Залучення до виконання робіт, в тому числі й підвищеної небезпеки, працівників не за трудовим договором, а за договором підряду, укладеним на підставі ст. 837 Цивільного Кодексу України, передбачає виконання працівниками робіт на свій страх і ризик за завданням замовника, який зобов'язався прийняти та оплатити виконану роботу.
А гарантія безпечних умов праці при укладанні договору підряду замовником не передбачена. До того ж, роботодавцем не сплачуються внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на таких працівників, і ця обставина позбавляє їх права на соціальний захист. Свої права на будь-яку соціальну підтримку з боку замовника вони можуть відстоювати винятково в судовому порядку.
Одним словом, у нещасному випадку, що може трапитися, винні будуть виконавці робіт, які поспіхом через незнання або з будь-якої іншої причини не подбали про власну безпеку, а тому і нарікати їм немає на кого. І якщо стається трагедія на виробництві, то й винних, як виявляється при розслідуванні, немає. Та їх і не може бути, тому що законодавством під час укладання договорів підряду не передбачено ні обов'язків, ні відповідальності замовника за безпечне ведення тих чи інших робіт.
Стає очевидним, що винний у цьому випадку Закон, а трагедії на виробництві стаються на цілком «законних» підставах. Сумно усвідомлювати, але це – факт.
Імовірно, законодавець, дозволяючи укладання договорів підряду, мав на меті спростити виробничі відносини під час виконання нескладних робіт, часто-густо навіть тих, що не потребують певної кваліфікації. Однак роботодавці швидко зметикували, що в такій формі трудових відносин з найманими працівниками криється маса переваг.
Наприклад, є можливість обійти сплату податків, не відраховувати кошти до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, скоротити кошторис витрат. Чому б не скористатися цими благами в рамках чинного законодавства? Та й найманому працівникові простіше: завершив справу, одержав належну винагороду – і все.
На думку багатьох спеціалістів з питань охорони праці, давно на часі скасування договорів підряду при виконанні робіт підвищеної небезпеки. Зокрема на висоті або коли найманий працівник має справу зі складними машинами і механізмами, для обслуговування яких потрібна певна кваліфікація.
Звичайно, такий підхід трохи поліпшив би стан справ, але було б набагато результативніше внести зміни до Кодексу законів про працю, який на підставі договорів підряду передбачає надання роботи, а створення умов для безпечної праці залишає поза рамками угоди. Якщо так триватиме й надалі, то травмування «на законних підставах» для незахищених верств населення нашої країни стане цілком звичайним явищем.
На відміну від договору підряду, за трудовим договором, укладеним відповідно до ст. 21 Кодексу Законів про працю, працівник підпорядковується внутрішньому трудовому порядку, а власник підприємства зобов'язується виплачувати працівнику заробітну плату та забезпечувати умови праці, необхідні для виконання робіт, передбачених Законом, колективним договором і угодою сторін. Тобто, трудовий договір визначає права й обов'язки договірних сторін.
Тому при нещасному випадку такий працівник соціально захищений. І відповідно до ст. 21 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» потерпілим на виробництві по кожному страховому випадку Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань своєчасно та в повному обсязі відшкодовує шкоду, заподіяну внаслідок ушкодження їх здоров'я або в разі смерті, виплачуючи потерпілим або особам, які перебували на їх утриманні:
допомогу у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю, одноразову допомогу та щомісячну грошову суму в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого, пенсію по інвалідності, пенсію у зв'язку з втратою годувальника, організовує цілеспрямоване та ефективне лікування потерпілого, інші соціальні послуги та виплати.
Петро ДУДА,
страховий експерт з охорони праці відділення ВДФСНВ у м. Ковелі.
Залишити коментар