У зв’язку із закінченням конституційного строку повноважень Верховної Ради України у жовтні поточного року відбудуться чергові вибори народних депутатів України.
Відповідно до ст. 16 Закону України «Про вибори народних депутатів України» (далі – Закон) вибори до Верховної Ради України відбуваються в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень Верховної Ради України. Цього року вони відбудуться 28 жовтня. Виборчий процес чергових виборів депутатів розпочався 30 липня 2012 року – за дев’яносто днів до дня голосування.
Народні депутати України обираються громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування за змішаною (пропорційно-мажоритарною) системою у кількості 450 осіб.
З них 225 депутатів обираються за пропорційною системою у загальнодержавному окрузі за виборчими списками політичних партій, а інші 225 – за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних округах.
Право голосу на виборах депутатів мають громадяни України, яким на день голосування виповнилося вісімнадцять років. Для того, щоб реалізувати своє право голосу, ви маєте бути включені до списку виборців на виборчій дільниці. Якщо ви голосуєте в межах України, документом, який підтверджує особу та громадянство України виборця на виборах депутатів, є паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), військовий квиток (виключно для військовослужбовців строкової служби).
Громадяни України, які мають право голосу, можуть брати участь у роботі виборчих комісій як їх члени, а також у проведенні передвиборної агітації, здійсненні спостереження за проведенням виборів депутатів та інших заходах у порядку, визначеному цим та іншими законами України. Не має права голосу громадянин, визнаний судом недієздатним.
Останні троє виборів складанням списків займаються органи ведення Державного реєстру виборців.
До попереднього списку виборців для звичайної виборчої дільниці включаються громадяни України, яким виповнилося або на день голосування виповниться вісімнадцять років та які відносяться за виборчою адресою до цієї виборчої дільниці відповідно до відомостей Державного реєстру виборців.
Виборець може бути включений до списку виборців тільки на одній виборчій дільниці. У попередньому списку виборців зазначаються прізвище, власне ім’я (усі власні імена), по батькові (за наявності) виборця, дата народження, виборча адреса виборця відповідно до відомостей Державного реєстру виборців.
Виборці включаються до попереднього списку так, щоб відомості про виборців з однаковою адресою житла були розміщені поруч. Список має наскрізні нумерацію виборців та нумерацію аркушів.
Не пізніше як за 20 днів до дня голосування орган ведення Державного реєстру виборців у приміщенні, в якому він розташований, передає один примірник попереднього списку виборців на паперовому носії відповідній дільничній виборчій комісії.
Дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці наступного дня після отримання попереднього списку виборців надає його для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії. З цього моменту ви маєте право ознайомитися із списком та перевірити правильність внесених до нього відомостей.
Кожен може звернутися до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців із заявою про уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.
Заява подається особисто до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців. У разі, якщо за станом здоров’я громадянин не може особисто подати заяву, дільнична виборча комісія за зверненням виборця зобов’язана забезпечити прийняття заяви у такого виборця в інший спосіб. До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують зазначені в ній відомості. Заява може бути подана не пізніше, як за 5 днів до дня голосування і розглядається виборчою комісією протягом одного дня.
Заява, подана після зазначеного строку, не розглядається. Рішення виборчої комісії невідкладно разом із заявою виборця та доданими до неї документами (копіями документів) направляється до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців і не пізніше наступного дня після дня його прийняття видається особі, яка подала заяву.
Рішення Центральної виборчої комісії та окружних виборчих комісій, які стосуються виборчого процесу та становлять публічний інтерес, оприлюднюються на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про вибори народних депутатів України (далі – депутати), надходженням, обліком і використанням коштів виборчих фондів здійснює Центральна виборча комісія.
До її повноважень, зокрема, належить розгляд заяв і скарг на рішення, дії або бездіяльність окружних виборчих комісій (ч. 2 ст. 30, ч. 6 ст. 108 Закону України «Про вибори народних депутатів»).
На виборчій дільниці контроль за неухильним додержанням та однаковим застосуванням законодавства про вибори депутатів під час голосування та підрахунку голосів здійснює дільнична виборча комісія, яка, зокрема, розглядає заяви і скарги з питань підготовки та організації голосування та в межах своїх повноважень приймає щодо них рішення (ст. 32 Закону України «Про вибори народних депутатів»).
Згідно з частиною 5 статті 3 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» та частиною 18 статті 33 Закону ніхто не має права втручатися у діяльність виборчих комісій, крім випадків, передбачених законами України.
Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване виборчою комісією вищого рівня або визнане протиправним та скасоване судом (ст. 33 Закону України «Про вибори народних депутатів»).
Зокрема, Кримінальним кодексом України передбачена відповідальність за перешкоджання здійсненню виборчого права або права брати участь у роботі виборчої комісії, фальсифікацію виборчих документів чи підсумків голосування, надання неправдивих відомостей до органів Державного реєстру виборців чи їх фальсифікації, голосування виборцем більше, ніж один раз, незаконне знищення виборчої документації, порушення таємниці голосування та порядку фінансування виборчої кампанії (ст.ст.157-159, 159-1 КК України).
Кодексом України про адміністративні правопорушення визначена відповідальність за порушення порядку ведення та формування Державного реєстру виборців; використання та ознайомлення зі списками виборців; проведення передвиборної агітації; надання фінансової (матеріальної) підтримки для здійснення виборчої кампанії; замовлення або виготовлення виборчих бюлетенів понад встановлену кількість; ненадання копії виборчого протоколу; невиконання рішення виборчої комісії; відмову у звільненні члена виборчої комісії від виконання виробничих чи службових обов’язків або його безпідставне звільнення з роботи; порядку опублікування документів, пов’язаних з підготовкою і проведенням виборів (ст.ст.212-7 - 212-20 КУпАП).
Справи про вказані адміністративні правопорушення розглядають судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів.
- іноземцям та особам без громадянства;
- органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам і судам, а також посадовим і службовим особам цих органів у робочий час, крім випадків, коли відповідна посадова чи службова особа є кандидатом у депутати;
- членам виборчих комісій протягом строку їх повноважень у відповідних виборчих комісіях.
Забороняється також використання приміщень органів державної влади та органів місцевого самоврядування для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчих фондів партій, кандидатів у депутати в одномандатному окрузі.
Окремо варто відзначити, що розміщення агітаційних матеріалів та політичної реклами на будинках і в приміщеннях органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій державної та комунальної форми власності також заборонено.
Закон забороняє розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою, розміщення носіїв політичної реклами на зовнішній поверхні та всередині транспортних засобів громадського користування, у тому числі таксі, розміщення політичної реклами у приміщеннях та на будівлях станцій метрополітену, автобусних та залізничних вокзалів, портів та аеропортів, а також розповсюдження матеріалів передвиборної агітації, у тому числі політичної реклами, через телерадіотрансляційні або інші інформаційні мережі сповіщення пасажирів та інформаційні табло у приміщеннях станцій та вагонах метрополітену, автобусних та залізничних вокзалів, портів та аеропортів, у транспортних засобах громадського користування, а також розміщення матеріалів передвиборної агітації, політичної реклами, у тому числі повідомлень про перебіг виборчого процесу, на об’єктах культурної спадщини.
Включення до інформаційних теле- і радіопрограм (випусків новин) передвиборних агітаційних матеріалів партій, у тому числі політичної реклами, також забороняється.
Усі матеріали передвиборної агітації повинні бути відокремленими від інших матеріалів і означені як такі. З іншого боку, також забороняється переривати передачі передвиборних програм партій рекламою товарів, робіт, послуг та іншими повідомленнями.
До її повноважень належить здійснення в межах округу контролю за додержанням і однаковим застосуванням законодавства про вибори депутатів виборцями, дільничними виборчими комісіями та їх членами, органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, посадовими і службовими особами цих органів, підприємствами, закладами, установами, організаціями та їх посадовими особами, засобами масової інформації, їх власниками, посадовими особами та творчими працівниками, кандидатами у депутати, партіями, їх представниками та уповноваженими особами, довіреними особами кандидатів у депутати в одномандатних округах, офіційними спостерігачами, громадськими організаціями, а також розгляд заяв і скарг на рішення, дії або бездіяльність дільничних виборчих комісій та прийняття рішень з цих питань.
Василь ЛОПОХА, Ковельський міжрайонний прокурор.
Залишити коментар