Постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2015 року "Про удосконалення порядку надання житлових субсидій" передбачено новий спрощений порядок нарахування житлових субсидій, який набирає чинності з 1 травня ц. р.
Ця тема була провідною під час "гарячої" телефонної лінії, яку провели в редакції газети "Вісті Ковельщини" начальник управління праці та соціального захисту населення міськвиконкому Софія САГАЛЬ та начальник управління соціального захисту населення райдержадміністрації Олена ДАВИДОВИЧ. Адже порушені читачами питання у переважній більшості стосувалися нових механізмів та можливостей надання субсидій на оплату житлово-комунальних послуг.
– Хотілося б дізнатися, чи можу я, пенсіонерка, розраховувати на житлову субсидію, адже проживаю сама? Однак за моєю адресою зареєстрована моя онука, котра мешкає у Києві і зараз перебуває у декретній відпустці, але допомогу на дитину отримує за місцем реєстрації. А ще мене цікавить, чи відмінять пільги "дітям війни"?
Марія ФЕДОРУК.
м. Ковель.
Софія САГАЛЬ:
– У такому випадку субсидія може бути призначена, якщо буде доведений факт, що Ваша онука з Вами не проживає. Адже вона зареєстрована за Вашою адресою і включена на користування комунальними послугами, а, отже, при оформленні субсидії доведеться брати до уваги і її доходи. Вам, у першу чергу, необхідно звернутися до управління праці та соціального захисту населення й надати лише два документа – заяву та декларацію про доходи і витрати осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні або ж, маючи при собі будинкову книгу, оформити всі документи на місці.
Стосовно пільг, якими користуються "діти війни", то поки що вони зберігаються. Проте у зв'язку з прийняттям Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" внесено зміни до великої кількості законів України, які скорочують кількість пільгових категорій населення, кількість громадян, які мають право на пільги та деталізують умови їх надання.
Окремі категорії громадян, в числі яких – "діти війни", мали право на пільги з оплати житлово-комунальних послуг і безоплатний проїзд всіма видами міського та приміського транспорту. З 1 червня та 1 липня 2015 року вказані пільги зберігаються, але право на них настає за умови, що розмір середньомісячного сукупного доходу сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. (Діюча максимальна величина доходу, яка дає право на податкову соціальну пільгу, наразі складає 1710 грн. на особу).
Ковельчанки Ольга НИКИТЮК та Галина КАЛИТЮК цікавились порядком виготовлення та видачі посвідчень ветерана праці.
Софія САГАЛЬ:
– Відповідні бланки наше управління отримує централізовано – їх надає обласний Департамент соціального захисту населення, а виготовленням займається Міністерство соціальної політики. Сьогодні ми ними не забезпечені, тому видати таке посвідчення не маємо можливості, проте видаємо відповідні довідки, якими підтверджується статус ветерана праці.
– Як можна отримати документи на оформлення житлової субсидії?
Галина КАЛИТЮК,
м. Ковель.
Софія САГАЛЬ:
– Пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України "Про удосконалення порядку надання житлових субсидій", передбачено, що до 15 квітня та до 1 листопада 2015 року підприємствами, що надають послуги з газопостачання, електропостачання та централізованого опалення, будуть доставлені до споживачів бланки заяв про призначення житлової субсидії і декларації про доходи і витрати. Таким чином кожне домогосподарство міста одночасно з рахунком для оплати енергоносіїв у квітні та жовтні 2015 року отримає бланки документів на призначення субсидії.
Документи для призначення субсидій можна принести особисто або надіслати до місцевого управління соціального захисту населення поштою.
– З 1 травня цього року запроваджується спрощений порядок оформлення субсидій. У чому полягає це спрощення?
Олександр ВОЙТЕНКО.
с. Воля-Ковельська.
Олена ДАВИДОВИЧ:
– Призначення субсидій відбуватиметься на підставі лише двох документів – заяви та декларації (скасовується необхідність надання довідок про доходи, про розмір земельної ділянки (паю)).
При цьому запроваджуються спрощені форми заяви та декларації про доходи і витрати осіб для звернення за субсидією. Передбачається принцип призначення субсидії на підставі задекларованих даних заявником, причому перевірка достовірності цих даних здійснюватиметься органами соціального захисту вже після призначення субсидії шляхом здійснення запитів до відповідних органів, установ та організацій.
Кожне домогосподарство одночасно з рахунком для оплати енергоносіїв у квітні та жовтні 2015 року отримає спрощені форми заяви і декларації для звернення за призначенням субсидій.
Підприємства, що надають послуги з газопостачання, електропостачання та централізованого опалення, мають забезпечити виготовлення бланків заяви та декларації і доставку їх до споживачів разом з рахунками на оплату послуг.
Скасовуються всі обмеження щодо майнового стану осіб, які звертаються за призначенням субсидій, крім здійснення одноразової дороговартісної покупки (на суму понад 50 тис. грн.):
– наявність у власності двох житлових приміщень;
– наявність у власності двох автомобілів;
– здавання в найм житлового приміщення;
– здійснення покупки товарів, робіт та послуг (у тому числі оплата медичних послуг та навчання) на суму понад 10 прожиткових мінімумів.
Запроваджується надання субсидії на 12 місяців. Встановлюється автоматичний принцип надання субсидії на новий період (скасовується необхідність повторного звернення до органу соціального захисту населення для призначення субсидії на новий період у разі відсутності змін).
– А ще мене цікавить таке. Ми з дружиною – пенсіонери. Та з нами проживає донька, яка ніде не працює. Чи маємо право ми в такому разі на субсидію?
Олена ДАВИДОВИЧ:
– Відповідно до нового порядку надання субсидій скасовуються обмеження щодо наявності у складі домогосподарства осіб працездатного віку, які не працюють, не навчаються і не перебувають на обліку в центрі зайнятості як безробітні. Тож у Вашому випадку маєте можливість отримати субсидію.
– Що передбачається у випадку, якщо заявник, котрий бажає оформити житлову субсидію, надасть невірні відомості?
Оксана ЛИМАР.
м. Ковель.
Софія САГАЛЬ:
– З метою забезпечення адресності надання допомоги, субсидій та цільового використання коштів Державного бюджету, спрямованих на ці цілі, в управлінні створений та діє сектор державних соціальних інспекторів.
Відповідно до Положення про головного державного соціального інспектора та державного соціального інспектора, затвердженого Постановою КМ України від 21. 08. 2001 року, державні соціальні інспектори здійснюють перевірки ступеня нужденності сімей, які звертаються за наданням державної соціальної допомоги, житлової субсидії, шляхом обстеження матеріально-побутових умов сімей (за їх згодою) та встановлюють достовірність інформації про доходи шляхом відвідування місця роботи осіб, які входять до складу сім'ї і здійсненням запитів щодо достовірності інформації про доходи та майно.
Громадяни несуть персональну відповідальність за надані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення допомоги, субсидії та на визначення її розміру.
Налагоджена тісна співпраця з територіальним органом ДФС, Державтоінспекцією, Державною реєстраційною службою, Держагентством земельних ресурсів, Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та іншими установами для з'ясування правдивості подання громадянами своїх доходів.
Трапляються випадки, коли громадяни свідомо не вказують в декларації при зверненні за допомогою та субсидією додаткові доходи від роботи по сумісництву або строковому трудовому договору, від здачі землі в оренду, від здачі квартири в найм, про наявність одного або декількох транспортних засобів, житла, земельних ділянок або того факту, що автомобіль, житло чи земельну ділянку продали чи придбали протягом року перед зверненням за субсидією.
При виявленні різного роду порушень виплата допомоги чи субсидії припиняється, встановлюється сума надміру отриманих коштів, визначаються строки їх повернення, а сім'я позбавляється права звертатися за державною соціальною допомогою малозабезпеченим сім'ям наступних півроку. У разі, якщо громадянин добровільно не повернув надміру виплачену допомогу чи субсидію, питання про її стягнення вирішується в судовому порядку.
У зв'язку з тим, що з 1 травня ц. р. набирає чинності Постанова КМУ "Про удосконалення порядку надання житлових субсидій", просимо всіх громадян уважно заповнювати заяву та декларацію про доходи і витрати осіб, які звертаються за призначенням житлових субсидій, надавати правдиві і достовірні дані. У разі подання неповної інформації або недостовірних відомостей про осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні (будинку), їх доходи і витрати, громадяни вимушені будуть повернути суму житлової субсидії у подвійному розмірі.
– Чи можу отримати житлову субсидію, якщо отримую допомогу як одинока матір?
Марія ДАНИЛЮК.
смт Люблинець.
Олена ДАВИДОВИЧ:
– Ви можете отримати субсидію. Але якщо розмір призначеної допомоги одинокій матері складає менше 1218 грн., то в дохід буде врахована мінімальна заробітна плата (тобто на даний час 1218 грн.).
– Субсидією на оплату житлово-комунальних послуг користувалась раніше. Скажіть, кому призначатимуться субсидії зараз? Куди і як слід подавати документи?
Любов МАРТИНЮК.
смт Люблинець.
Олена ДАВИДОВИЧ:
– Субсидія призначається одному із членів домогосподарства, який зареєстрований у житловому приміщенні і на якого відкрито особові рахунки на оплату житлово-комунальних послуг. Право на отримання житлових субсидій мають домогосподарства, у яких витрати на оплату житлово-комунальних послуг, виходячи із соціальної норми житла та соціальних нормативів користування послугами, перевищують розмір визначеного обов'язкового платежу.
З питання призначення житлової субсидії необхідно звернутися до управління соціального захисту населення за місцем реєстрації.
Документи для призначення субсидії можуть бути надіслані до місцевого управління соціального захисту населення поштою. У їх перелік входять спрощені заява та декларація про доходи і витрати осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні.
Всі інші відомості, що необхідні для призначення житлових субсидій (про забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами), надають організації, які надають ці послуги на запит органів соціального захисту населення.
Інформацію про доходи для призначення житлової субсидії органи соціального захисту населення будуть отримувати у порядку обміну від Державної фіскальної служби та Пенсійного фонду. При цьому заборонятиметься вимагати від заявників інші документи, ніж передбачені Положенням про призначення житлових субсидій.
– А який термін призначення житлової субсидії?
Олена ДАВИДОВИЧ:
– Субсидія на оплату житлово-комунальних послуг призначатиметься на 12 місяців з місяця звернення за її призначенням. Для призначення житлової субсидії застосовуватимуться доходи за попередній календарний рік без урахування сплачених податків з доходів фізичних осіб.
Після закінчення терміну отримання субсидії органи соціального захисту населення здійснюватимуть розрахунок субсидії на наступний період автоматично. Для цього вони збиратимуть необхідну інформацію без звернення громадянина і протягом двох місяців з початку нового періоду прийматимуть рішення щодо призначення (непризначення) субсидії цим домогосподарствам та письмово інформуватимуть про прийняте рішення громадян, які зверталися.
– Відповідно до нового законодавства передбачається спрощений порядок нарахування житлових субсидій, але й, водночас, посилюється відповідальність за надані відомості для їх призначення. Що при цьому мається на увазі і як заявнику уникнути можливих помилок?
Олена ДАВИДОВИЧ:
– Всі члени домогосподарства дають згоду на обробку персональних даних про сім'ю, доходи, витрати, що необхідні для призначення житлової субсидії.
У разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміни у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, зміни у переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, про купівлю товарів або оплату послуг) заявник зобов'язується у місячний термін повідомити орган соціального захисту населення.
Якщо подано неповні чи недостовірні відомості про доходи та витрати зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, може бути відмовлено в призначенні субсидії або припинено її надання. У такому разі заявник зобов'язується повернути надміру перераховану (виплачену) суму субсидії у подвійному розмірі.
Підготувала Вікторія ЗІНЧУК.
НА ЗНІМКУ: під час "гарячої" лінії в редакції газети "Вісті Ковельщини".
Фото Мирослава ДАНИЛЮКА.
Залишити коментар