середній розмір пенсійної виплати ліквідаторів зріс з 1593,42 грн. до 2867,8 грн., або на 1274,38 грн. (або на 79,9%).
Перераховано пенсії інвалідам, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою. Середній розмір пенсії зазначеній категорії збільшено на 345,2 грн.
З метою забезпечення послідовного впровадження державної соціальної політики щодо підвищення стандартів життя та реалізації нових соціальних ініціатив Президента України було проведено масовий перерахунок пенсійних виплат з 01.05.2012 року. Перерахунку підлягало 95% від загальної кількості пенсіонерів Ковельщини.
Середній розмір пенсії по управлінню після проведення травневого перерахунку становив 1192,14 грн., що на 216,59 грн. більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Якщо до 01.05.2012 року пенсію у розмірі до 900 гривень отримувало 36,3% пенсіонерів, то на сьогодні – лише 4,5%; пенсію у розмірі до 1000 гривень – 29,4%, то на 01.12. 2012 – 24,4%.
Тішить показник кількості одержувачів пенсій у розмірі до 1500 грн. Так, до 01.05.2012 року таких одержувачів було 26,1%, на сьогодні – 57% , тобто удвічі більше. Понад 1500 гривень по управлінню отримують пенсію 14,1 %.
Внаслідок низки таких перерахунків та втілення у життя соціальних ініціатив Президента України на сьогодні 71,1 % пенсіонерів Ковельщини отримують пенсії в розмірі більше 1000 гривень.
В цілому, незважаючи на труднощі і перепони, у реформуванні пенсійної системи зроблено перші кроки. У перспективі – пошуки конкретних пропозицій щодо збільшення наповнення бюджету Пенсійного фонду, зокрема за рахунок зростання заробітної плати, збільшення зайнятості, ліквідації практики виплат зарплат "в конвертах", розробка механізмів нарахування та виплати пенсій за накопичувальною системою.
Тому підсумовуючи перші кроки пенсійної реформи, ми можемо говорити лише про позитивні зрушення у цій сфері.
Інна Самолюк,
начальник управління Пенсійного фонду України в місті Ковелі та Ковельському районі.
Залишити коментар