Конституцією України (ст.40) гарантовано громадянам право на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений Законом строк.
Ігнорування посадовими особами конституційного права громадян на звернення та не вирішення порушених ними питань змушує громадян звертатись за захистом до органів прокуратури.
Про роботу прокуратури з розгляду звернень громадян, що є одним із пріоритетних напрямків діяльності цієї правоохоронної установи, читачам "Вістей Ковельщини" розповів Ковельський міжрайонний прокурор Василь ЛОПОХА.
– Василю Васильовичу, як часто і з яких причин мешканці Ковельщини звертаються за захистом до міжрайонної прокуратури?
– Упродовж 2013 року в міжрайонну прокуратуру надійшло 768 звернень громадян, 381 з яких вирішено оперативними працівниками прокуратури, 362 звернення направлено за належністю до інших відомств.
У зверненнях, з якими люди приходять до нас, порушуються різні питання. Це, зокрема, дотримання законодавства в сфері земельних відносин, пенсійного забезпечення, соціального захисту пільгової категорії громадян, оплати житлово-комунальних послуг, порушення трудових прав. Застосовуючи надані Законом повноваження, ми стараємося допомогти людині, якій "болить" певна проблема.
Під особливою увагою прокуратури завжди перебуває захист прав і свобод дітей. Тож у випадку виявлення порушень прав дітей чи інших неправомірних дій щодо них, зокрема, фактів продажу неповнолітнім алкогольних та тютюнових виробів, просимо громадян оперативно повідомляти про це в міліцію або прокуратуру.
У міжрайонній прокуратурі задоволено 14 звернень, 6 з яких стосувались питань нагляду за додержанням та застосуванням законів, 3 – з питань представництва інтересів громадян і держави у суді, 3 – у сфері земельних відносин, 2 – з питань досудового розслідування. За результатами їх вирішення заявлено 3 позовні заяви, внесено подання, які розглянуто із вжиттям заходів, притягнуто до відповідальності 2 посадові особи, скасовано 3 рішення.
Незначний відсоток задоволених звернень від загальної кількості вирішених викликаний тим, що значну кількість складають звернення, розгляд яких віднесено до компетенції суду.
– Тобто, не всі звернення належать до повноважень прокурора?
– Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України "Про прокуратуру" прокурор розглядає заяви і скарги про порушення прав громадян та юридичних осіб, крім скарг, розгляд яких віднесено до компетенції суду.
Згідно із ст. 15 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають в порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин та інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.
Підставою для представництва інтересів громадянина в суді, при реалізації конституційної функції прокуратури, відповідно до ч. 2 ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" є його неспроможність через фізичний стан, недосягнення повноліття, похилий вік, недієздатність або обмежену дієздатність самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження.
У зв'язку з цим, громадянам надаються роз'яснення щодо необхідності звернення до суду з посиланням на ст. 12 Закону України "Про прокуратуру".
Нагадаю, що наразі органами прокуратури перевірки за заявами фізичних чи юридичних осіб, зверненнями та запитами депутатів усіх рівнів, крім заяв і повідомлень про кримінальне правопорушення, проводяться лише після попереднього розгляду компетентними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами або неприйняття ними у встановлені строки рішень з порушених питань. У разі, якщо захист прав і свобод людини і громадянина та інтересів держави згідно із Законом є компетенцією відповідних органів державного нагляду (контролю), перевірки проводяться з обов'язковим наданням оцінки щодо законності їх діяльності.
Наприклад, якщо ковельчанин звернеться в прокуратуру із скаргою про порушення у сфері житлово-комунального господарства, ми скеровуємо її до відповідного відділу виконавчого комітету міської ради, а також, при необхідності, в органи контролю. Якщо ж ці органи не реагують на заяву та не вживають необхідних заходів, – втручається прокуратура.
З метою оперативного вирішення звернень необхідно правильно обирати суб'єкт розгляду звернення. Це роз'яснено у порядку подання та розгляду звернень, який встановлений Законом України "Про звернення громадян".
– А як із зверненнями, що стосуються кримінальних правовідносин?
– Порядок подання та розгляду звернень, що стосуються кримінальних правовідносин, визначений Кримінальним процесуальним кодексом України.
Главою 26 Кримінального процесуального кодексу України визначено порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності під час досудового розслідування. Перелік рішень, дій чи бездіяльності слідчого або прокурора в ході досудового розслідування встановлений ч. 1 ст. 303 КПК.
Частиною 1 ст. 304 КПК України встановлено десятиденний строк, упродовж якого особа має право звернутися зі скаргою на рішення, дії чи бездіяльність слідчого чи прокурора. Так, при оскарженні бездіяльності обчислення строку оскарження починається із дня, що настає після останнього дня, який відведено КПК для вчинення слідчим або прокурором відповідної дії. При цьому, даною нормою визначається особливий порядок оскарження рішення, яке оформлюється постановою, оскільки у такому випадку строк починає рахуватися з моменту отримання копії оскаржуваної постанови. Крім того, у випадку пропуску строку, встановленого для подання скарги, вона повертається особі, якщо при її поданні особа не порушила питання про поновлення цього строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 306 КПК України скарги на рішення, дії чи бездіяльність слідчого чи прокурора розглядаються слідчим суддею місцевого суду згідно з правилами судового розгляду, передбаченими статтями 318-380 цього Кодексу, з урахуванням положень глави 26.
– Звертаючись до прокуратури, громадяни сподіваються знайти захист та справедливість. Людина може бути впевнена, що її звернення не залишиться поза увагою?
– Можу запевнити, що до розгляду кожного звернення працівники міжрайонної прокуратури ставляться уважно і відповідально, ретельно та кваліфіковано опрацьовують їх.
Крім цього, в прокуратурі розроблено графік особистого прийому громадян, практикуємо також проведення виїзних прийомів за місцем роботи та проживання громадян, щоб оперативно отримувати інформацію про нагальні проблеми людей, надати заявникам необхідний правовий захист.
– Дякую за розмову.
Інтерв'ю вела Світлана ЛЯШУК.
Залишити коментар