У деяких народів існує така приказка: "Чесну людину не обманеш". Але ця приказка, як і багато інших, давно перестала бути актуальною. Щодня чимало людей стають жертвами шахрайства. У світі є багато метикуватих голів, котрі постійно думають, як би то виманити в людей побільше грошей.
Продавці (як чесні, так і нечесні) знають: аби добре продати свій товар, треба спершу вміти добре подати себе. Тому не покладайтесь лише на свою інтуїцію, а краще пильніше придивіться, чи не видно двох характерних ознак афери? Перша: чи пропозиція настільки вигідна, що виглядає нереальною? Друга: чи продавець поспішає переконати вас погодитись на його пропозицію?
Дуже вигідних, але, насправді, нереальних пропозицій особливо багато в Інтернеті. З одного боку, в мережі можна знайти чимало цінного матеріалу, а з другого – вона дає можливість злочинцям швидко й анонімно обманювати людей.
Чи маєте ви електронну поштову скриньку? Якщо так, то час від часу можете знаходити у ній незатребувані рекламні повідомлення. Такий непотріб називають "спам". У цих повідомленнях пропонують безліч різних товарів та послуг. Проте стережіться, адже чимало з них – це просто обман. Тому може трапитись так, що, переславши комусь гроші за товари чи послуги, ви нічого не отримаєте. А коли й отримаєте щось, то часто те "щось" зовсім не варте грошей, яке ви на нього витратили.
Також слід бути обережним, коли вам хтось телефонує і пропонує якісь послуги чи товари. Безперечно, існує багато надійних фірм, котрі пропонують свої товари по телефону, але цим методом часто послуговуються й аферисти. Щороку таким злочинцям вдається виманювати в людей чималі кошти. Для прикладу, наведу ситуацію, в якій ковельчанка стала жертвою такого шахрайства.
Жінка розмістила оголошення про продаж весільного плаття на інтернет-сайтах типу "Emarket", "Slando". Через деякий час до неї зателефонував чоловік, сказав, що хоче придбати сукню, так як займається прокатом весільного вбрання. Домовившись про оплату, вона скинула номер банківської картки на його мобільний номер. При цьому, чоловік сказав, що до неї передзвонять з банку, щоб вирішити, як зручніше перерахувати гроші.
Через дві години до неї зателефонував інший чоловік, представившись працівником банку, назвав її анкетні дані, після чого запитав, чи дійсно на рахунок мають скинути кошти в сумі 1700 грн. і назвав номер банківської картки. Потім перепитав рік народження, ніби уточнюючи. Далі запитав ідентифікаційний код. Жінка назвала, але він відповів, що щось не так, можливо, код неправильний і попросив назвати цифровий код, який смс-повідомленням надійшов на її телефон. І цей код вона йому продиктувала.
Після цього він попросив назвати пін-код банківської картки, який вона також йому назвала. Щойно жінка продиктувала свій пін-код – дзвінок обірвався, і на телефон надійшло смс-повідомлення, що здійснюється вхід на її картку. Через послугу "Інтернет-банкінг" ковельчанка дізналась, що з її банківської картки було знято велику суму грошей.
Ось так, під приводом купівлі сукні, шахраї отримали всі необхідні дані для зняття готівки.
Тож робимо висновок: не варто відразу довіряти тому, хто, назвавшись працівником банку, в який ви вклали гроші, просить вас надати інформацію, котрою банк насправді володіє. Спочатку запитайте у нього номер його телефону. Тоді перевірте, чи в банку дійсно є такий номер і вже тоді самі зателефонуйте до тієї особи. Ніколи не давайте незнайомцям, котрі до вас телефонують, номер своєї кредитної картки або якусь іншу персональну інформацію. Не кваптесь приймати рішення і не дозволяйте, щоб хтось до цього вас підштовхував чи підганяв.
Нікому не називайте свого PIN-коду. Ніколи не пишіть PIN-код на картці. Підключіть опцію SMS-повідомлення про стан банківського рахунка та операцій, проведених за вашою платіжною картою.
Не залишайте карту без нагляду, – наприклад, в машині, в ресторані і т. д.
Запишіть телефон банку, за яким необхідно дзвонити у випадку її втрати або крадіжки. Про загублену або вкрадену карту негайно повідомте в свій банк. Пам'ятайте, що тільки в разі блокування карти ви можете бути впевнені в збереженні власних коштів.
І це тільки один з багатьох видів електронних шахрайств…
Будьте пильні!
Еліна БАГІНСЬКА,
помічник начальника Ковельського міськвідділу внутрішніх справ по взаємодії з громадськістю та ЗМІ.
Залишити коментар