В яких умовах сьогодні відбувається навчання та реабілітація дітей-інвалідів у Ковелі? Чи комфортно і затишно почувають себе юні ковельчани з особливими потребами? Які проблеми ще варто вирішити, аби їх перебування у навчальних закладах та реабілітаційних центрах давало позитивні результати, сприяло зміцненню їх фізичного здоров'я, адаптації у суспільство?
Аби отримати відповіді на ці та багато інших запитань, заступник міського голови Ігор Прокопів зустрівся з керівниками установ на їхніх робочих місцях, поспілкувався з дітьми, педагогами, вихователями, реабілітологами. Щоб переконатися у тому, що зусилля влади, освітян, громадськості дають бажані позитивні результати, варто особисто усе побачити.
Впродовж одного дня заступник міського голови Ігор Прокопів побував у НВК "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №7", базовому навчальному закладі з інклюзивною освітою ЗОШ №8, Центрі соціальної реабілітації дітей-інвалідів міста Ковеля, громадських організаціях "Реабілітаційний центр" та "Спарта".
Найменші ковельчани із вадами здоров'я мають можливість відвідувати дитячий садок, де вони не ізольовані від дітей з груп загального розвитку, а навпаки – перебувають в одному навчальному закладі, разом проводять святкові заходи.
Звичайно, для них обладнані спеціалізовані кімнати (групи), де є усе необхідне для виховання, розвитку та відпочинку дітей-інвалідів.
Сьогодні у ДНЗ №7 – 9 дошкільнят. Разом зі своїми вихователями вони навчаються малювати, роблять перші спроби читати і писати. А ще у них достатньо іграшок для розвитку, які допомагають дошкільнятам пізнавати світ.
Є тут і початкова школа для неповносправних дітей. 19 школярів 1-4-их класів відвідують заклад впродовж навчального року. Як і наймолодші, вони також мають усе необхідне шкільне приладдя, комп'ютери, сучасні меблі та дошки, зручні парти, за якими у разі потреби можна сидіти в інвалідному візку.
Враховуючи стан здоров'я дітей з особливими потребами, для них обладнано кімнати відпочинку. Навчальні предмети учні вивчають такі ж, як у школі, але за спеціальними програмами.
Навчальний заклад забезпечений відповідним обладнанням для зміцнення здоров'я дітей, їх фізичної реабілітації. Є спортивна зала, екологічна кімната, масажний та фізіотерапевтичний кабінети, працюють логопед та психолог.
Діти охоплені різними видами загартування, займаються лікувальною та класичною фізкультурою. В системі оздоровчих занять є й ароматерапія.
Завідуюча ДНЗ №7 Віра Чубата каже, що має на меті створення для дітей молодшої ланки спеціальних умов (куточків), де б можна було їх навчати необхідним навичкам самообслуговування у побуті. Зокрема – приготуванню їжі.
Керівник закладу розповіла й про інші наміри, які хоче втілити в життя найближчим часом. А ще вона висловила вдячність батькам та меценатам дитячого садка, які впродовж багатьох років допомагають обладнати заклад, створюють у ньому комфорт і затишок, купують іграшки та солодощі усім вихованцям, організовують святкові програми.
Наступність у здобутті освіти дітей з особливими потребами забезпечує ЗОШ № 8 – базовий навчальний заклад з інклюзивним навчанням.
Уже шостий навчальний рік поспіль неповносправні діти навчаються разом з іншими, незалежно від стану їх фізичного здоров'я.
Донедавна на Волині інклюзивний метод навчання не впроваджувала жодна загальноосвітня школа. У Ковелі міська влада і керівництво школи першими підтримали таку ініціативу.
Зараз у ЗОШ №8 – 13 учнів з обмеженими фізичними можливостями, які здобувають освіту у п'яти класах: другому, п'ятому, шостому, восьмому та дев'ятому. Наступного року таких школярів побільшає.
Для вихованців, які пересуваються на візках, облаштували пандуси ззовні та всередині школи. Двері до класних кімнат відповідають вимогам (95 см). У їдальні дітям також зручно – ліквідовані пороги, збільшено до 1,1 м ширину переходів між столами.
До речі, школярі з обмеженими фізичними можливостями харчуються безкоштовно. У роздягальні діти мають окремий куточок, де можуть зберігати додаткові засоби для переміщення. В класних кімнатах є додатковий простір для вільного пересування на візку, місце для їхнього зберігання, коли дитина забажає пересісти на стілець.
Аби учні з ураженням опорно-рухового апарата могли працювати на уроках біля дошки, їх розмістили трохи нижче, ніж зазвичай. Вбиральня також обладнана спеціалізованою кабінкою, зручною для інвалідів, оснащеною бильцями, електрорушником, засобами санітарії та гігієни.
На уроках в інклюзивних класах вчителі передбачають відповідні методи навчання: доступні, адаптовані до потреб учня. Неповносправні діти зараховані до спеціальної медичної групи. З ними займається кваліфікований викладач із фізичної культури. Є соціальний працівник, який впродовж дня надає безпосередню допомогу тим, хто не може самостійно пересуватись.
Про позитивні результати впровадження інклюзивної освіти свідчать спортивні досягнення та захоплення учнів з особливими потребами. Максим Макарчук, який має перший дорослий розряд з плавання, здобув три золоті та дві бронзові медалі на Всеукраїнській спартакіаді серед дітей з порушенням опорно-рухового апарата "Повір у себе" (2011-2012 р.р.).
Ці ж змагання принесли дві золоті і одну бронзову медалі ще одному учню школи – Олександру Шимчуку, який має другий дорослий розряд з плавання. Кубок України, що проходив торік у Миколаєві, також приніс юнакам призові місця: Максим фінішував третім, а Олександр другим.
Плаванням займається й Анастасія Зубач (ІІ дорослий розряд). У її скарбничці – три золоті медалі, завойовані на Всеукраїнській спартакіаді "Повір у себе" та друге місце у розіграші Кубка України.
Гордістю школи є Ксенія Токар, яка займається пауерліфтингом. Неодноразово здобувала золоті медалі в обласних, всеукраїнських та міжнародних змаганнях. А ще вона є абсолютною чемпіонкою міжнародної спартакіади "Осінні старти-2012".
Катя Ринковська – учасниця міських виставок робіт учнів з бісероплетіння, Анна Федчишина захоплюється музикою, грає на фортепіано.
Директор школи Василь Шворак зауважує, що умови в навчальному закладі дозволяють дітям з обмеженими фізичними можливостями почуватися зручно і отримувати максимальну користь від навчального процесу.
Звичайно, є не вирішені питання: облаштування роздягалень із душовими кабінками і санвузлом. А ще є потреба у додатковому працівнику (няні-санітарці) для обслуговування дітей-інвалідів.
У школі постійно впроваджуються нові форми у навчальний та виховний процес. Зокрема, торік вперше неповносправні діти оздоровлювались у пришкільному літньому таборі. Таку практику відпочинку планують продовжити і цього року, зазначає Василь Шворак.
Навчатися у ЗОШ №8 мають змогу й діти із досить складними вадами здоров'я, які перебувають на індивідуальному навчанні. Після 16-ї години батьки привозять їх до школи, де з ними займаються вчителі. Це досить позитивно впливає на таких учнів, адже вони мають змогу відчути себе повноцінними школярами.
Такий клас є поки що єдиним на Волині, де індивідуальне навчання відбувається не в домашніх умовах, а у навчальному закладі.
На суспільну інтеграцію дитини спрямована робота Центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів, який працює у Ковелі другий рік. Спеціалісти Центру проводять організаційну роботу із родинами, яким необхідна кваліфікована допомога.
В установі працюють відділення соціально-педагогічної, психологічної та фізичної реабілітації, служба соціального патронату. Зараз реабілітацію проходять 36 дітей та підлітків. Це діти із церебральним паралічем, синдромом Дауна, епілепсією, фізичними вадами, вродженими вадами серця, рідкісними генетичними хворобами, затримкою психічного та фізичного розвитку тощо.
Такі діти потребують постійної уваги, догляду, підтримки та надання якісних реабілітаційних послуг. У Центрі їх готують до самостійного життя, навчають основним соціальним навичкам, самообслуговуванню. Важливе місце займають і навчально-ігрові заходи. Вдале розв'язання поставлених завдань приносить дітям задоволення.
Особлива увага приділяється рухливим іграм. Для більшості дітей із обмеженою руховою діяльністю саме такі ігри і є основними у фізичному розвитку. Полюбляють вихованці Центру трудотерапію. Вони вчаться працювати творчо з кольоровим папером, фарбами і пластиліном. Це допомагає розвивати уяву, вільно володіти руками.
Розвивати дрібну моторику допомагає виготовлення різноманітних виробів з бісеру. Аби допомогти неповносправним дітям відновити рухові функції та подолати фізичні обмеження, спеціальними тренажерами обладнано зал лікувальної фізкультури та масажний кабінет, дворові ігрові майданчики.
Директор Центру Марія Кисляк зауважує, що створити таку потужну матеріальну базу було нелегко. Міська влада забезпечила відповідним приміщенням, кошти на облаштування Центру і придбання реабілітаційного обладнання надані з обласного та міського бюджетів. Досить вагомий внесок у створення належної бази, забезпечення іграшками, канцтоварами, спецодягом, предметами побуту зробили благодійники – підприємці та підприємства міста, Ковельська організація Товариства Червоного Хреста України, благодійний фонд "Світ для дітей".
Сьогодні Центр соціальної реабілітації дітей-інвалідів забезпечений усім необхідним. Днями отримали реабілітаційне обладнання для сенсорної кімнати. Триває її облаштування. Сенсорна терапія сприяє посиленню уваги, допомагає дітям з послабленим зором.
Директор Центру каже, що для досягнення успіху в процесі реабілітації важлива співпраця фахівців з батьками та опікунами дітей з особливими потребами. Тому родини вихованців – завжди в центрі уваги, адже батьки найбільш зацікавлені у розв’язанні проблем своєї дитини. Саме тому зустрічі з батьками проходять постійно, враховуються їх побажання.
Дозвіллям та розвитком творчих здібностей інвалідів міста впродовж 15-ти років займається громадська організація "Реабілітаційний центр". Досить часто родини, у яких виховується неповносправна дитина, залишені сам на сам зі своїми проблемами.
Керівник організації Наталія Славікова – одна з тих, хто на особистому досвіді знає, що таке виховання дитини з особливими потребами. Тому й допомагає іншим.
Реабілітаційний центр давно засвідчив свою дієвість. Він об'єднує 65 родин, в яких є інваліди. В Центрі обладнано зал спортивної реабілітації, облаштована бібліотека спеціальної літератури для батьків, ігротека для дітей. Вихованці Центру є переможцями та дипломантами багатьох акцій і конкурсів, спартакіади інвалідів.
Танцювальний колектив інвалідів-візочників "Відкриті серця" виступав на сценах Ковеля та Луцька. Кожна дитина тут зайнята своєю улюбленою справою. Вони разом їздять на екскурсії, беруть участь у виставках робіт декоративно-прикладного мистецтва, відвідують театри та музеї, вивчають польську мову, здобувають навички комп'ютерної грамотності, розвивають артистичні здібності. Неодноразово бували за кордоном. Успішно діє проект "Творче коло". Вироби вихованців Центру є не лише у сотень ковельчан, а й за кордоном, зокрема у Польщі, Німеччині, США.
Голова правління ГО "Реабілітаційний центр" Наталія Славікова зауважує, що тут створено такі умови виховання, розвитку, реабілітації та навчання дітей, в яких вони відчувають себе комфортно й затишно, мають змогу розвиватися, відкривати свої таланти та здібності, спілкуватися з однолітками. Уже третій рік поспіль громадська організація працює у новому приміщенні, яке стало для них другою домівкою.
Аби розширити коло своєї діяльності та залучити до творчості дітей з обмеженими фізичними можливостями, які мешкають у населених пунктах Ковельського району, у Центрі відбувся тематичний захід "Навчи своє серце добру". Діти із сільської місцевості не мають таких можливостей для творчого розвитку, які є у ковельчан.
Досвід міської громадської організації є досить важливим, тому уже запланували наступну зустріч, яка відбудеться на День матері.
НА ЗНІМКАХ: 1 – у міському ДНЗ №7; 2 – ЗОШ №8 – заклад з інклюзивним навчанням; 3, 4 – у ГО «Реабілітаційний центр».
Досить успішно у Ковелі працює й громадська організація спортивного спрямування "Спарта", яку очолює Заслужений тренер України Валерій Дружинович. Він також є тренером-викладачем обласної дитячо-юнацької спортивної школи інвалідів Волинського центру "Інваспорт".
Зараз у Валерія Дружиновича – 17 вихованців, які займаються адаптивним спортом, беруть участь у змаганнях різного рівня, починаючи з місцевих і закінчуючи чемпіонатами світу. Ще понад 30 вихованців приходить до спортзалу на реабілітацію.
Про їх досягнення знають не лише у Ковелі, а й далеко за його межами, адже вони – чемпіони України, Європи та світу, призери Параолімпійських ігор, майстри спорту міжнародного класу.
Серед них – дворазова чемпіонка Всесвітніх ігор спортсменів з наслідками ДЦП Інна Свередюк; п'ятиразова призерка Параолімпійських ігор, чемпіонка Європи і призерка чемпіонату світу Юлія Батенкова-Бауман; неодноразовий чемпіон першостей України з пауерліфтингу Максим Бондаренко; срібна призерка першості світу з пауерліфтингу, бронзова призерка етапів кубка світу з лижних гонок і біатлону Богдана Караванська.
Приміщення громадської організації – це тренажерні зали з десятками різних видів спортивного та реабілітаційного обладнання. Разом із дітьми та молоддю з особливими потребами тут займаються й ковельчани без інвалідності: усі разом вони працюють над зміцненням свого здоров'я.
Голова громадської організації не любить говорити про проблеми. Переконаний: якщо батьки зацікавлені у реабілітації дитини й привели її на заняття до спортзалу, то проблема буде вирішена. Спілкуючись з однолітками, перебуваючи у товаристві дорослих, вихованці Валерія Дружиновича набувають впевненості у собі, досягають хороших результатів, стають міцнішими фізично та морально.
Під час кожної зустрічі керівники закладів та організацій намагалися зосередити увагу на досягненнях своїх вихованців, яких вони люблять та пишаються ними.
Вони розповідають не лише про те, чим займаються діти у садку, школі чи реабілітаційних центрах. Вони переймаються їх життям поза закладами, проблемами їх сімей, влаштуванням їх майбутнього. І щиро радіють їх успіхам. Кажуть, щ
о це для них – найбільша винагорода.
А ще – щоразу дякують батькам, яким дісталась нелегка доля, проте вони роблять усе можливе, аби їх діти мали повноцінне дитинство, росли духовно багатими і фізично зміцнілими.
Мабуть, Ковель – чи не єдине місто на Волині, де таку велику увагу приділяють дітям з обмеженими фізичними можливостями. І ця увага засвідчена конкретними справами та діями як з боку міської влади, так і самих ковельчан. Діти з особливими потребами, які мешкають у Ковелі та найближчих районах, мають достатньо хорошу матеріальну базу, фахових спеціалістів. А разом з тим – розуміння та підтримку.
– Впродовж багатьох років влада міста Ковеля докладає максимум зусиль для навчання і реабілітації осіб з обмеженими фізичними можливостями. Відповідно до українських законів, такі діти мають право навчатися нарівні з іншими. Важливим досягненням у цьому напрямку є системність і комплексність у наданні соціальних та реабілітаційних послуг. Усе, що зроблено у Ковелі для дітей з особливими потребами, – уже можна вважати певним досягненням.
Проте робота щодо поліпшення умов перебування дітей-інвалідів у різних закладах продовжується. До нового навчального року у ДНЗ №7 буде замінено вікна на енергозберігаючі в групі, де перебувають діти-інваліди (в усіх решта групах це уже зроблено).
Враховуючи потребу у додатковому фінансуванні, прийнято рішення виділити з міського бюджету ще 20 тисяч гривень для ГО "Реабілітаційний центр". Тож загальна сума коштів, яку вони отримають у 2013 році, становитиме 40,5 тис. грн.
Громадські організації, а також Центр соціальної реабілітації дітей-інвалідів звільнені від плати за орендовані ними приміщення.
Одне із завдань, яке ми ставили перед собою, впроваджуючи інклюзивну освіту та створюючи умови для реабілітації та дозвілля дітей з о
Залишити коментар