(Закінчення. Поч. у номері від 28 березня, 16 квітня ц. р.).
На запитання читачів у зв’зязку із запровадженням в Україні нової системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відповідає приватний нотаріус Ковельського міського нотаріального округу Наталія ЗАЛІСЬКА (м. Ковель, вул. Незалежності, 61/21; тел. 5-95-89).
– До кого необхідно звертатися у разі втрати правовстановлюючого документа на нерухомість?
– У разі втрати чи зіпсування правовстановлюючого документа необхідно, по-перше, отримати його дублікат; по-друге, на підставі отриманого дубліката зареєструвати своє право власності на нерухоме майно.
Дублікат видається тим органом, яким видавався первинний документ.
Нотаріуси видають дублікати посвідчених ними договорів і виданих свідоцтв; у разі передання документів на зберігання до нотаріального архіву дублікати видає нотаріальний архів.
Оскільки видача дубліката не є нотаріальною дією, в результаті якої виникають, змінюються, переходять або припиняються права на нерухоме майно, нотаріус не вправі здійснювати реєстрацію права власності на підставі дубліката. В цьому випадку необхідно звертатися до реєстраційної служби за місцем знаходження нерухомого майна.
– Чи впливає місце розташування нерухомого майна на те, до якого органу державної реєстрації прав на нерухоме майно необхідно звертатися?
– Державну реєстрацію права власності та похідних речових прав на нерухоме майно проводить орган державної реєстрації прав за місцем розташування нерухомого майна, тобто діє територіальний принцип.
Державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно проводить орган державної реєстрації прав незалежно від місця розташування нерухомого майна.
Нотаріус же як спеціальний суб’єкт, на якого покладено функції державного реєстратора прав на нерухоме майно, реєструє речові права на нерухоме майно та їх обтяження за місцем вчинення нотаріальної дії. В свою чергу, місце вчинення нотаріальної дії регламентується Законом України „Про нотаріат”.
– Чи потрібно громадянину особисто звертатися із заявою про державну реєстрацію права власності чи можна, наприклад, надіслати необхідні документи поштою?
– Порядок подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень регулює стаття 16 Закону. Така заява подається у паперовій чи електронній формі, у випадках, передбачених Законом.
В електронній формі заяву можуть подавати виключно державні кадастрові реєстратори та державні виконавці. Заява суб’єктів права (фізичних та юридичних осіб) подається у паперовій формі.
Відповідно до ч. 11 ст. 16 Закону під час подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі фізична особа повинна пред’явити документ, що посвідчує її особу, а у разі подання заяви представником фізичної чи юридичної особи – також і документ, що підтверджує його повноваження діяти від імені таких осіб.
Таким чином, Закон не передбачає можливості подання заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у спосіб, відмінний від особистого звернення суб’єкта прав або уповноваженої ним особи.
Залишити коментар