Раді вітати Вас!
  • Головна
  • Контакти
  • Реклама
Весь архів випусків
  • Головна
  • Категорії
    • Повідомлення в номер
    • Місцева влада
    • Репортаж
    • Політика
    • Погода
    • Редакційна пошта
    • Духовність
    • Закон і ми
    • Благодійність
    • Пам’ять
    • Спорт, природа і здоров’я
    • Всяка всячина
    • Реклама і оголошення
    • З неопублікованого
  • Галерея
  • Про нас
  • Відгуки читачів
  • Передплата
  • Контакти
  • Четвер, 19 червня 2025 року №26 (12982)

Повідомлення в номер / Вінець року багатий святами

06.12.2018

миколайВінець року багатий святами

Основою народного календаря, на відміну від астрономічного, був вегетаційний рік. Отже, серед сучасних церковних дат неважко віднайти точку відліку зимового циклу. Нею є день Введення в храм Пресвятої Богородиці, тобто 4 грудня. З цього дня у хліборобському розумінні починає спочивати земля, яку не можна копати лопатою аж до Благовіщення (7 квітня).
По всій Україні від Введення починали розучувати колядки, виготовляли «вбрання» для колядників і переряджених. Майже повсюдно вірили в полаз – хто вранці першим завітає до хати, той буде полазником – від нього залежатиме щастя, здоров'я чи лихо. Достаток віщував молодий відвідувач, та ще й коли був з грошима; нещастя – старий, немічний, особливо стара баба або той, що приходив щось позичати. Щоб уберегти себе від таких випадкових відвідувачів, господарі подекуди старалися раненько ввести до хати свого «полазника»: вола, телицю, вівцю – своєрідне втілення селянського добробуту.
До Введення дівчата та молодиці повинні були закінчити тіпати чи терти льон і коноплі. Хто не впорається вчасно з цією роботою, накличе влітку бурю на поля, а на себе – зневагу людей. До того ж, існувало повір'я, що в цей день надзвичайно активною є різна «нечиста сила», особливо відьми, які можуть чаклунськими діями відібрати молоко у корів. 
Ось чому майже по всій Україні люди вдавалися до різноманітних оберегів: обсипали подвір'я і стайні маком-самосівом (видюком), обкурювали зіллям худобу, мастили вим'я маслом, часником, а на дверях стаєнь дьогтем малювали хрестики. Худобу в цей день щедро годували. В окремих районах України спеціально варили з борошна густу киселицю і давали коровам – щоб густою була сметана.
Давніми у цьому святі є і весільні мотиви. Найкраще виражені вони дівочими ворожіннями на щасливе заміжжя. Так, молоді гуцулки зранку на Введення юрмилися біля входу до церкви, аби серед перших увійти до храму слідом за священиком. В інших районах України дівчата «на віддані» потай від сторонніх очей «святили» воду, щоб привернути до себе парубків. Для цього там, де сходяться три потоки, набирали у глечик чи миску води, розкладали поблизу вогнище і над полум'ям, примовляючи щось, переливали воду з посудини в посудину.
Введення в народі ще називали «Видінням». Це зумовлено народним віруванням, згідно з яким Бог у цей день відпускає душі померлих подивитися на своє тіло.
З днем пам'яті великомучениці Катерини (7 грудня) пов'язувалися звичаї «кликати долю», ворожити на щасливе заміжжя.
Робили це переважно дівчата. Вони сходилися до однієї з хат чи до хати, де зимовими вечорами влаштовувались вечорниці. Там варили пшоняну кашу. Коли сутеніло, загортали горщик з кашею у рушник і виходили до воріт «кликати долю». Кожна дівчина по черзі гримала макогоном по воротах і гукала: «Доле, ходи до нас вечеряти». 
Потім прислухалися, чи не чути десь у селі якихось голосів, чи «одізвалася Доля». У Галичині дівчата під час вечері потай зі жменею каші вибігали надвір, кидали кашу на дах і кликали свого судженого кашу їсти.
Багато ворожінь на щасливе заміжжя долучалося і до дня пам'яті апостола Андрія Первозванного (13 грудня). Серед них – відомі «посівання»: набравши у жменю насіння конопель, дівчата вибігали на подвір'я і, розсіваючи його, примовляли:
“Я, святий Андрію,
Конопельки сію. 
Дай, Боже, знати, 
З ким весілля грати”.
Робили це переважно увечері напередодні Андрія. Крім того, дівчата рахували кілки у парканах, плотах, відливали фігурки з воску, пекли і їли на ніч солоного коржа, щоб їм наснився суджений. Коли ж сходилися до гурту, то ворожили на коржиках чи балабушках. 
Приносили із собою борошно, з якого кожна виробляла свого коржика чи балабушка, ще й позначала, щоб із-поміж усіх вирізнявся. Спечені коржики розкладали на лавці, впускали до хати голодного кота чи собаку. Чиє печиво з’їсть кіт чи пес першим, та дівчина першою з гурту заміж піде. Чий коржик надкусить і залишить, цю дівчину спіткає нещастя. 
Увечері влаштовували вечорниці, на які сходилися і парубки. Тоді починалися різноманітні розваги, з яких найпоширенішою була «калита». Так називали круглий, змащений медом і посиланий маком корж, якого на шнурку підвішували до стелі.
З-поміж гурту обирали жартівника за «писаря», який мав розсмішити кожного, хто, підстрибуючи на кочерзі, намагався відкусити шматок підвішеного коржа. Інший парубок був за «вартового»: він то підтягував, то опускав на шнурку «калиту». Тому, хто під час гри розсміявся, але не вкусив коржа, «писар» мастив лице сажею. Якщо вже всі парубки спробували свого «щастя», а корж ще залишався, його ділили на частини і роздавали всім присутнім. Після цього всі сідали за стіл, і починалася вечеря.
Під час вечері дівчина наливала в блюдце вина, горілки або меду, розведеного водою, клала на дно перстень і примушувала свого хлопця дістати його губами. Якщо дістане і носа не вмочить, то ожениться і буде щасливий.
Наступного дня після Андрія Первозванного, 14 грудня, святкували колись пророка Наума. Цього дня добре починати вчити дітей: наука на ум піде. Тому й казали: «Прийшов Наум – навів на ум».
В день Великомучениці Варвари (17 грудня) гріх прати, білити і глину місити. «Можна тільки вишивати та нитки сукати...». Беручись до вишивання, колись дівчата хрестились і шептали: «Свята Варвара золотими нитками Ісусові ризи шила і нас навчила».
«Варвари» – день повороту на весну. Тому казали, що «Варвара ночі урвала, а дня приточила». 18 грудня – преподобного Сави, а 19 грудня – Миколая. З цього приводу в народних приповідках говориться: «Варвара снігом постелить, Сава загладить хуртовиною, а Микола морозом придавить», «Варвара мостить, Сава гострить, а Миколай гвоздить», «Варвара заварить, а Микола поставить кола».
В народних легендах та переказах святий Миколай боронить людей перед стихійним лихом, а найбільше – на воді. Всі одеські рибалки у своїх куренях мали образ святого Миколая. Виходячи в море на промисел, вони брали з собою образ святого чудотворця. З інших народних оповідань виходить, що святий Миколай-Чудотворець опікується не тільки людьми, а й диким звіром. Пропоную читачам «Вістей Ковельщини» одну з таких розповідей.
«Якось чоловік їхав лісом, і захопила його ніч. Мусив ночувати. Випряг він воли, дав сіна. Коли дивиться: недалечко від нього на пустирі звірине збіговисько. Злякався чоловік, ще б пак! Вовки, лисиці, зайці, ведмеді... Таке назбігалося – страх глянути! Сидить заєць поруч із вовком і не боїться його. «Що за дивовижа?», – думає собі чоловік. А коли вже йому від серця відлягло, він пильніше придивився і побачив: сидить поміж тією звіриною святий Микола – старий сивий чоловік. Сидить і щось тим звірам розказує, а вони слухають, розвісивши вуха».
22 грудня – день Ганни (Анни), а 25 грудня – Спиридона-сонцеворота, від якого Сонце повертає на літо, а зима – на мороз. Ось цими святами і закінчується місяць та рік.
Підготував 
Ігор ВИЖОВЕЦЬ.
Основою народного календаря, на відміну від астрономічного, був вегетаційний рік. Отже, серед сучасних церковних дат неважко віднайти точку відліку зимового циклу. Нею є день Введення в храм Пресвятої Богородиці, тобто 4 грудня. З цього дня у хліборобському розумінні починає спочивати земля, яку не можна копати лопатою аж до Благовіщення (7 квітня).
По всій Україні від Введення починали розучувати колядки, виготовляли «вбрання» для колядників і переряджених. Майже повсюдно вірили в полаз – хто вранці першим завітає до хати, той буде полазником – від нього залежатиме щастя, здоров'я чи лихо. Достаток віщував молодий відвідувач, та ще й коли був з грошима; нещастя – старий, немічний, особливо стара баба або той, що приходив щось позичати. Щоб уберегти себе від таких випадкових відвідувачів, господарі подекуди старалися раненько ввести до хати свого «полазника»: вола, телицю, вівцю – своєрідне втілення селянського добробуту.
До Введення дівчата та молодиці повинні були закінчити тіпати чи терти льон і коноплі. Хто не впорається вчасно з цією роботою, накличе влітку бурю на поля, а на себе – зневагу людей. До того ж, існувало повір'я, що в цей день надзвичайно активною є різна «нечиста сила», особливо відьми, які можуть чаклунськими діями відібрати молоко у корів. 
Ось чому майже по всій Україні люди вдавалися до різноманітних оберегів: обсипали подвір'я і стайні маком-самосівом (видюком), обкурювали зіллям худобу, мастили вим'я маслом, часником, а на дверях стаєнь дьогтем малювали хрестики. Худобу в цей день щедро годували. В окремих районах України спеціально варили з борошна густу киселицю і давали коровам – щоб густою була сметана.
Давніми у цьому святі є і весільні мотиви. Найкраще виражені вони дівочими ворожіннями на щасливе заміжжя. Так, молоді гуцулки зранку на Введення юрмилися біля входу до церкви, аби серед перших увійти до храму слідом за священиком. В інших районах України дівчата «на віддані» потай від сторонніх очей «святили» воду, щоб привернути до себе парубків. Для цього там, де сходяться три потоки, набирали у глечик чи миску води, розкладали поблизу вогнище і над полум'ям, примовляючи щось, переливали воду з посудини в посудину.
Введення в народі ще називали «Видінням». Це зумовлено народним віруванням, згідно з яким Бог у цей день відпускає душі померлих подивитися на своє тіло.
З днем пам'яті великомучениці Катерини (7 грудня) пов'язувалися звичаї «кликати долю», ворожити на щасливе заміжжя.
Робили це переважно дівчата. Вони сходилися до однієї з хат чи до хати, де зимовими вечорами влаштовувались вечорниці. Там варили пшоняну кашу. Коли сутеніло, загортали горщик з кашею у рушник і виходили до воріт «кликати долю». Кожна дівчина по черзі гримала макогоном по воротах і гукала: «Доле, ходи до нас вечеряти». 
Потім прислухалися, чи не чути десь у селі якихось голосів, чи «одізвалася Доля». У Галичині дівчата під час вечері потай зі жменею каші вибігали надвір, кидали кашу на дах і кликали свого судженого кашу їсти.
Багато ворожінь на щасливе заміжжя долучалося і до дня пам'яті апостола Андрія Первозванного (13 грудня). Серед них – відомі «посівання»: набравши у жменю насіння конопель, дівчата вибігали на подвір'я і, розсіваючи його, примовляли:
“Я, святий Андрію,
Конопельки сію. 
Дай, Боже, знати, 
З ким весілля грати”.
Робили це переважно увечері напередодні Андрія. Крім того, дівчата рахували кілки у парканах, плотах, відливали фігурки з воску, пекли і їли на ніч солоного коржа, щоб їм наснився суджений. Коли ж сходилися до гурту, то ворожили на коржиках чи балабушках. 
Приносили із собою борошно, з якого кожна виробляла свого коржика чи балабушка, ще й позначала, щоб із-поміж усіх вирізнявся. Спечені коржики розкладали на лавці, впускали до хати голодного кота чи собаку. Чиє печиво з’їсть кіт чи пес першим, та дівчина першою з гурту заміж піде. Чий коржик надкусить і залишить, цю дівчину спіткає нещастя. 
Увечері влаштовували вечорниці, на які сходилися і парубки. Тоді починалися різноманітні розваги, з яких найпоширенішою була «калита». Так називали круглий, змащений медом і посиланий маком корж, якого на шнурку підвішували до стелі.
З-поміж гурту обирали жартівника за «писаря», який мав розсмішити кожного, хто, підстрибуючи на кочерзі, намагався відкусити шматок підвішеного коржа. Інший парубок був за «вартового»: він то підтягував, то опускав на шнурку «калиту». Тому, хто під час гри розсміявся, але не вкусив коржа, «писар» мастив лице сажею. Якщо вже всі парубки спробували свого «щастя», а корж ще залишався, його ділили на частини і роздавали всім присутнім. Після цього всі сідали за стіл, і починалася вечеря.
Під час вечері дівчина наливала в блюдце вина, горілки або меду, розведеного водою, клала на дно перстень і примушувала свого хлопця дістати його губами. Якщо дістане і носа не вмочить, то ожениться і буде щасливий.
Наступного дня після Андрія Первозванного, 14 грудня, святкували колись пророка Наума. Цього дня добре починати вчити дітей: наука на ум піде. Тому й казали: «Прийшов Наум – навів на ум».
В день Великомучениці Варвари (17 грудня) гріх прати, білити і глину місити. «Можна тільки вишивати та нитки сукати...». Беручись до вишивання, колись дівчата хрестились і шептали: «Свята Варвара золотими нитками Ісусові ризи шила і нас навчила».
«Варвари» – день повороту на весну. Тому казали, що «Варвара ночі урвала, а дня приточила». 18 грудня – преподобного Сави, а 19 грудня – Миколая. З цього приводу в народних приповідках говориться: «Варвара снігом постелить, Сава загладить хуртовиною, а Микола морозом придавить», «Варвара мостить, Сава гострить, а Миколай гвоздить», «Варвара заварить, а Микола поставить кола».
В народних легендах та переказах святий Миколай боронить людей перед стихійним лихом, а найбільше – на воді. Всі одеські рибалки у своїх куренях мали образ святого Миколая. Виходячи в море на промисел, вони брали з собою образ святого чудотворця. З інших народних оповідань виходить, що святий Миколай-Чудотворець опікується не тільки людьми, а й диким звіром. Пропоную читачам «Вістей Ковельщини» одну з таких розповідей.
«Якось чоловік їхав лісом, і захопила його ніч. Мусив ночувати. Випряг він воли, дав сіна. Коли дивиться: недалечко від нього на пустирі звірине збіговисько. Злякався чоловік, ще б пак! Вовки, лисиці, зайці, ведмеді... Таке назбігалося – страх глянути! Сидить заєць поруч із вовком і не боїться його. «Що за дивовижа?», – думає собі чоловік. А коли вже йому від серця відлягло, він пильніше придивився і побачив: сидить поміж тією звіриною святий Микола – старий сивий чоловік. Сидить і щось тим звірам розказує, а вони слухають, розвісивши вуха».
22 грудня – день Ганни (Анни), а 25 грудня – Спиридона-сонцеворота, від якого Сонце повертає на літо, а зима – на мороз. Ось цими святами і закінчується місяць та рік.
Підготував 
Ігор ВИЖОВЕЦЬ.

Залишити коментар

Ваш коментар з’явиться після перевірки модератором

ВІСТІ КОВЕЛЬЩИНИ

  • Редактор
    Вельма Микола Григорович
  • Перший заступник редактора
    Ляшук Світлана Олександрівна
  • Головний бухгалтер
    Шостацька Ірина Іванівна

Громадсько-політична газета "Вісті Ковельщини" 2012-2025