Земельна реформа в Україні триває понад 20 років, і її логічним завершенням буде вважатися скасування мораторію та впровадження ринку земель сільськогосподарського призначення. Відповідний законопроект «Про ринок земель» уже пройшов перше читання у парламенті. Головна його мета — запустити багатющі українські чорноземи в економічний оборот. Це дасть змогу створити потужний імпульс для підняття економіки агропромислового комплексу та економіки країни в цілому, а також для розвитку дрібного і середнього бізнесу на селі, тим самим відродивши деградуюче українське село.
Площа України – 60,4 млн. га, а площа сільгоспземель – 42 млн. га, тобто 2/3 країни. Отже, саме з розвитку агропрому необхідно піднімати економіку країни.
У період земельної реформи понад 25 млн. га колективних сільськогосподарських земель було розпайовано і передано у приватну власність 7 млн. селян. Щоб запобігти обезземеленню селян, держава ввела мораторій на купівлю-продаж земель товарного сільськогосподарського призначення. Переважна більшість селян здають землю в оренду на невигідних умовах у зв’язку з відсутністю альтернативних можливостей.
У результаті власники, які мають у володінні в середньому 4 га родючої землі, проживають за межею бідності. Сьогодні мораторій на продаж землі стримує розвиток агробізнесу і сприяє деградації українського села.
Відкриття ринку землі, насамперед, реалізує конституційне право громадян вільно розпоряджатися своїм майном.
Згідно із законопроектом «Про ринок земель» землю зможуть купувати 3 категорії суб’єктів: фізичні особи-громадяни України; держава і місцеві ради.
Ні юридичні особи, ні іноземці не зможуть купувати і володіти землею сільськогосподарського призначення в Україні, але вони і далі зможуть її орендувати. Всі укладені раніше договори оренди залишаються дійсними до кінця їх терміну, незважаючи на введення ринку. Не виключено, що оренда буде обмежена (в останній версії законопроекту – не більше 100 тис. га).
Встановлено обмеження на володіння землею в одних руках: в останній версії Закону «Про ринок земель» – не більше 100 га. Ймовірно, що ця цифра може змінитися.
Також передбачається запровадити жорсткі норми, які практично унеможливлять скуповування земель на підставних осіб.
Законопроектом передбачається високе державне мито на спекуляцію землею: в перший рік перепродажу – 100% від нормативно-грошової оцінки землі. У результаті землю купуватимуть тільки ті, хто дійсно збирається на ній працювати, а не спекулювати.
За соціологічними дослідженнями, близько 10% пайовиків готові продати свою землю вже в перший рік – на ринок вийде близько 4 млн. га.
Стартова ціна, за оцінками різних експертів, буде вкрай низькою – близько 300 євро за гектар. Однак консолідація земель у великі масиви, розвиток агропромислової інфраструктури, підвищення якості ґрунтів, інші об’єктивні фактори сприятимуть стрімкому зростанню ціни на землю сільськогосподарського призначення.
Тому власникам паїв ні в якому разі не слід квапитися продавати наділи. У крайньому випадку слід зачекати встановлення вигідної ціни.
Олег МІНЧУК,
в. о. заступника начальника управління Держкомзему у Ковельському районі.
Залишити коментар