Відповідь на статтю депутата Ковельської районної ради Анатолія Корнійчука "Інтереси громади чи популізм?" (газета «Вісті Ковельщини» від 20 лютого ц. р.). побудую по черговості поставлених питань та зауважень до прийняття районного бюджету.
У моїй попередній публікації "Чому необхідно було прийняти рішення про районний бюджет-2014 на позачерговій сесії райради?" (газета "Вісті Ковельщини" від 6 лютого ц. р.) я конкретно висвітлила позитивні моменти прийняття рішення "Про районний бюджет на 2014 рік" та коротко поінформувала про основні критерії формування дохідної та видаткової частини районного бюджету. Тому повторно на цьому зупинятись не буду.
Відповідно до ст. 7 Бюджетного кодексу України (надалі БКУ) одним із принципів бюджетної системи України є принцип публічності та прозорості, що передбачає інформування громадськості з питань складання, розгляду, затвердження та виконання місцевих бюджетів, а також контролю за їх виконанням. У зв'язку з цим 31 січня 2014 року проводилися бюджетні слухання та засідання бюджетної комісії з питання "Про районний бюджет на 2014 рік".
Відповідно до ст.75 БКУ головні розпорядники бюджетних коштів органі-зують розроблення бюджетних запитів для подання фінансовим органам у терміни та в порядку, встановлені цими органами. Головні розпорядники бюджетних коштів забезпечують своєчасність, достовірність та зміст поданих місцевим фінансовим органам бюджетних запитів, які мають містити всю інформацію, необхідну для аналізу показників проекту місцевого бюджету, згідно з вимогами місцевих фінансових органів.
Виконавчі органи сільських, селищних рад подають фінансовим органам пропозиції щодо показників проектів відповідних бюджетів.
Отримана інформація є підставою для складання проектів місцевих бюджетів і підготовки проектів рішень про відповідні місцеві бюджети.
Згідно зі ст. 76 БКУ проект рішення про районний бюджет перед його розглядом на сесії районної ради схвалений райдержадміністрацією, видане розпорядження голови від 27 січня 2014 року, №23.
Відповідно до ч. 4 ст.77 в рішенні про районний бюджет враховано у пер-шочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ згідно із встановленими законодавством України умовами оплати праці та розміром мінімальної заробітної плати; на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв'язку, які споживаються бюджетними установами.
Відповідно до ч.3 ст.101 управлінням фінансів Ковельської РДА здійснено розрахунки міжбюджетних трансфертів та подані обласній державній адміністрації для перевірки і надання висновку щодо відповідності Формули розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів між районним бюджетом та відповідними бюджетами місцевого самоврядування, а також доведені такі розрахунки до відома відповідних органів місцевого самоврядування. Департаментом фінансів облдержадміністрації наданий відповідний висновок від 22.01.2014 року, №154-1/1-18/2-14 районній державній адміністрації про відсутність зауважень до них.
Обсяги міжбюджетних трансфертів між районним бюджетом та бюджетами мі-сцевого самоврядування у дводенний строк з дня затвердження районного бюджету доведені до відповідних органів місцевого самоврядування.
Крім того, згідно з вимогами п.2 ст.77 Бюджетного кодексу України районні бюджети, для яких у Державному бюджеті визначаються міжбюджетні трансферти, на наступний бюджетний період затверджуються рішенням відповідної місцевої ради не пізніше, ніж у двотижневий строк з дня офіційного опублікування Закону про Державний бюджет України. Закон України "Про Державний бюджет на 2014 рік" офіційно опубліковано 21.01.2014 року. Останній день затвердження районних бюджетів — 3 лютого 2014 року.
Не відповідає дійсності вислів депутата: "на жаль, трансферти з центру місцевим бюджетам збільшені лише на фінансування захищених статей...". Дійсно, розмір міжбюджетного трансферту, передбаченого з Державного бюджету районному бюджету на 2014 рік на утримання бюджетних установ, більший від 2013 року на 6,1 млн. грн., або 7,3 відсотка. Крім того, розмір субвенцій з Державного та обласного бюджетів лише на соціальний захист населення більший в порівнянні з 2013 роком на 19,8 млн. грн., або на 29,7 відсотка, що підтверджує соціальну спрямованість бюджету.
Шановний колега-депутат називає субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам для забезпечення з 1-го вересня 2014 року учнів 5-11 класів загальноосвітніх шкіл гарячими сніданками в сумі 692,9 тис. грн. "ручним керуванням з Києва" та кошти, які виділені району на розвиток дошкільної освіти, на розширення мережі дошкільних навчальних закладів, модернізацію дитячих спортивних майданчиків дошкільних закладів та модернізацію спортивних майданчиків загальноосвітніх шкіл району, відповідно в сумах 217,2 тис. грн., 150,2 тис. грн. та 382,8 тис. грн., "марнотратством Державного бюджету". Як на мене, то це прекрасно, що з Державного бюджету виділяються кошти на вкрай необхідні видатки освітянської галузі.
Зважаючи на стислі терміни затвердження районного бюджету, субвенцію з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку територій в сумі 14,0 млн. грн. залишено нерозподіленою на рівні районного бюджету з метою детального вивчення головними розпорядниками коштів та депутатським корпусом об'єктів, які в першочерговому порядку потребують ремонтів, реконструкції чи виконання інших робіт.
Стосовно районних програм повідомляю, що статтею 89 БКУ визначено перелік видатків, що здійснюються з районних бюджетів та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів на утримання установ освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури та спорту, установ соціального захисту населення.
Саме на виконання даної статті з Державного бюджету отримано 73,0 млн. грн. дотації вирівнювання (що більше в порівнянні з 2013 роком на 7,1 млн. грн.), за рахунок якої в районі покривається 81,4 відсотка видатків, в районному бюджеті – 85,3 відсотка, і за рахунок доходів, що враховуються при визна-ченні обсягу міжбюджетних трансфертів (п.2 ст. 66 БКУ), покривається лише в цілому по бюджету району 18,6 відсотка, по районному бюджету – 14,7 відсотка.
Джерелом фінансування програм районного значення згідно з вимогами ст.69 БКУ є доходи місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів. Доходи, перелічені у вищевказаній статті, спрямовуються на покриття видатків, перелік яких визначено статтею 91 БКУ (на програми районного значення).
При формуванні районного бюджету на 2014 рік доходи, що не враховуються при визначені обсягу міжбюджетних трансфертів, передбачені в сумі 18,8 тис. грн., які спрямовано на виконання заходів Програми соціального захисту населення.
Крім того, у 2014 році сільські, селищні ради рішеннями рад спрямували в районний бюджет кошти у сумі 85,0 тис. грн., з них 65,0 тис. грн. – на Програму соціального захисту населення Ковельського району та 20,0 тис. грн. – на Програму вшанування працівників, колективів підприємств, організацій, установ, мешканців району з нагоди державних, професійних свят, ювілейних дат та пам'ятних днів.
Вищезазначені кошти розпорядженнями голови райдержадміністрації спрямовано головним розпорядникам.
Додатковими джерелами фінансування програм, затверджених районною радою, є вільні залишки коштів та перевиконання дохідної частини бюджету за підсумками роботи 1-го півріччя та наступних звітних періодів, що ми й робимо щорічно при внесенні змін до районного бюджету.
Відносно "покращення надання послуг найуразливішим верствам населення". І в 2013 році, і в 2014 році дані кошти направляються на утримання фахівців із соціальної роботи. В 2014 році на цю мету одержано міжбюджетного трансферту з Державного бюджету в сумі 686,4 тис. гривень.
Прийняття рішення про місцевий бюджет з недотриманням вимог БКУ чи Закону про Державний бюджет України є порушенням бюджетного законодавства (ст.116 БКУ) і тягне за собою відповідальність (ст. 121 БКУ).
Невиконання дохідної частини місцевих бюджетів району за 2013 рік пояснюється тим, що доведені Міністерством фінансів України розрахункові показники доходів, які враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, на 2013 рік на 24,9 відсотка більші планових показників, і на 17,6 відсотка більші від фактичних надходжень 2012 року, при рості мінімальної заробітної плати в межах 5-ти відсотків.
В цьому полягає основна причина невиконання бюджетних призначень податку на доходи фізичних осіб місцевих бюджетів району, так як ПДФО становить 97 відсотків від власних надходжень загального фонду районного бюджету.
Щодо субвенції з Державного бюджету, то їх плановий обсяг з урахуванням змін на 2013 рік становив 136317,2 тис. грн., надійшло 135183,5 тис. грн., з них повернуто в Державний бюджет – 10,0 тис. грн. субвенції на проведення виборів. Недовиконання планових показників становить 1147,3 тис. грн., з них на суму 102,0 тис. грн. відсутнє фактичне нарахування по окремих видах пільг та допомог.
Субвенція на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності не надійшла з Державного бюджету у сумі 620,3 тис. грн., по пільгах і субсидіях – у сумі 421,4 тис. гривень, у зв'язку з чим виникла кредиторська заборгованість.
Станом на 25 лютого 2014 р. погашено кредиторську заборгованість по субвенціях з Державного бюджету, яка зареєстрована в органах Державного казначейства станом на 01.01.2014 року, в сумі 517,6 тис. грн.
Тетяна МАРЧУК,
начальник управління фінансів
райдержадміністрації,
депутат районної ради.
Залишити коментар