Новий податок на нерухомість, за попередніми підрахунками, додасть місцевим бюджетам України 550–600 млн грн. Це лише 2–3% від всіх доходів державної скарбниці – порівняно з іншими країнами досить скромна сума. У більшості держав світу, де стягують податок на нерухомість (сьогодні близько 135 країн), надходження від нього становлять третину всіх доходів місцевих бюджетів. У Франції податок на нерухоме майно приносить муніципалітетам половину доходів, а в США – взагалі 70%. У Союзі міст України стверджують, що ставки нашого податку мають бути вищими. Але для цього в Україні ще дуже низький рівень життя населення.
Ставки податку в Україні прив'язані до метражу об'єктів нерухомості. Для квартир площею менше 120 і будинків менше 250 житлових "квадратів" встановлено нульовий податок. Це так звана податкова пільга – максимальні розміри житла, на які має право усякий мешканець країни без сплати будь-яких податків.
"Аналогів такої пільги немає ніде в світі, – говорить юридичний консультант у сфері податкового права Олексій Зубцов. – У більшості країн її взагалі не існує, а там, де є, – пільгова площа житла набагато менша. У Росії зараз обговорюється безподатковий метраж у розмірі 20 житлових "квадратів" на одну особу".
За кожен метр "перевищення" встановленої пільги (до такого перевищення відносяться не тільки дуже великі квартири або будинки, але й кожен другий, третій і т. п. об'єкт житлової нерухомості) українець платитиме 1% від мінімальної зарплати (на сьогодні 11,5 грн). Якщо квартира або будинок більші, ніж 240 і 500 кв. м відповідно, ставка зростає до 2,7% (31 грн). "Навіть у столиці під таке оподаткування потрапляє максимум 15% усього житла, – констатує ріелтор В'ячеслав Боровицький. – Думаю, що в регіонах цифри будуть ще меншими".
В той самий час за кордоном податок на нерухомість платять практично всі, хто має у власності хоч один об'єкт нерухомості. Щоправда, там ставки і суми податку залежать не від метражу житла, а від його кадастрової, ринкової або оціночної вартості.
"У ряді країн ставка податку на нерухомість зафіксована на рівні від 0,5 до 1% ціни квартири або будинку, –говорить Зубцов. – Це, як правило, країни з першого ряду членів Євросоюзу. Щоправда, там є ще й муніципальний податок, який у кожному місті місцеві влади встановлюють на свій розсуд. А ось у країнах Балтії ставка податку на нерухомість збільшується залежно від ціни. Наприклад, у Латвії з квартир і будинків, що дешевші 57 тис. євро, стягується 0,2% кадастрової вартості. Якщо ціна вище 107 тис. євро, сплачують 0,6%, а житло в ціновому інтервалі між цими цифрами оподатковується за ставкою 0,4%".
Практика стягування податку на нерухомість у всіх різна, але в Україні, в остаточному підсумку, він вийде "найслабкішим" з точки зору наповнення місцевих бюджетів. Про це повідомляють експерти Союзу українських міст. "За нашими підрахунками, по всій країні під оподаткування потрапляє не більше, ніж 10% об'єктів нерухомості", – йдеться в дослідженні організації.
З одного боку, критика справедлива: міські та районні бюджети постійно відчувають дефіцит коштів, а податок на нерухомість міг би стати для них доброю підмогою. А з іншого боку, у нашій країні це неможливо, доки доходи українців менші, ніж в мешканців Євросоюзу.
Світлана Ставицька.
Залишити коментар