У Волинській прокуратурі з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері постійно приділяється увага всебічному, кваліфікованому та своєчасному розгляду звернень громадян.
Проводиться робота з питань вдосконалення методики проведення перевірок за зверненнями, належної організації розгляду заяв та скарг громадян, поновлення їх порушених прав. Строки розгляду дотримуються в межах, встановлених законодавством, по всіх виявлених фактах порушень законних прав та інтересів громадян вносяться документи прокурорського реагування.
Протягом останніх років спостерігається тенденція до зменшення кількості звернень громадян, які надходять у прокуратуру. Так, якщо в 2010 році працівниками прокуратури розглянуто 52 звернення, то у 2011 – 28, а у 2012 – всього 16 звернень громадян, тобто кожного року їх кількість зменшувалась практично вдвічі (53,8%, 57,1%).
Зменшення кількості звернень громадян відбувалось, в основному, за рахунок скарг на дії працівників органів внутрішніх справ про притягнення до адміністративної відповідальності (24 – 2010 рік, 7 – 2011 рік, 1 – 2012 рік).
Другу по кількості групу становлять звернення, викликані порушеннями інших конституційних прав громадян (з питань праці, захисту пільгових категорій громадян тощо). Так, у 2010 році розглянуто 8 звернень з приводу порушень законодавства про оплату праці, а в 2011–2012 роках таких звернень не було зовсім, що свідчить про покращення стану законності у цій сфері.
Проте у 2011 році надійшло і було розглянуто 3 звернення з питань соціального захисту пільгових категорій громадян та 1 з питань охорони праці, у 2012 році – 4 таких звернення.
Практично незмінною протягом 2010-2012 років є кількість звернень, викликаних діями органів слідства та дізнання: по 4 у 2010–2011 роках, 3 – у 2012 році.
Вбачається, що основними причинами зменшення кількості звернень громадян у прокуратуру є зростання правової обізнаності громадян, які звертаються за захистом своїх порушених прав безпосередньо до суду (передусім – по справах про адмінправопорушення), покращення стану законності в сфері оплати праці на підприємствах транспорту та достатньо високий стан додержання законів на цих підприємствах з інших питань.
Приблизно пропорційною розглянутим протягом цього періоду є кількість задоволених звернень.
Так, у 2010 році задоволено 17 звернень, або 32,6% (майже всі з приводу порушень адміністративного законодавства), у 2011 році – 8 звернень, що становить 28,5%, у 2012 році – 3, або 18,7%, з них: 1 з приводу порушення прав пільгових категорій громадян, по одному з приводу порушень адміністративного та земельного законодавства.
Повторних звернень громадян з одного і того ж питання протягом 2012 року в прокуратуру не надходило.
По всіх задоволених зверненнях прокуратурою вносились документи реагування, а саме – одне подання та 2 протести.
Так, 16 січня 2012 року в прокуратуру надійшло звернення працівника залізничного транспорту Шумина Р. М. щодо неправомірних дій посадових осіб відділу персоніфікованого обліку пільгових категорій населення управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Ковельської міської ради, в ході перевірки якого встановлено наступне.
Відповідно до п.2 ст. 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» Шумину Р. М. присвоєно статус учасника бойових дій, тому згідно із п. 5 ст. 12 цього ж Закону він має право на 75-відсоткову знижку оплати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами).
Однак в ході розгляду скарги встановлено, що протягом періоду з листопада 2011 року і на час звернення з Ковельської філії ПАТ «Волиньобленерго» Шумину Р. М. надходили повідомлення про сплату за використану електроенергію, де сума до сплати вказана в розмірі 100% тарифу.
Перевіркою встановлено, що причиною цього стали незаконні дії відповідальних посадових осіб відділу персоніфікованого обліку пільгових категорій населення управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Ковельської міської ради.
Так, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року, № 866 «Про проведення у Волинській області експерименту з надання пільг у грошовій формі з оплати електроенергії» та розпорядження Волинської ОДА від 30 вересня 2010 року «Про визначення та затвердження щомісячних сум грошових виплат на надання пільг з оплати електроенергії в грошовій формі у 2010 році» Шумину Р. М., як учаснику бойових дій, з жовтня 2011 року пільга з оплати за електроенергію нараховувалась в грошовому еквіваленті, а саме 18,91 грн. на місяць (75% на 90 квт-год/міс.).
Однак відповідно до п. 3 Порядку надання громадянам пільг у грошовій формі з оплати електроенергії під час проведення експерименту у Волинській області надання пільг здійснюється органами праці та соціального захисту населення на підставі заяви громадянина, який має право на відповідні пільги. Від гр-на Шумина Р. М. такої заяви не надходило, оскільки він не побажав скористатись пільгами у грошовій формі.
Проте відповідальними посадовими особами відділу персоніфікованого обліку пільгових категорій населення Шумину Р. М. не було надано можливості вибору форми одержання призначених йому пільг, чим порушено норми законодавства про соціальний захист пільгових категорій громадян.
За результатами розгляду подання прокурора збитки, заподіяні Шумину Р. М. в результаті нарахування оплати за спожиту електроенергію за повним тарифом, відшкодовано, його права поновлено.
Також задоволено скаргу Потапчука І. М., голови правління ПрАТ «ВОПАС», на дії працівників органу державного контролю при застосуванні заходів регуляторного характеру.
Так, 11 квітня 2012 року державним інспектором Держсільгоспінспекції України у Волинській області Гаврилюк Л. Я. начальнику Ковельської кущової автостанції внесено припис з вимогою усунення вимог чинного земельного законодавства, яке полягало, на думку інспектора, у використанні земельної ділянки площею 0,6972 га без належних правовстановлюючих документів.
Як встановлено перевіркою, ВАТ «Волинське обласне підприємство автобусних станцій» на території м. Ковеля використовувалась зазначена вище земельна ділянка для розміщення автобусної станції на підставі Державного акта на право постійного користування землею ВЛ № 000971, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 95 від 21 січня 1997 року.
В подальшому це підприємство перетворено у ПрАТ «Волинське обласне підприємство автобусних станцій», до якого, відповідно до ст. 108 ЦК України, перейшли усе майно, усі права та обов’язки попередньої юридичної особи, у тому числі – право користування земельними ділянками.
Вимоги припису державним інспектором Гаврилюк Л. Я. мотивовані тим, що ПрАТ «Волинське обласне підприємство автобусних станцій» необхідне переоформлення права постійного користування земельними ділянками відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України.
Однак при цьому не враховано положення абзацу 11 п. 5.3 Рішення Конституційного Суду України від 22 вересня 2005, № 5-рп/2005, де роз’яснено, що ст. 92 Земельного кодексу України не обмежує і не скасовує діюче право постійного користування земельними ділянками, набуте в установленому законодавством порядку станом на 1 січня 2002 року. ВАТ «Волинське обласне підприємство автобусних станцій» це право набуто відповідно до діючого станом на 1997 рік земельного законодавства.
Відповідно до ч.2 Постанови Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2002 року, № 449, раніше видані державні акти на право власності на землю та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні у разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб.
За протестом прокурора внесений інспектором припис відкликано керівником інспекції.
18 жовтня 2012 р. в прокуратуру надійшло звернення Онуфрійчука В. П., притягнутого до адміністративної відповідальності за проїзд на підніжці вагона пасажирського потяга №98 сполученням «Ковель–Київ».
Встановлено, що 9 серпня 2012 р. інспектором ПС ГПС ЛПМ на станції Володимир-Волинський Швораком В.П. складено протокол стосовно вказаного громадянина за фактом вчинення зазначеного вище адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 109 КУпАП.
Онуфрійчук В. П. пояснив, що на підніжці пасажирського потяга не їхав, а тому вказаного правопорушення не вчиняв. Вказаний факт підтверджено поясненнями інших осіб, у тому числі – працівників міліції.
Незаконна постанова про притягнення до адмінвідповідальності опротестована, за результатами проведеного на вимогу прокурора службового розслідування Шворака В. П. притягнуто до дисциплінарної відповідальності.
Обгрунтованих звернень громадян, які перед цим не знайшли належного вирішення в інших органах, в прокуратуру не надходило. Протягом 2012 року звернень депутатів усіх рівнів, інвалідів Великої Вітчизняної війни, дітей не було.
Протягом 2010-2012 років протоколи за ст. 212-3 КУпАП не складались у зв’язку з відсутністю підстав.
Прокуратурою систематично плануються і проводяться перевірки стану додержання вимог Закону України «Про звернення громадян». Зокрема, в першому півріччі 2012 року проведено перевірку з цих питань у ДП «Волинський облавтодор», у другому півріччі проведено перевірки додержання вимог чинного законодавства про звернення громадян у вузловій лікарні станції Ковель, ВП «Станція Ковель» ДТГО «Львівська залізниця».
Зазначені перевірки проведено в порядку контролю, оскільки у 2011 році саме на цих підприємствах та в установах виявлялись суттєві порушення законодавства про звернення громадян, за результатами внесено 3 приписи і подання. Повторними перевірками встановлено, що допущені порушення Закону усунуто, інших підстав для реагування не виявлено.
В судах заяви про визнання дій прокуратури незаконними не розглядались.
Порушень порядку та строків розгляду і вирішення звернень протягом 2012 року не було.
Протягом минулого року на особистому прийомі прийнято 4 громадян, в тому числі особисто прокурором – 3. Всі звернення стосувались питань, не пов’язаних з порушеннями Закону, у зв’язку з чим заявникам дано роз’яснення.
Олег ЛІСОВЕЦЬКИЙ,
прокурор Волинської прокуратури з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері, радник юстиції.
Залишити коментар