Дванадцять місяців: березень
Прийшов марець
Щодо назви першого весняного місяця, то в сучасній українській літературній мові вживається слово "березень". Про походження цієї назви не важко здогадатися: походить вона, очевидно, від берези, назви дерева, яке цього місяця починає "вбиратися в сережки" – цвісти.
Хто, де і коли вперше вжив цю назву – невідомо, але, оскільки ми знаємо, у фольклорних матеріалах слово "березень" вживається рідко та й то в найновіших записках, як ось: "Сухий березень, теплий квітень, мокрий май – буде хліба урожай", "Березень сухий, а мокрий май – буде каша й коровай".
Значно частіше в українській народній творчості зустрічається назва "март" або "марець", як ось: "Буває март за всіх варт", "В марець ще змерзне старець", "Білий, як в марці сніг", "Згинув, як марцевий сніг". Якщо в березні часто міняється погода: то дощ, сніг, вітер, то знову Сонце і тихо – наші селяни кажуть, що це “мартові планети”.
Проте слова "март" і "марець" зовсім не слов'янського походження: це латинський "Марс" – бог війни, якому цей місяць був присвячений.
Весняне рівнодення, як відомо, припадає на 21 березня. Цілком імовірно, що саме з цієї причини аж до XV століття в Україні березень уважався першим місяцем громадського (нового) року.
З цієї ж причини березень був особливим, священним у багатьох народів світу. Так, індійці на початку березня відзначали мале свято богині Дурги. А велике свято цієї богині індійці святкували в день осіннього рівнодення. У стародавньому Римі в березні було свято Кібели, на якому її жреці оплакували Аттіса – символ Сонця, що поверталося на весну. Наступного дня після оплакування Аттіса римляни зустрічали весняний поворот Сонця всенародним радісним святом.
В Єгипті в березні згадували похорон Озіріса, який був для стародавніх єгиптян не чим іншим, як Сонцем, щобуло безсиле взимку, а навесні знову діставало свою потугу. Цього ж місяця відбувалася їзда на ослі. Верхи на осла, звичайно, сідав, на розвагу народові, місцевий баляндрасник. Подібний звичай був поширений і в країнах Західної Європи за середньовіччя.
Як свідчить Плутарх, в Афінах теж у березні було свято "Вітконошення" – населення носило по майданах міста пальмове гілля. Цей звичай зберігся і понині в країнах Близького Сходу, але тепер він пов'язаний там із весільними обрядами.
У стародавніх юдеїв у березні починався новий святий рік, а у персів було свято новоліття. У чехів і частково у німців 1 березня вважалося початком весни і першим днем світобудови.
Щодо назви першого весняного місяця, то в сучасній українській літературній мові вживається слово "березень". Про походження цієї назви не важко здогадатися: походить вона, очевидно, від берези, назви дерева, яке цього місяця починає "вбиратися в сережки" – цвісти.
Хто, де і коли вперше вжив цю назву – невідомо, але, оскільки ми знаємо, у фольклорних матеріалах слово "березень" вживається рідко та й то в найновіших записках, як ось: "Сухий березень, теплий квітень, мокрий май – буде хліба урожай", "Березень сухий, а мокрий май – буде каша й коровай".
Значно частіше в українській народній творчості зустрічається назва "март" або "марець", як ось: "Буває март за всіх варт", "В марець ще змерзне старець", "Білий, як в марці сніг", "Згинув, як марцевий сніг". Якщо в березні часто міняється погода: то дощ, сніг, вітер, то знову Сонце і тихо – наші селяни кажуть, що це “мартові планети”.
Проте слова "март" і "марець" зовсім не слов'янського походження: це латинський "Марс" – бог війни, якому цей місяць був присвячений.
Весняне рівнодення, як відомо, припадає на 21 березня. Цілком імовірно, що саме з цієї причини аж до XV століття в Україні березень уважався першим місяцем громадського (нового) року.
З цієї ж причини березень був особливим, священним у багатьох народів світу. Так, індійці на початку березня відзначали мале свято богині Дурги. А велике свято цієї богині індійці святкували в день осіннього рівнодення. У стародавньому Римі в березні було свято Кібели, на якому її жреці оплакували Аттіса – символ Сонця, що поверталося на весну. Наступного дня після оплакування Аттіса римляни зустрічали весняний поворот Сонця всенародним радісним святом.
В Єгипті в березні згадували похорон Озіріса, який був для стародавніх єгиптян не чим іншим, як Сонцем, щобуло безсиле взимку, а навесні знову діставало свою потугу. Цього ж місяця відбувалася їзда на ослі. Верхи на осла, звичайно, сідав, на розвагу народові, місцевий баляндрасник. Подібний звичай був поширений і в країнах Західної Європи за середньовіччя.
Як свідчить Плутарх, в Афінах теж у березні було свято "Вітконошення" – населення носило по майданах міста пальмове гілля. Цей звичай зберігся і понині в країнах Близького Сходу, але тепер він пов'язаний там із весільними обрядами.
У стародавніх юдеїв у березні починався новий святий рік, а у персів було свято новоліття. У чехів і частково у німців 1 березня вважалося початком весни і першим днем світобудови.
Мозаїка березневих свят
Разом із пробудженням природи від зимового сну на нашій землі, в Україні, починається цикл народних весняних свят, пов'язаних зі стародавніми міфами та віруваннями, супроводжених піснями, іграми та хороводами. Народний образ весни – це образ краси, сили і надії.
Головним святом весняного циклу є Великдень – найбільше християнське свято нашої Батьківщини, коли ми з глибокою вірою в серці промовляємо слова: "Воскресне Україна!".
"ЯВДОХИ"
14 березня – день преподобної мучениці Євдокії, або, як кажуть, "Явдохи". Згідно з народною традицією – це перший день весни. У цей день бабак прокидається від зимової сплячки, виходить "на світ" і свище три рази. Свиснувши, він знову ховається в свою нірку, лягає на другий бік і буде спати аж до Благовіщення. А ховрашок тільки перевернеться на другий бік. Цього дня (так вірили наші селяни) повертаються з вирію ластівки.
Городники "під Явдоху" сіють розсаду капусти, вірячи, що вона вже не буде боятися морозів. Якщо розтає сніг і на вулицях стоять калюжі, то пасічники вірять, що вони матимуть так багато меду, як води.
Господарі вгадують урожай: якщо вітер цього дня віє із Заходу або з Півдня – буде врожай на збіжжя; якщо ж зі Сходу або Півночі, то буде посуха, а тому і неврожай на зернові культури. Якщо день сонячний – уродить пшениця, якщо понурий і небо захмарене – буде врожай на просо і гречку. Теплий сонячний день віщує врожай льону і коноплі. Якщо зранку сонячно, то ранні посіви будуть урожайні; Сонце в обід – можна надіятися на середні посіви, а якщо весь день небо захмарене і Сонце виглядатиме тільки над вечір – пізні посіви будуть урожайні.
Якщо цього дня хуртовина, то селяни кажуть: "Явдоха хвостом крутить – буде пізня весна!".
Цього дня зранку перед сходом Сонця дівки-чарівниці заклинали колись ворогів: "щоб на дорозі не стояли та мене – хрещеную, нарожденную рабу Божу Оксану – добрим словом поминали!".
Садівники зрізують сухе верховіття дерев, щоб вони краще родили і щоб на них нечисть не заводилась.
У другу неділю Великого посту спостерігають за погодою: як вона в цей день тиха і ясна, то така й весна буде цього року.
ДЕНЬ СВЯТОГО КОНОНА
На Лівобережжі селяни вважали святого Конона (18 березня) покровителем коней. П'ючи за святого Конона в шинку, впиватися не годилось, бо "хто нап'ється п'яним, того коні поносять", – казали селяни.
В день святого Конона селяни, бувало, чіпляли у стайні до бантини застрелену сороку – "щоб домовик коней не мучив". Віра в існування домовика була колись поширена по всій Україні. Домовик в уявленні народу – це добрий дух дому: "він дім зберігає".
"…Часом домовик дає про себе знати: стукає, гуркотить по закутках, товчеться на горищі… Найбільше він господарює в стайні біля коней: якого коня полюбить, тому вночі гриву заплітає, пестить його. А якщо не злюбить домовик коня – біда тому коневі: їздить ним, ганяє його. Зранку аж мило на коневі, ніби сто верств пробіг. А щоб не їздив домовик конем і щоб не мучив його, колись господарі цапів у стайнях тримали або чіпляли застрілену сороку до бантини над кіньми, щоб він на цапові або сороці їздив, а коня не зачіпав".
"СОРОК СВЯТИХ"
В день сорока Святих Мучеників (22 березня) сорока кладе на своє гніздо сорок прутиків, прилітає з вирію сорок жайворонків, господині печуть сорок кренделів із медом у формі пташок і роздають їх дітям – "щоб птиця водилася". "…На цей день прилітає з вирію сорок жайворонків, а баби печуть сорок "птичок", розносять їх по хатах та роздають дітям, щоб гуси неслися, щоб яйця не псувалися і щоб гусенята плодилися".
На Переяславщині в цей день дівчата варили сорок вареників із сиром і частували хлопців – "щоб мороз любисток не побив".
Ще має бути заметено снігом сорок закутків, і сорока морозів ще можна сподіватися. "Та це тільки сподіватися, бо їх насправді не буває, зима бо вже з сили вибивається".
Якщо рання весна, то селяни починають сіяти горох. В народних оповіданнях про це існує протиріччя: одні кажуть, що хто сіє горох на Сорок Святих, тому вродить по сорок стручків на стеблині та по сорок зернин у стручині, а інші твердять, що, навпаки, гріх сіяти цього дня, бо свято.
"На Сорок Святих сорока іменинниця", – казали наші селяни. Що ж до того, чому саме сорока "іменинниця" на "Сорок Святих", то це, ймовірно, один з випадків народної етимології. В даному випадку "сорока" ніби походить від слова "сорок". Отже, цей птах, за народним поясненням, "охрещений" на Сорок Святих, а тому й називається сорока. В українському фольклорі явища народної етимології зустрічаються досить часто. Наприклад, церковнослов'янське слово "обретіння" наш народ переосмислив як "обернення".
Завесніло
Першим з вирію прилітає жайворонок – справжній благовісник весни в Україні. Він з’являється на наших полях тоді, як сніг ще лежить на горбках і долинах, але весна вже з кожним днем, з кожною годиною все певніше перемагає зиму.
В одній з народних веснянок про жайворонка дівчата співають:
Чом ти, жайворонку, рано з вирію вилетів:
Іще по горах сніженьки лежать,
Іще по долинах криженьки стоять!
А жайворонок ніби відповідає їм:
Ой, я тії сніженьки крильцями розжену,
Ой, я тії криженьки ніжками потовчу!
Селяни по жайворонках ворожать на врожай: якщо птахи летять високо над землею, то це вони «до Бога летять молитися» – буде врожай на збіжжя. Якщо ж жайворонки летять над землею низько, то це вони «загубили ціп по дорозі» – буде неврожай.
Прилітають веселі граки і відразу ж приступають до побудови своїх гнізд. Звичайно, вони вибирають для гніздування високі, що рідко ростуть, дерева, і на невеличкій площі поселяється кілька сотень граків. Одна пара в’є гніздо поруч з іншою, і при цьому всі разом щось дуже голосно говорять між собою чи, може, сперечаються за «будівельний матеріал», який вони безсовісно крадуть один в одного. У будь-якому разі граки підіймають такий галас і метушню на деревах, як циган на ярмарку, а звідси і народна загадка: «Дорога розлога, на дубі – ярмарок». Відповідь: граки на деревах.
Вслід за граками летять з вирію дикі гуси. Вони починають летіти дуже рано: ще сніг лежить на полях, ще ставки й озера не розмерзаються. Летять вони в цей час табунами, дуже високо і переважно вночі; їх легше почути, ніж побачити, бо під час лету гуси іноді кричать – перегукуються між собою.
Коли діти побачать вперше навесні диких гусей, то підкидають угору солому і гукають: «Гуси, гуси, нате вам на гніздечко, а нам на здоров’ячко!» або: «Гуси, гуси, вам на гніздо, є нам на тепло!». Цю солому матері збирають і кладуть на гніздо під квочку – «щоб курчата водились».
В цей час летять з вирію і дикі качки: крякви, чирки, крохалі та чубатий гоголь. Подібно до гусей, качки спочатку летять великими табунами високо над землею, яка ще покрита снігом. Але, як тільки розтане сніг і ріки звільняться від льоду, качки летять низько над землею і сідають на ті місця, які їм сподобаються – на ріки, ставки, озера...
Коли вже льоду на ріках немає і дикі качки з вирію прилетіли, дівчата колись «замовляли» на тепло і на щастя, викликаючи із сухого очерету птаха-гоголя:
Ой, виплинь, виплинь, гоголю,
Винеси літо з собою,
Винеси літо-літечко,
Зеленеє житечко,
Хрещатенький барвіночок,
Запашний васильочок!
Як гоголь випливе з осоки чи з очерету, то це добре: весілля буде або літо веселе пройде, а як не випливе гоголь, то це – казали – доля забарилася.
Ранньою весною повертається з вирію і чорногуз – великий птах з довгою шиєю і довгими міцними ногами. Коли він не летить, а крила його згорнені, то нам здається, ще він увесь білий, і тільки його хвіст (гуз) чорний. Імовірно, що від «чорного гуза» походить і назва птаха. Але крім цієї, загальнопоширеної назви, у різних місцевостях України чорногуз ще має такі назви: боцюн, бусель, бусел, бусев, бузько, лелека.
Народ скаже, як зав’яже
У прислів'ях і приказках переплелися поезія й краса людських взаємин, праця і пісня, щебетання птахів, буйноцвіття трав. Про весну і березень, зокрема, їх так багато.
- Краще в березні дощ небесний, ніж злива чудесна (Португалія).
- Березневе Сонце квітки не зів'ялить (В'єтнам).
- Як у березні сніг пада, то біда й саду, і винограду (Німеччина).
- Березень так не мине, щоб свого не зробити (Грузія).
- Березень, співаючи, виганяє всіх у поле (Литва).
- Весняний день на восьми підводах їде (Карелія).
- Березневий мороз коров'ячий ріг не зломить (Росія).
Не менше березневих "мудринок" і в українського народу. Ось деякі з них.
- Яр-весна – наш отець і мати: хто не посіє – не буде збирати.
- Весняний день рік годує.
- Зійшов у березні сніжок – берися за плужок.
- На теплого Олекси (30 березня) щука лід хвостом розбиває.
- Сонце гріє, Сонце сяє – вся природа воскресає.
- До першого грому земля не розмерзається.
- Березень у зими шубу купив, а через три дні продав.
- Нема у березня води, не буде в квітні трави.
- У березні й курка повинна напитися з калюжі.
- Березневий мороз із дуплом.
- Хоч зима й злиться, а весні підкориться.
- Зима березень лякає, але сама вже зникає.
- У березні мороз скрипучий, та вже не пекучий.
- Не придивляйся в березні до неба – там немає хліба, а дивись на землю нижче – до хліба ближче.
- У березні не байдикуватимеш, восени і на зиму до столу матимеш.
- У березні півднем віє, і старого, й молодого гріє.
- В березневу днину сім погод на годину.
- У березні шість погод на дворі: сіє, віє, крутить, мутить, зверху ллє, знизу мете.
- Пізня весна не обдурить.
- Весна ледачого не любить, вона проворного голубить.
- Сухий березень і мокрий май – буде гарна каша і коровай.
- Сухий березень, мокрий май – буде ярина, мов гай!
- Сухий березень, теплий квітень, мокрий май – буде хліба врожай.
- Сухий березень, мокрий квітень, а травень холодний – рік хлібородний.
- Зійшов у березні сніжок – берися за плужок.
- Березень з водою, квітень – з травою, а травень – з квітками.
- Лютий зиму видуває, а березень ламає.
- Весна швидкокрила, не любить сонного Кирила (31).
- Березень часом сіє, часом віє, часом гріє.
- Лютий сильний заметілями, а березень - капіжем.
- І березень за ніс морозом хапає.
- Що марець не випече, те цвітень не висіче.
- Мине марець - готуй у поле ярець.
- В марець не замерзає й старець.
- Сонце пече, а березень кашляє.
- Від одного березневого дощу земля квітне.
- Березень і снігом віє, і Сонцем гріє.
- У березні зверху пече, а знизу – морозить.
- Прийшов марець – кіт, як старець: вдома не ночує – весну чує.
- Березень далеко – не виглядай лелеку.
- Березень – не весна, а передвеснянка, лютому-бокогрію – менший брат.
- Упіймав, як куций лютий довгоногого березня.
- Вночі березень тріщить, а вдень плющить.
- Січень лютує, лютий бушує, а в березні всяко буває: він на літо повертає.
- Березень – зимобор, збиває роги землі.
- Березень лютому – менший брат, Явдосі-плющиці – хрещеник.
- У березні сніг задуває – весни ще не має.
- Лютий воду підпустить – березень підбере.
- У березні і в ночвах поплаваєш.
- Березень невірний: то плаче, то сміється.
- Перебули січень і мічень (лютий), а на марець виставляємо палець.
- Березнева пилюка і травневе болото – для селянина злото.
- Березнева суш – не виглядай груш, а зерно сій.
- Зазеленів березовий гай – про садіння дерев дбай.
- У Казимира (4) непевна віра.
- Тимошеве (6) тепло віє - старого гріє.
- Василь (13) зі стріхи капає - землю поквапує.
- Федот (15) кошматий - трави не мати.
- Сторінку підготував громадський кореспондент "Всітей Ковельщини" Ігор ВИЖОВЕЦЬ.
Залишити коментар