Крізь призму смартфона
Сьогодні не тільки діти, підлітки, а й ми, дорослі, стали залежними від наших смартфонів. Смартфони й справді багато в чому полегшують повсякденні справи: онлайн покупки, записи до лікаря, перегляд новин тощо. Але виявляється, навіть те, як ми дивимося на екран смартфону, негативно впливає на наш хребет.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, користування мобільним телефоном понад 1 годину на день помітно погіршує зір та слух. Мозок людини, на щастя, захищений черепною коробкою і добре постачається кров'ю, тому перегрівання йому не загрожує.
Однак вчені відзначили – поки що не існує достовірних досліджень, які доводять шкоду стільникових телефонів для здоров'я, хоча, на їхню думку, віддалені наслідки будуть помітні вже через 5-10 років. За даними ВООЗ, до віддалених можливих наслідків використання мобільного зв'язку може належати хвороба Альцгеймера, депресивний синдром, а також схильність до епілептичних реакцій. Крім того, ні бренд, ні ціна стільникового телефону не мають значення – доза опромінення визначається режимом роботи мережі та інтенсивністю його використання.
За кордоном чоловікам напряму радять не носити телефон на рівні талії, його випромінювання може вплинути на потенцію. А жінкам не варто тримати мобілки у нагрудних кишенях і на шнурку на шиї – це загрожує раком молочних залоз.
Що вже говорити про організм дитини. Як інформує лікар-офтальмолог Ковельської дитячої поліклініки Любов Нагірна, кількість порушень зору у дітей віком 7-14 років за останні два роки збільшилась.
– Сьогодні доводиться у дітей часто спостерігати порушення рефракції ока, зокрема, міопію. Око втомлюється від зосередження на короткій відстані в одній точці гаджета, спазмує і це переростає в прогресуючу короткозорість, – розповідає Любов Сергіївна. Вона акцентує на дослідженнях вчених, які вважають, що зір погіршується не тільки через сидіння в гаджетах, а через те, що в наслідок цього діти мало проводять часу на свіжому повітрі.
В цілях профілактики лікар радить обмежити зорове навантаження, користуватися правильним освітленням, правильно харчуватися, проводити достатньо часу на вулиці.
– Наші діти зараз в гаджетах навіть не "сидять", а "лежать". Якщо вже так, то смартфоном варто користуватися при білому освітленні, тому що жовте більш шкідливе і разюче для сітківки ока, – зауважує Любов Нагірна. Вона, зокрема, зазначила, що дітям у віці до 6 років можна користуватися смартфоном не більше години, а у віці 7 - 12 років – до двох годин.
На думку психологів, смартфон ні в якому разі не повинен знаходитися коло тіла дитини, зокрема, лежати на парті, пояснюючи це тим, що коли смартфон буде в полі зору, то частина мозку відволікатиметься на те, що з ним пов'язано. Окрім того, мозок дитини не встигає так швидко переключатися зі смартфона на вчителя, тому вона не встигає зосередитися.
Різко забирати в дитини телефон або забороняти ним користуватися теж не вихід. Заборони безглузді: діти дуже легко навчаються їх обходити. Гаджети – невід'ємна частина нашого світу. Заборонивши їх, отримаєте ефект бумерангу. Просто більше приділяйте уваги дитині, постарайтеся зрозуміти її, допомогти знайти справу, заняття, в якому вона буде реалізовуватися.
За дослідженнями світової психології, до 12-ти років користування смартфонами потрібно вкрай обмежити, щоб виключити залежність. Адже саме до цього віку в людини закінчується формування лобних доль головного мозку, в яких формується самоконтроль, здатність вибирати, сила волі.
А чи впливають гаджети на наш інтелект? Впливають, ще й як. Доведено, що кожне покоління людей має нижчий від попереднього рівень IQ (тобто інтелектуального коефіцієнту). Якщо так буде далі, нашим наступникам складно буде знайти добре оплачувану роботу, що потребує знань, більших за елементарні. Нагадаю, що є три рівні IQ. Середній, властивий більшості людей, – 91 - 110 балів. Все, що вище, свідчить про видатні розумові здібності, а все, що нижче 80 балів, говорить про протилежне.
Учені застерігають, якщо IQ знижуватиметься, то через сто років землю заселятимуть уже не гомо сапієнс. В українських вузах, особливо, де викладають точні науки, кажуть, що щороку відмінників і хорошистів меншає. І самі викладачі змушені знижувати вимоги до студентів, щоб ті нормально вчилися. Адже зараз, щоб написати дипломну роботу, варто лише зазирнути в Інтернет.
Про причини глобального зниження успішності учнів та студентів викладачі знають, адже зараз на уроках чи лекціях в них є "конкуренти" – фейсбук, інстаграм, месенджери… Багато чого, що диктує нам наше сьогодення. А воно, на жаль, таке, що, виявляється, у школі нині не модно добре вчитися, мати гарні знання. Деякі учні їх навіть соромляться. Своїми враженнями про це діляться ніхто інший, як самі вчителі.
"Було якось здивувався, коли одна з моїх здібних учениць не дала відповіді на елементарне запитання, яку вона, був впевнений у цьому, точно знала, – розповідає Олександр, вчитель фізики однієї з ковельських шкіл. – Поцікавившись про це у неї на перерві, почув від дівчинки дивну відповідь: "Наді мною сміються однокласники. Називають "зубрилкою".
Діти відверто і вголос заявляють про те, що їм не знадобляться у майбутньому ні математика, ні література, ні історія, ні будь-який інший предмет. Бо далі екранів своїх телефонів вони, на превеликий жаль, не заглядають.
У Франції ще 2018 року уряд заборонив мобільні телефони у школах. У багатьох країнах рішення, користуватися гаджетами чи ні, кожна школа ухвалює окремо. В Україні також немає централізованого рішення. Проте у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про заборону гаджетів у школах.
"Зараз у школі проблем з дисципліною поменшало. На перерві, а то й на уроці сіли тихенько, дістали смартфони і "пропали", – якось так описують шкільні будні викладачі наших загальноосвітніх навчальних закладів.
– Вчительська спільнота повинна зрозуміти, що найкращий спосіб утримати увагу учнів - використовувати ґаджети на користь для уроку. Смартфон може бути помічником вчителя під час викладання, – розповідає виконуюча обов’язки директора ліцею № 10 Оксана Ткачук. – Інша справа, телефон в позаурочний час. Адже замість того, щоби активно гратись на перервах чи після уроків, учні "сидять" у смартфонах в іграх, в ютубі, в соцмережах. Тому важливо пропонувати дітям інший, цікавіший варіант дозвілля на перерві. Якщо на перерві організовувати для дітей якусь діяльність, то вони будуть зайняті нею, а не телефоном.
Телефон чи смартфон є гарним засобом комунікації та отримання інформації. Це означає, що повна заборона не є доцільною, а певні обмеження звичайно будуть корисними, щоб не заважати навчальному процесу, – впевнена Оксана Володимирівна.
– Щойно дитина виходить з уроку на перерву, то що у неї бачимо в руках? Телефон. Боляче дивитися, як діти на перервах замість відпочинку "зависають" у телефонах, – говорить директор ліцею № 3 Василь Оксентюк. – Хтось грає в ігри, хтось сидить у інтернеті, спілкується в соцмережах. Телефон у руках дітей потрібен, в першу чергу, як засіб спілкування. Разом з тим треба йти в ногу з часом, адже сьогодні без гаджетів дитині буде важко повноцінно навчатися.
Школа не може вирішити проблему гаджетозалежності, а лише сприяти її вирішенню. Для цього потрібна відповідна загальнодержавна програма, якої на разі немає. У правилах внутрішнього розпорядку для школярів визначено, коли вони можуть користуватися гаджетами: на уроці тільки з дозволу вчителя, якщо це необхідно під час освітнього процесу. На перерві будь-яких заборон немає, це приватна справа кожного, – зазначив Василь Іванович.
Отож, технічний прогрес у вигляді інтернету, смартфонів і планшетів зіграв з нами не надто веселий жарт. Навіщо отримувати знання і утримувати їх в голові, якщо натиснув кілька кнопок на смартфоні – і ти вже усе знаєш? Таким чином виникає ситуація, що ми з вами стали довіряти таким от зовнішнім знанням, а в результаті атрофується мозок. А через те, що мозок не засвоює інформації, більше 15 хвилин уроку дитині зараз важко витримати: знижується увага, а, отже, знання не засвоюються.
Психіатри вважають, що останнім часом змінилося ставлення до навчання та розуму, як цінності. Отримав двійку – нічого хвилюватися, мовляв, це – не кінець світу. Ба більше: інтелект уже не в пошані (до прикладу, вище описаний вчителем випадок).
Зараз у пріоритеті інші якості – активність та креативність. І не обов'язково бути при цьому розумним. У сьогоднішньому світі сила емоції стала важливішою за інтелект. Навіть на прикладі нашої владної "верхівки" часто можемо спостерігати, що IQ може бути не високим, але є потужна емоційна сила, яка дозволяє людині досягнути бажаного.
Таку ж ситуацію люди бачать в Інтернеті, де для популярності не треба бути інтелектуалом. Навіть ті ж блогери, які у переважній більшості створюють контент хоч і низької якості, але багато хто його використовує. Але тут "ховається" серйозна проблема, адже сприйняття інформації молоддю, особливо дітьми, тільки через картинки та відео може зашкодити розвитку мозку.
Тому психологи радять більше читати, тренувати свою пам'ять і увагу, відчувати позитивні емоції та новизну, рухатися і навчатися, змушувати свій мозок працювати. А батькам - стежити за тим, скільки часу діти проводять в телефоні, за іншими гаджетами.
І пам'ятайте головне, шановні батьки: діти, в першу чергу, дивляться на вас, беруть із вас приклад. Отож, відкладіть смартфони й подаруйте свій час дитині.
Вікторія ЗІНЧУК.
Сьогодні не тільки діти, підлітки, а й ми, дорослі, стали залежними від наших смартфонів. Смартфони й справді багато в чому полегшують повсякденні справи: онлайн покупки, записи до лікаря, перегляд новин тощо. Але виявляється, навіть те, як ми дивимося на екран смартфону, негативно впливає на наш хребет.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, користування мобільним телефоном понад 1 годину на день помітно погіршує зір та слух. Мозок людини, на щастя, захищений черепною коробкою і добре постачається кров'ю, тому перегрівання йому не загрожує.
Однак вчені відзначили – поки що не існує достовірних досліджень, які доводять шкоду стільникових телефонів для здоров'я, хоча, на їхню думку, віддалені наслідки будуть помітні вже через 5-10 років. За даними ВООЗ, до віддалених можливих наслідків використання мобільного зв'язку може належати хвороба Альцгеймера, депресивний синдром, а також схильність до епілептичних реакцій. Крім того, ні бренд, ні ціна стільникового телефону не мають значення – доза опромінення визначається режимом роботи мережі та інтенсивністю його використання.
За кордоном чоловікам напряму радять не носити телефон на рівні талії, його випромінювання може вплинути на потенцію. А жінкам не варто тримати мобілки у нагрудних кишенях і на шнурку на шиї – це загрожує раком молочних залоз.
Що вже говорити про організм дитини. Як інформує лікар-офтальмолог Ковельської дитячої поліклініки Любов Нагірна, кількість порушень зору у дітей віком 7-14 років за останні два роки збільшилась.
– Сьогодні доводиться у дітей часто спостерігати порушення рефракції ока, зокрема, міопію. Око втомлюється від зосередження на короткій відстані в одній точці гаджета, спазмує і це переростає в прогресуючу короткозорість, – розповідає Любов Сергіївна. Вона акцентує на дослідженнях вчених, які вважають, що зір погіршується не тільки через сидіння в гаджетах, а через те, що в наслідок цього діти мало проводять часу на свіжому повітрі.
В цілях профілактики лікар радить обмежити зорове навантаження, користуватися правильним освітленням, правильно харчуватися, проводити достатньо часу на вулиці.
– Наші діти зараз в гаджетах навіть не "сидять", а "лежать". Якщо вже так, то смартфоном варто користуватися при білому освітленні, тому що жовте більш шкідливе і разюче для сітківки ока, – зауважує Любов Нагірна. Вона, зокрема, зазначила, що дітям у віці до 6 років можна користуватися смартфоном не більше години, а у віці 7 - 12 років – до двох годин.
На думку психологів, смартфон ні в якому разі не повинен знаходитися коло тіла дитини, зокрема, лежати на парті, пояснюючи це тим, що коли смартфон буде в полі зору, то частина мозку відволікатиметься на те, що з ним пов'язано. Окрім того, мозок дитини не встигає так швидко переключатися зі смартфона на вчителя, тому вона не встигає зосередитися.
Різко забирати в дитини телефон або забороняти ним користуватися теж не вихід. Заборони безглузді: діти дуже легко навчаються їх обходити. Гаджети – невід'ємна частина нашого світу. Заборонивши їх, отримаєте ефект бумерангу. Просто більше приділяйте уваги дитині, постарайтеся зрозуміти її, допомогти знайти справу, заняття, в якому вона буде реалізовуватися.
За дослідженнями світової психології, до 12-ти років користування смартфонами потрібно вкрай обмежити, щоб виключити залежність. Адже саме до цього віку в людини закінчується формування лобних доль головного мозку, в яких формується самоконтроль, здатність вибирати, сила волі.
А чи впливають гаджети на наш інтелект? Впливають, ще й як. Доведено, що кожне покоління людей має нижчий від попереднього рівень IQ (тобто інтелектуального коефіцієнту). Якщо так буде далі, нашим наступникам складно буде знайти добре оплачувану роботу, що потребує знань, більших за елементарні. Нагадаю, що є три рівні IQ. Середній, властивий більшості людей, – 91 - 110 балів. Все, що вище, свідчить про видатні розумові здібності, а все, що нижче 80 балів, говорить про протилежне.
Учені застерігають, якщо IQ знижуватиметься, то через сто років землю заселятимуть уже не гомо сапієнс. В українських вузах, особливо, де викладають точні науки, кажуть, що щороку відмінників і хорошистів меншає. І самі викладачі змушені знижувати вимоги до студентів, щоб ті нормально вчилися. Адже зараз, щоб написати дипломну роботу, варто лише зазирнути в Інтернет.
Про причини глобального зниження успішності учнів та студентів викладачі знають, адже зараз на уроках чи лекціях в них є "конкуренти" – фейсбук, інстаграм, месенджери… Багато чого, що диктує нам наше сьогодення. А воно, на жаль, таке, що, виявляється, у школі нині не модно добре вчитися, мати гарні знання. Деякі учні їх навіть соромляться. Своїми враженнями про це діляться ніхто інший, як самі вчителі.
"Було якось здивувався, коли одна з моїх здібних учениць не дала відповіді на елементарне запитання, яку вона, був впевнений у цьому, точно знала, – розповідає Олександр, вчитель фізики однієї з ковельських шкіл. – Поцікавившись про це у неї на перерві, почув від дівчинки дивну відповідь: "Наді мною сміються однокласники. Називають "зубрилкою".
Діти відверто і вголос заявляють про те, що їм не знадобляться у майбутньому ні математика, ні література, ні історія, ні будь-який інший предмет. Бо далі екранів своїх телефонів вони, на превеликий жаль, не заглядають.
У Франції ще 2018 року уряд заборонив мобільні телефони у школах. У багатьох країнах рішення, користуватися гаджетами чи ні, кожна школа ухвалює окремо. В Україні також немає централізованого рішення. Проте у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про заборону гаджетів у школах.
"Зараз у школі проблем з дисципліною поменшало. На перерві, а то й на уроці сіли тихенько, дістали смартфони і "пропали", – якось так описують шкільні будні викладачі наших загальноосвітніх навчальних закладів.
– Вчительська спільнота повинна зрозуміти, що найкращий спосіб утримати увагу учнів - використовувати ґаджети на користь для уроку. Смартфон може бути помічником вчителя під час викладання, – розповідає виконуюча обов’язки директора ліцею № 10 Оксана Ткачук. – Інша справа, телефон в позаурочний час. Адже замість того, щоби активно гратись на перервах чи після уроків, учні "сидять" у смартфонах в іграх, в ютубі, в соцмережах. Тому важливо пропонувати дітям інший, цікавіший варіант дозвілля на перерві. Якщо на перерві організовувати для дітей якусь діяльність, то вони будуть зайняті нею, а не телефоном.
Телефон чи смартфон є гарним засобом комунікації та отримання інформації. Це означає, що повна заборона не є доцільною, а певні обмеження звичайно будуть корисними, щоб не заважати навчальному процесу, – впевнена Оксана Володимирівна.
– Щойно дитина виходить з уроку на перерву, то що у неї бачимо в руках? Телефон. Боляче дивитися, як діти на перервах замість відпочинку "зависають" у телефонах, – говорить директор ліцею № 3 Василь Оксентюк. – Хтось грає в ігри, хтось сидить у інтернеті, спілкується в соцмережах. Телефон у руках дітей потрібен, в першу чергу, як засіб спілкування. Разом з тим треба йти в ногу з часом, адже сьогодні без гаджетів дитині буде важко повноцінно навчатися.
Школа не може вирішити проблему гаджетозалежності, а лише сприяти її вирішенню. Для цього потрібна відповідна загальнодержавна програма, якої на разі немає. У правилах внутрішнього розпорядку для школярів визначено, коли вони можуть користуватися гаджетами: на уроці тільки з дозволу вчителя, якщо це необхідно під час освітнього процесу. На перерві будь-яких заборон немає, це приватна справа кожного, – зазначив Василь Іванович.
Отож, технічний прогрес у вигляді інтернету, смартфонів і планшетів зіграв з нами не надто веселий жарт. Навіщо отримувати знання і утримувати їх в голові, якщо натиснув кілька кнопок на смартфоні – і ти вже усе знаєш? Таким чином виникає ситуація, що ми з вами стали довіряти таким от зовнішнім знанням, а в результаті атрофується мозок. А через те, що мозок не засвоює інформації, більше 15 хвилин уроку дитині зараз важко витримати: знижується увага, а, отже, знання не засвоюються.
Психіатри вважають, що останнім часом змінилося ставлення до навчання та розуму, як цінності. Отримав двійку – нічого хвилюватися, мовляв, це – не кінець світу. Ба більше: інтелект уже не в пошані (до прикладу, вище описаний вчителем випадок).
Зараз у пріоритеті інші якості – активність та креативність. І не обов'язково бути при цьому розумним. У сьогоднішньому світі сила емоції стала важливішою за інтелект. Навіть на прикладі нашої владної "верхівки" часто можемо спостерігати, що IQ може бути не високим, але є потужна емоційна сила, яка дозволяє людині досягнути бажаного.
Таку ж ситуацію люди бачать в Інтернеті, де для популярності не треба бути інтелектуалом. Навіть ті ж блогери, які у переважній більшості створюють контент хоч і низької якості, але багато хто його використовує. Але тут "ховається" серйозна проблема, адже сприйняття інформації молоддю, особливо дітьми, тільки через картинки та відео може зашкодити розвитку мозку.
Тому психологи радять більше читати, тренувати свою пам'ять і увагу, відчувати позитивні емоції та новизну, рухатися і навчатися, змушувати свій мозок працювати. А батькам - стежити за тим, скільки часу діти проводять в телефоні, за іншими гаджетами.
І пам'ятайте головне, шановні батьки: діти, в першу чергу, дивляться на вас, беруть із вас приклад. Отож, відкладіть смартфони й подаруйте свій час дитині.
Вікторія ЗІНЧУК.
Користуйтесь правильно!
Про ймовірний негативний вплив смартфонів на організм людини вчені дискутують й сьогодні. Було б не зайве засвоїти деякі правила безпечного користування мобільним телефоном.
Звичайно, припустити, що мобільні телефони заборонять, було б утопією. Адже вони роблять життя людини комфортним та інформативно насиченим. Тому питання сьогодні полягає не в тому, щоб позбутися мобільників, а щоб максимально захиститися від їхнього негативного впливу. Ось що радять з цього приводу фізики та медики:
– Якщо вам доводиться багато спілкуватися мобільним телефоном, не тримайте його постійно біля вуха. Купіть собі навушники. Це частково зменшить вплив надпотужного випромінювання.
– Майте на увазі, що не всі апарати мобільних телефонів мають однакове за силою випромінювання: одні більше, другі – менше. Тому, купуючи телефон, обов’язково попросіть показати копію сертифіката на обрану вами модель, де буде зазначено, що вона відповідає вимогам стандарту FCC. А це означає, що не перевищує і так високі показники випромінювання.
– Обираючи оператора зв’язку, віддайте перевагу тому, який має найрозгалуженішу мережу ретрансляторів. Бо чим більше телефон напружується в пошуках базової станції (щоб здійснити зв’язок), то більшою стає випромінювана ним доза електромагнітних хвиль.
– Не обирайте маленькі моделі мобільних телефонів, вони мають потужніше випромінювання порівняно з більшими.
– Багато хто любить розмовляти мобільним у маршрутних таксі та в машинах, щоб розважитися в дорозі. Не варто робити цього, бо випромінювання мобільника відбиваються від металевого корпусу машини, збільшуючи потужність у кілька разів. До речі, окуляри в металевій оправі з цих само міркувань також краще знімати під час розмови.
– Набравши потрібний номер, не притискайте відразу телефон до вуха – саме під час з’єднання відбувається найпотужніше випромінювання. Тому стежте за процесом виклику, дивлячись на екран мобільника, і лише після того, як з’єднання відбулося, підносьте його до вуха.
– Тримайте телефон не ближче 2 м від ліжка, щоб віддалити себе від випромінюваного ним поля.
– Якщо на екрані вашого мобільника кількість «антенок» зменшилася, це означає що ви потрапили в зону слабкої дії сигналу. Таке трапляється в приміщеннях вокзалів, аеропортів, метро, в підвалах. Намагайтеся уникати користування мобільним телефоном у таких умовах, бо інтенсивність його електромагнітного випромінювання збільшується в кілька разів.
– Намагайтеся не розмовляти довше трьох хвилин. Між розмовами робіть перерви не менш як на 15 хвилин. Стежте, щоб загальна кількість розмов за добу не перевищувала однієї години.
Вл. інф.
Залишити коментар