Зверніть увагу: це важливо
Роботу комісій (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації регулює Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18.01.2001 р., № 2240-ІІІ та Положення про комісію (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації від 23.06.2008 р., № 25.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування – це фактично посередник між працюючою особою та Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Відповідно до Положення про комісію із соціального страхування на підприємствах, в установах, організаціях, у приватних підприємців, де використовується праця найманих працівників, незалежно від форм власності і господарювання, в обов'язковому порядку створюється комісія із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, витратами, зумовленими похованням (далі – комісія із соціального страхування).
На жаль, багато роботодавців дуже легковажно ставляться до питання створення (обрання) комісії (уповноваженого) із соціального страхування. Деяким керівникам навіть не спадає на думку, що на підприємстві повинна бути обрана людина, яка зобов'язана співпрацювати з органами Фонду, що відсутність такої комісії (або уповноваженого) є порушенням чинного законодавства.
Комісія із соціального страхування створюється на підприємствах, установах, організаціях, де працює понад 15 осіб. Якщо ж налічується 15 і менше працюючих, то на загальних зборах працівників обирається уповноважений із соціального страхування.
Комісія обирається на паритетних засадах з представників адміністрації та профспілкової організації, або іншого уповноваженого найманими працівниками органу. Кількість членів комісії Положенням не визначено, тому це питання має вирішуватися у кожному конкретному випадку залежно від чисельності працюючих на даному підприємстві.
Спільним рішенням адміністрація підприємства і профспілковий комітет (або інший уповноважений найманими працівниками орган) визначають кількість членів комісії від кожної сторони та термін, на який комісія обирається. Далі кожна із сторін у рівній кількості делегує своїх представників до її складу.
При цьому рішення про делегування представників до комісії із соціального страхування оформляються: роботодавцем – його наказом, представників застрахованих осіб – постановою виборного органу профспілкової організації або іншого уповноваженого найманими працівниками органу. Якщо на підприємстві є кілька профспілкових організацій, то в такому разі має бути створений об'єднаний представницький орган цих профспілок, який і повинен делегувати своїх представників до складу комісії.
Комісія приймає рішення про призначення (або про відмову в призначенні чи припинення виплат) допомоги у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, по вагітності та пологах, на поховання застрахованої особи, а також членів сім"ї, які перебували на її утриманні.
При цьому комісія розглядає підставу і правильність видачі та продовження листків непрацездатності, інших документів, які є підставою для надання допомоги, а також:
– здійснює контроль за правильним нарахуванням сум матеріального забезпечення застрахованим особам і своєчасним направленням до робочих органів відділень Фонду відповідних заяв-розрахунків;
– бере участь у перевірках організації медичного обслуговування застрахованих осіб на підприємстві, дотримання хворими призначеного режиму лікування;
– проводить щоквартальний аналіз використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на підприємстві, веде облік осіб, які часто і довго хворіють, інформує власника або уповноважений ним орган та представника застрахованих осіб і вносить пропозиції з питань зниження рівня захворюваності;
– веде облік застрахованих осіб, їх дітей, а також осіб, які потребують санаторно-курортного лікування, оздоровлення у дитячих санаторіях.
Крім того, комісія приймає рішення про виділення путівок на санаторно-курортне лікування та до санаторіїв-профілакторіїв застрахованим особам та членам їх сімей, до дитячих оздоровчих закладів.
Відповідно із змінами до Положення про комісію із соціального страхування комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов'язана перевіряти не тільки підставу і правильність видачі листків непрацездатності, але й правильність їх заповнення.
Приємно відзначити, що в окремих страхувальників комісії створені і співпрацюють з дирекцією Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Своєчасно подаються заявки на санаторно-курортне лікування застрахованих осіб, ведеться облік дітей застрахованих осіб віком до 14 років для отримання новорічних подарунків, дбають про відпочинок дітей в літній період в оздоровчих таборах.
Серед них – комісії по соціальному страхуванню управління освіти м. Ковеля, Ковельського МТМО, дистанції сигналізації і зв'язку, ПТМ «Ковельтепло».
Однак у багатьох страхувальників комісія (уповноважений) створюється тоді, коли отримується матеріальне забезпечення від Фонду соціального страхування. Ковельська районна виконавча дирекція просить страхувальників більш ретельно підходити до питання соціального страхування в частині матеріального забезпечення застрахованих осіб, призначати головами комісій (уповноважених) людей відповідальних, які бажають працювати.
Комісія із соціального страхування не є органом ні власника, ні профспілкового комітету. Проте вона підзвітна як адміністрації підприємства, так і профспілковому комітету. Крім того, робота комісії підлягає перевірці органами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Пам'ятайте! Відсутність комісії (уповноваженого) з питань соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на підприємствах (в організаціях, у приватних підприємців, що використовують найману працю) є порушенням ч. 3 ст. 50 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», №2240 від 18.01.2001 р.
Лариса МІРЧУК,
провідний спеціаліст Ковельської районної виконавчої дирекції Волинського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Залишити коментар