Президенти. Мистецтво. Політика
Так сталося, що в день української писемності і мови мені надійшла бандероль із Харкова з газетою "Время" ("Час"), що видається російською та українською мовами, та грамотою як учаснику поетичного конкурсу "День поезії-2021.
Цим наш земляк-ветеран Роман Богданович, який нині мешкає в колишній столиці України, засвідчив свою повагу до моєї скромної поетичної творчості. Він презентував у харківському періодичному виданні відомий на Волині мій вірш "Пісня про ветеранів". Приємно, що популярна місцева газета відзначила доробок практично не відомого на Харківщині ковельчанина. Про це я напишу дещо пізніше, але зараз мова про інше.
Моєму рідному читачу хочу запропонувати статтю згаданої вище газети з німецького видання "Frankfurter Allgemeine Zeitung" під назвою "Таємна мова владних кабінетів" (звичайно, з моїм коментарем до неї).
l
"Скажи, яка картина в твоєму кабінеті, і я скажу, хто ти", – цими дещо перефразованими відомими словами починається стаття.
Політика завжди здійснюється з допомогою зображень. Що говорять про політиків та про поточну політику в світі картини із недавно перелаштованого Овального кабінету Байдена та кабінетів інших лідерів? "Американська політика вступила в епоху гіперіконографії. Кожен жест трактується як знак і береться під мікроскоп політиків.
Наприклад, журнали задаються питанням, що значить те, що під час інавгурації на Байдені був костюм старомодного модельєра із східного побережжя Ральфа Ларсена, а не якогось нового бренду?".
Це данина моді, політичний тест чи просто уподобання Джо Байдена? Пам'ятаєте, скільки домислів та критики звучало в телеефірах, коли наш Президент Володимир Зеленський для вітального виступу у День вишиванки одягнув російську косоворотку? Що це було: намагання сподобатися Путіну перед історичною зустріччю, чи навернути до себе проросійський електорат? Так чи інакше, але є причина для бурхливої дискусії, хоч істина лишається за кулісами сцени "великої політики".
Та повернемося до Америки. В Овальному кабінеті замінили золотисто-бежевий килим на темно-синій.
В чому суть? Змінити все, що подобалося Трампу? В новому інтер'єрі Байдена встановлено бюст темношкірої Рози Паркс – таке собі політичне послання, висловлене мовою мистецтва. Поруч – скульптура апача, яка нагадує про долю корінного населення Америки. Інавгурація Байдена проходила на фоні "Пейзажу з райдугою", яку написав у 1859 році Роберт Данкансон, перший темношкірий художник. Картина символізує надію на майбутнє в переддень громадянської війни.
Але чому Байден повісив картину Чайльда Гассама "Авеню в лощ", написану у 1917 році, з американським прапором, за допомогою якої художник закликав США до вступу у війну, – політики однозначної відповіді не мають.
В кабінеті китайського Президента Сі Цзіньпіна встановлено зображення Великої Китайської стіни.
Суть очевидна – Велика стіна стала символом готової до оборони нації, є "точною відповідністю до Програми китайського лідера, яка передбачає "велике відродження китайської нації".
Коли у 2006 році Ангела Меркель переїхала в апартаменти канцлера, вона зняла зі стіни "Орла в піке" Георга Базеліца, яку в свій час повісив Герхард Шредер. Позаду письмового столу з'явилася картина з портретом Конрада Аденауера біля озера Камерзеє. В кабінеті розмістили улюблені картини Меркель "Руйнівник" та "Квітучий сад". Як виявилось, художник Еміль Нольде в свій час був націонал-соціалістом, і картини передали до Фонду Пруської культурної спадщини. "Канцлерка прийшла до висновку, що їй більше до вподоби біла стіна без нової картини, і замість творчих робіт Нольде залишила все, як є" – іронізує автор. (Справді, "Чорний квадрат" Малевича при багатій уяві може символізувати різні відтінки сучасної політики, як і порожня біла стіна, що навпроти стола канцлерки – (авт.).
Еммануель Макрон запросив схильного до символізму, відомого митця Анселя Кіфера, який в Пантеоні створив картину, на якій – квіти із колючого дроту, або порожні дитячі платтячка. "Війна і сила виступають в ролі містичних сил природи. Вони наче туман накривають цей світ, а не як щось, що має політичний підтекст. Мистецтво повинно хвилювати, спонукати до роздумів і стверджувати, що ситуація в світі є результатом умов існування людини".
"Багато дерева і небагато золота, із якого відлито двоголовий орел і жодної картини – так виглядає кабінет Путіна в Кремлі. "Йому подобаються порожні стіни", – подумає хтось і… помилиться. Адже в Кремлі є і інші закулісні кімнати".
"Тут працюю з документами", – сказав Путін в інтерв'ю державному телеканалу і відчинив двері в одну з кімнат. Що можна там побачити?
Над шкіряним диваном височіє ікона Христа майже в людський зріст, яка написана в старовинному стилі, в блакитному одязі та з відкритою Біблією в руках. Там також є портрет батька Путіна, зображеного у формі військового матроса. Батько служив в Севастополі, пішов на війну, бомбив залізничні колії, був поранений, врятувався, щоб потому захищати Ленінград. “Для Путіна історія його сім'ї – це історія Росії, історія переможців, героїв і сучасної величі. В путінській Росії мирно співіснує Ісус, який символізує не тільки велич і Росію, але й стару християнсько-феодальну країну. В співіснуванні з комуністичною ідеологією це своєрідна мішанина, з допомогою якої Путін не тільки хоче переписати історію, але й написати самого себе”.
В кабінеті турецького президента є портрет засновника держави Мустафи Кемаля Ататюрка.
Ататюрк хотів бачити країну сучасною з поглядом на Захід. Те, що портрет прикрашає палац президента, який схожий на османський, нічого не значить – в ньому живе людина, що ідеалізує Османську імперію, яка перетворила собор Святої Софії знову в мечеть та повертає назад реформи засновника держави. Марно шукати тут знак поваги до Ататюрка.
"Правителі древніх культур виставляли регалії попередника, як трофеї. Це мало означати: все, що він створив, тепер є у власності та владі наступного нового правителя".
Сучасні "Нові обличчя" стовідсотково відповідають вищесказаному.
І все ж запитання до читача: "Яку картину ви подарували б Володимиру Зеленському для його офісного кабінету? Картину Рєпіна, на якій запорожці пишуть лист турецькому султану, чи пейзаж Шишкіна "Три медведі”, що заблукали в лісі. Так чи інакше, але команда "Слуг народу" своїми діями дозволяє визначити суть політики нових правителів, а разом з тим – держави і знайти відповідні символи у світі мистецтва.
Анатолій СЕМЕНЮК.
Так сталося, що в день української писемності і мови мені надійшла бандероль із Харкова з газетою "Время" ("Час"), що видається російською та українською мовами, та грамотою як учаснику поетичного конкурсу "День поезії-2021.
Цим наш земляк-ветеран Роман Богданович, який нині мешкає в колишній столиці України, засвідчив свою повагу до моєї скромної поетичної творчості. Він презентував у харківському періодичному виданні відомий на Волині мій вірш "Пісня про ветеранів". Приємно, що популярна місцева газета відзначила доробок практично не відомого на Харківщині ковельчанина. Про це я напишу дещо пізніше, але зараз мова про інше.
Моєму рідному читачу хочу запропонувати статтю згаданої вище газети з німецького видання "Frankfurter Allgemeine Zeitung" під назвою "Таємна мова владних кабінетів" (звичайно, з моїм коментарем до неї).
ххх
"Скажи, яка картина в твоєму кабінеті, і я скажу, хто ти", – цими дещо перефразованими відомими словами починається стаття.
Політика завжди здійснюється з допомогою зображень. Що говорять про політиків та про поточну політику в світі картини із недавно перелаштованого Овального кабінету Байдена та кабінетів інших лідерів? "Американська політика вступила в епоху гіперіконографії. Кожен жест трактується як знак і береться під мікроскоп політиків.
Наприклад, журнали задаються питанням, що значить те, що під час інавгурації на Байдені був костюм старомодного модельєра із східного побережжя Ральфа Ларсена, а не якогось нового бренду?".
Це данина моді, політичний тест чи просто уподобання Джо Байдена? Пам'ятаєте, скільки домислів та критики звучало в телеефірах, коли наш Президент Володимир Зеленський для вітального виступу у День вишиванки одягнув російську косоворотку? Що це було: намагання сподобатися Путіну перед історичною зустріччю, чи навернути до себе проросійський електорат? Так чи інакше, але є причина для бурхливої дискусії, хоч істина лишається за кулісами сцени "великої політики".
Та повернемося до Америки. В Овальному кабінеті замінили золотисто-бежевий килим на темно-синій.
В чому суть? Змінити все, що подобалося Трампу? В новому інтер'єрі Байдена встановлено бюст темношкірої Рози Паркс – таке собі політичне послання, висловлене мовою мистецтва. Поруч – скульптура апача, яка нагадує про долю корінного населення Америки. Інавгурація Байдена проходила на фоні "Пейзажу з райдугою", яку написав у 1859 році Роберт Данкансон, перший темношкірий художник. Картина символізує надію на майбутнє в переддень громадянської війни.
Але чому Байден повісив картину Чайльда Гассама "Авеню в лощ", написану у 1917 році, з американським прапором, за допомогою якої художник закликав США до вступу у війну, – політики однозначної відповіді не мають.
В кабінеті китайського Президента Сі Цзіньпіна встановлено зображення Великої Китайської стіни.
Суть очевидна – Велика стіна стала символом готової до оборони нації, є "точною відповідністю до Програми китайського лідера, яка передбачає "велике відродження китайської нації".
Коли у 2006 році Ангела Меркель переїхала в апартаменти канцлера, вона зняла зі стіни "Орла в піке" Георга Базеліца, яку в свій час повісив Герхард Шредер. Позаду письмового столу з'явилася картина з портретом Конрада Аденауера біля озера Камерзеє. В кабінеті розмістили улюблені картини Меркель "Руйнівник" та "Квітучий сад". Як виявилось, художник Еміль Нольде в свій час був націонал-соціалістом, і картини передали до Фонду Пруської культурної спадщини. "Канцлерка прийшла до висновку, що їй більше до вподоби біла стіна без нової картини, і замість творчих робіт Нольде залишила все, як є" – іронізує автор. (Справді, "Чорний квадрат" Малевича при багатій уяві може символізувати різні відтінки сучасної політики, як і порожня біла стіна, що навпроти стола канцлерки – (авт.).
Еммануель Макрон запросив схильного до символізму, відомого митця Анселя Кіфера, який в Пантеоні створив картину, на якій – квіти із колючого дроту, або порожні дитячі платтячка. "Війна і сила виступають в ролі містичних сил природи. Вони наче туман накривають цей світ, а не як щось, що має політичний підтекст. Мистецтво повинно хвилювати, спонукати до роздумів і стверджувати, що ситуація в світі є результатом умов існування людини".
"Багато дерева і небагато золота, із якого відлито двоголовий орел і жодної картини – так виглядає кабінет Путіна в Кремлі. "Йому подобаються порожні стіни", – подумає хтось і… помилиться. Адже в Кремлі є і інші закулісні кімнати".
"Тут працюю з документами", – сказав Путін в інтерв'ю державному телеканалу і відчинив двері в одну з кімнат. Що можна там побачити?
Над шкіряним диваном височіє ікона Христа майже в людський зріст, яка написана в старовинному стилі, в блакитному одязі та з відкритою Біблією в руках. Там також є портрет батька Путіна, зображеного у формі військового матроса. Батько служив в Севастополі, пішов на війну, бомбив залізничні колії, був поранений, врятувався, щоб потому захищати Ленінград. “Для Путіна історія його сім'ї – це історія Росії, історія переможців, героїв і сучасної величі. В путінській Росії мирно співіснує Ісус, який символізує не тільки велич і Росію, але й стару християнсько-феодальну країну. В співіснуванні з комуністичною ідеологією це своєрідна мішанина, з допомогою якої Путін не тільки хоче переписати історію, але й написати самого себе”.
В кабінеті турецького президента є портрет засновника держави Мустафи Кемаля Ататюрка.
Ататюрк хотів бачити країну сучасною з поглядом на Захід. Те, що портрет прикрашає палац президента, який схожий на османський, нічого не значить – в ньому живе людина, що ідеалізує Османську імперію, яка перетворила собор Святої Софії знову в мечеть та повертає назад реформи засновника держави. Марно шукати тут знак поваги до Ататюрка.
"Правителі древніх культур виставляли регалії попередника, як трофеї. Це мало означати: все, що він створив, тепер є у власності та владі наступного нового правителя".
Сучасні "Нові обличчя" стовідсотково відповідають вищесказаному.
І все ж запитання до читача: "Яку картину ви подарували б Володимиру Зеленському для його офісного кабінету? Картину Рєпіна, на якій запорожці пишуть лист турецькому султану, чи пейзаж Шишкіна "Три медведі”, що заблукали в лісі. Так чи інакше, але команда "Слуг народу" своїми діями дозволяє визначити суть політики нових правителів, а разом з тим – держави і знайти відповідні символи у світі мистецтва.
Анатолій СЕМЕНЮК.
Залишити коментар