Згідно із ст. 15 Закону «Про звернення громадян» керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, зобов'язані об'єктивно і вчасно розглядати звернення людей, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).
У випадках, коли громадянину не надають відповідь на його звернення (заяву, скаргу, пропозицію), він має право звернутись зі скаргою до прокуратури та вимагати притягнути винних в цьому осіб до відповідальності та зобов'язати надати відповідь.
Крім того, ст.24 Закону України «Про звернення громадян» передбачена відповідальність посадових осіб за порушення законодавства про звернення громадян.
Доказом того, що звернення особи дійсно мало місце, може бути відмітка канцелярії про отримання такого звернення, підпис уповноваженої особи про отримання звернення особисто. У таких випадках до скарги слід додати копію одного із вищезазначених доказів.
Треба мати на увазі, що ознаки адміністративного правопорушення передбачені ст.212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме: «Неправомірна відмова в наданні інформації, несвоєчасне або неповне надання інформації, надання інформації, що не відповідає дійсності, у випадках, коли така інформація підлягає наданню на запит громадянина чи юридичної особи відповідно до законів України ...або на адвокатський запит, запит кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, її палати або члена ...тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від двадцяти п'яти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».
Повторне протягом року вчинення аналогічного порушення, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від п'ятдесяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У випадку задоволення скарги орган або посадова особа, яка прийняла неправомірне рішення щодо звернення громадянина, відшкодовують йому завдані матеріальні збитки, пов'язані з поданням і розглядом скарги, обґрунтовані витрати, понесені у зв'язку з виїздом для розгляду скарги на вимогу відповідного органу, і втрачений за цей час заробіток.
Спори про стягнення витрат розглядаються в судовому порядку.
Законом України «Про звернення громадян» передбачено також відповідальність громадян за подання звернень протиправного характеру.
Відповідно до ст.26 Закону України «Про звернення громадян» подання громадянином звернення, яке містить наклеп і образи, дискредитацію органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян та їхніх посадових осіб, керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, незалежно під форм власності, заклики до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі та інших дій, тягнуть за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством.
Законодавством передбачена також майнова відповідальність громадян.
Юлія ОЛІШКЕВИЧ,
провідний спеціаліст Ковельського міськрайонного управління юстиції.
Залишити коментар