Раді вітати Вас!
  • Головна
  • Контакти
  • Реклама
Весь архів випусків
  • Головна
  • Категорії
    • Повідомлення в номер
    • Місцева влада
    • Репортаж
    • Політика
    • Погода
    • Редакційна пошта
    • Духовність
    • Закон і ми
    • Благодійність
    • Пам’ять
    • Спорт, природа і здоров’я
    • Всяка всячина
    • Реклама і оголошення
    • З неопублікованого
  • Галерея
  • Про нас
  • Відгуки читачів
  • Передплата
  • Контакти
  • Четвер, 10 липня 2025 року № 29 (12985)

Всяка всячина / Вольному-воля, або Чи такі безневинні новації Міносвіти

05.09.2016
Вольному-воля, або 
Чи такі безневинні новації Міносвіти?

images (1)Вольному-воля, або Чи такі безневинні новації Міносвіти?

Є відома притча про батьків, які прийшли до однієї мудрої людини і попросили пояснити, коли слід починати виховання їх новонародженої дитини?
— А якого вона віку? — запитав чоловік.
— Сьогодні виповнився місяць.
— Ви, шановні, запізнилися рівно на 30 днів…
Що ж, можливо, у відповіді того мудреця є деяке перебільшення, але те, що малюк повинен засвоювати перші "уроки" виховання з молоком матері, сумніву не викликає. Не впевнений, правда, що цю житейську істину знають у Міністерстві освіти і науки України, де, як відомо, змінилося керівництво і де проголосили курс на чергове реформування вітчизняної школи.
Пишу "не впевнений", бо нещодавно довідався про зміни, які чекають на педагогів, батьків та їх дітей з 1 вересня ц. р. Змінам цим поклав початок Наказ МОНу і його лист з методичними рекомендаціями щодо строків і шляхів затвердження його в життя (рекомендації стосуються навчання в 1 - 4-их класах). Однак раніш, аніж перейти до новацій, висловлю свою особисту думку про суть і зміст початкової школи.
Як мені уявляється, саме в цей час закріплюються навички і знання, здобуті в дошкільних навчальних закладах або сім’ї, також закладається основа подальшого формування особистості кожної конкретної людини. З цього приводу в народі кажуть: "Що посієш, те й пожнеш". Що ж пропонують "посіяти" міністерські реформатори?
Головна думка, наскільки я зрозумів, полягає в тому, щоб максимально спростити початкову шкільну науку, зробити її приємною і ненав'язливою, а дітям дати змогу почуватися на уроках вільними й розкутими. Слів немає: сучасні шкільні програми в деяких випадках занадто перевантажені, дітям доводиться багато часу затрачати на підготовку до занять тощо. Але чи означає це, що навчання в школах має перетворитися в таку собі безперервну розвагу, де учень повинен більше відпочивати і розважатися, аніж наполегливо й багато працювати? Гадаю, що ні. Бо тоді інша народна мудрість: "Без труда не зловиш рибку із ставка", втрачає свій сенс. Дитина зрозуміє, що напружуватися при навчанні не обов'язково, що будь-які перевантаження зайві і шкідливі, що, як написала одна журналістка, "наша школа дітям має подобатися".
Ще б пак!
Тепер в 1 - 4-их класах хлопчикам і дівчаткам не потрібно буде переживати за свою успішність й виставлені оцінки. Подібного оцінювання не буде ані в перших, ані в других класах. Мало того: оцінювання відтепер прирівнюватиметься до конфіденційної (таємної!) інформації, і про результати навчання, досягнуті успіхи не має права знати ніхто, крім учнів, їх батьків та вчителів.
Виникає запитання: а як же "гірші" школярі рівнятимуться на "кращих", які намагатимуться надолужити прогаяне і стати врівень з "передовиками"? Що, врешті, робити з похвальними грамотами, якими традиційно нагороджували відмінників і які дехто з наших сучасників зберігає все життя, щоб на власному прикладі вчити своїх нащадків?
Відтепер знято оцінювання каліграфії. Мовляв, пишіть, як вмієте, але щоб охайно і розбірливо. Можна до "сформування навичок письма" користуватися й олівцем. Для чого? "На розсуд учням допускається виправлення або закреслення (!) гумкою. При цьому наявність охайних виправлень учнем не впливає на зниження балу за роботу" (!).
Таким чином, у підсвідомість дитини закладається думка: те, що написане олівцем, можна виправляти гумкою або іншим олівцем. Чим не школа фальсифікацій документів у майбутньому або їх підробки...
Відтепер педагоги не повинні задавати домашні завдання на вихідні, святкові та канікулярні дні (!). Як кажуть, гуляй, Вася, не журися, тільки в школу повернися. Хоч, враховуючи, скільки в Україні святкових, передсвяткових, вихідних і післявихідних днів, коли дорослі дяді й тьоті (на щастя, не всі) п'ють, байдикують і "відпочивають", дивуватися немає чому: МОН впевнено йде в авангарді "прогресивних демократичних перетворень", пропагуючи "досвід" старших поколінь серед малят.  
Але чи не найрадикальніше нововведення, які пропонують міністерські "мудрагелі", — не оцінювати за бальною системою в 1 - 4-их класах такі предмети, як "Інформатика", "Музика і образотворче мистецтво", "Основи здоров'я", "Фізична культура" і навіть "Трудове виховання". Який напрошується висновок? Дуже простий: з раннього віку не перенавантажувати хлопчиків і дівчаток цими вкрай важливими для формування особистості предметами, привчаючи їх до того, що праця й фізкультура, як і власне здоров'я, — справа другорядна.
На мій хлопський розум, мало би бути навпаки. Щоб виховати надійну зміну теперішньому поколінню, потрібно допомогти усвідомити нашим дітям, онукам і правнукам, що в житті і держави, і людини найголовніше — високий інтелект, наполеглива праця і міцне здоров'я, на основі чого й формується патріотизм, про який ми багато говоримо.
А, взагалі, коли знайомишся з цими і подібними їм методичними рекомендаціями й пропозиціями (на кшталт того, щоб діти не вчили таблички множення, а студенти не отримували стипендій (!?), то мимоволі задаєш собі запитання: невже це — проблеми, які потребують першочергового розв'язання? І чи служить інтересам держави і суспільства ота метушня, яку міністерські чиновники видають за реформи?
Можливо, ви маєте відповідь на ці запитання? Я, чесно кажучи, ні.
Охрім СВИТКА. 

Залишити коментар

Ваш коментар з’явиться після перевірки модератором

ВІСТІ КОВЕЛЬЩИНИ

  • Редактор
    Вельма Микола Григорович
  • Перший заступник редактора
    Ляшук Світлана Олександрівна
  • Головний бухгалтер
    Шостацька Ірина Іванівна

Громадсько-політична газета "Вісті Ковельщини" 2012-2025