Протистояння: як це було?
Нове загострення польсько-українських стосунків, викликане різними оцінками протистояння у 1942-1943 р.р., пробуджує у душах людей неспокій і тривогу. Коли в Україні точиться братовбивча війна на Сході, ортодоксальні політики за Бугом підіймають на щит питання "геноциду" поляків.
Так, парламентарі сусідньої країни офіційно встановили 11 липня “Національним днем пам'яті жертв геноциду, вчиненого українськими націоналістами щодо громадян Другої Речі Посполитої”. За резолюцію проголосували 442 депутати, 10 – утрималися.
Напрошується суб'єктивна думка: чи не провокує цю ворожнечу хтось із войовничих імперських кабінетів у Москві? З історії знаємо, як Сталін і Гітлер ділили Польщу і чим це закінчилося. Сьогодні російські імперіалісти сплять і бачать незалежну Україну "своєю". З іншого боку, шовіністично налаштовані польські політики мріють про відновлення Речі Посполитої, де Ковель і Волинь будуть у їхньому складі.
Українці ж хочуть миру!
Але, попри все, уроків історії забувати не можна, і слова правди мають знімати штучно створену напругу і проростати взаєморозумінням. Простий люд помсти не бажає, однак повинен знати, як це було.
l
У своїх писемних особистих архівах я натрапив на розповіді бабці Маньки (на жаль, уже покійної). Її розповіді – це світло і тіні трагічного протистояння в розумінні простої української селянки.
– Ти ж не знаєш своєї історії, – дорікнула якось мені бабця Манька. – Хата ваша стояла в селі на малому кутку між Галієм і Чорним Іваном. Потім її розібрали і перевезли на хутір в урочище "Збище". Там – земля твоїх предків. Хутірська хата була гарна, як лялька – бляхою зеленою покрита, вікна різьблені і сад яблуневий пишний. Ту хату спалили поляки у 1943 році, як і церкву Петра і Павла, що на кладовищі стояла.
– А за що поляки з нас познущалися? Ворогували між собою чи сварилися? – запитую.
– Та ні. Навпаки, до війни мирно уживалися і допомагали один одному. Було, в село поляк Кац приїхав – бідний, босий і голий. То йому кузню допомогли облаштувати. Корови їхні на нашому пасовиську паслися. І він відповідав добром. З бідного навіть плати не брав. Старався. Як облаштує воза, то всі задивлялися. Помічником у нього була дружина. Та пані брала молота і кувала вправно розпечене залізо. Працювали багато і швидко розжилися. Землі прикупили на "Марасінах" біля Ружина. Людяні були і доброзичливі.
Коли стали воювати поляки з українцями, то вони нас попереджали про біду, тим і спасали. Та поляки, як і всі, – не однакові. Один такий войовничий довгий, як глист, і худий, погрожував: "Всіх поб'ємо. Око за око. Лоб за лоб". Таких боялися.
– А стріляти один в одного з якої причини розпочали?
– А хто його знає? Кажуть, наші в Ружині закрили поляка у підвалі, де той помер. Так і розгорілося полум'я ненависті і помсти.
З колонії "Троскоти" люті осадники польські прийшли і клевечан Василя й Петра спіймали, підвели до клуні й вистрелили в потилиці. Кулі розривні були, то аж мізки на стіну полетіли. Страшно!
– А жінок теж вбивали?
– А то ти не знаєш? Вашу бабцю Любку поляк, сусід з "Троскіт" Адолєк Лєсніцький, стріляв під вухо. Все потрощив. Як лишилася жива, знає хіба що Бог. Її в Довгоноси відвезли, і якось виходили. Ваша бабця казала: "Адолєку, невже ти у мене будеш стріляти? Ми ж сусіди, жили з вами добре". Але той тільки вилаявся і вистрелив. Помста засліпила розум. Люди ховалися, де могли.
– А ви як залишилися живі?
– В Адама нашого кінь був. То ми швиденько запрягли, сіли на віз і до Старих Кошар втекли. Туди поляки не потикалися, бо там самооборона повстанців стояла, а в Миляновичах штаб їхній був. Так вийшло, що наше село було не захищене, то й постраждали невинні.
А за п'ять верстов від Милянович у селі Торговищах партизани хазяйнували. Вони вночі напали на село з усіх боків. Ішли до центру, а повстанці відійшли. То партизани зброю у місцевих позабирали і пішли. А ми, налякані, з Кошар поїхали на хутір до знайомих, що біля Торговищ. Нас шість душ голодних. А господарі теж не ситі. Не встигли поселитись, як раптом партизани йдуть. Хліб і самогонку в снопи заховали.
Один шістнадцятилітній молодик з автоматом до нас: "Свиню давай, а то постріляю всіх".
Ми в плач. Командира просимо. А той в шкіряній куртці, із червоною стрічкою на шапці, з пістолетом таки вислухав нас. І наказав: "Отстань от них. Видишь, последнее отбираем, что с этих женщин возьмешь? Поехали".
А їм що? Не взяли у нас – відберуть в інших. Це ж війна. Так було: приходять червоні – беруть, за ними повстанці – теж давай.
Через деякий час, коли все більш-менш стихло, до села повернулися, а у нашій хаті снаряд на печі, як підсвинок, лежить. Не розірвався. Наступ на Ковель розпочався. Тоді людей було побито багато, і в Турії скільки втопилося. Стріляють. Вимушені були втікати. Опинилися в Теремному за Луцьком. Ой, які ж то добрі люди приютили нас! Там і тебе, малого доглядали, і молочком парним поїли. Шкода, прізвища забулися. Все одно подяка їм. Може, через Бога передасться.
Повернулися назад – війна пішла, а жити немає де. Поселились в бункерах у лісі. Потім з хліва, що лишився, хату зліпили. А страху набачилися! На полях вбиті, як снопи, лежали. Наказали трупи звозити. То ми на вози тіла, як дрова, клали. Окремих, які почали розкладатися, вилками вантажили. Всіх у братську могилу штабелювали. Та могила була біля клубу. Пізніше останки (а там і німці, і росіяни, і поляки) перезахоронили в Турійську.
l
Спогади стікають у одну ріку пізнання. Свідчить краєзнавець і дослідник історії села Арсен Матвіюк: "Влітку 1943 року під час жнив на полі був убитий Василь Давидюк - староста села Клевецька (ймовірно, поляками).
Перед Покровою 1943 року група вояків УПА підійшла зі сторони урочища "Горбаха" до польської колонії "Троскоти" і почала стріляти по польських хатах. Було вбито А. Мусялка. Через декілька днів поляки напали на село і почали вбивати, кого тільки бачили.
Під час набігів поляки убили: Федоруків – Миколу, Олександра, Мартошку, Василя; Галіїв – Степаниду, Панікарку; Давидюків – Олександра, Гапку, Анну; Баран Олександру; Юхимуків – Тита та Євтуха; Клімука Кіндрата. (Арсен Матвіюк. "Клевецьк – моє село").
Свідчення з близьких душі місць моторошні і лещатами стискають серце. Але це – тільки краплина в морі жорстокості.
В Ковельському районі під час тих трагічних подій було вбито
українців:
– поляками з пляцувок – 346 осіб;
– поляками-шуцманами – 43;
– гітлерівцями – 265;
– упівцями за зраду – 13;
– червоними партизанами – 19.
Поляків:
– упівцями і кущовими загонами самооборони – 265;
– гітлерівцями – 18;
– червоними партизанами – 7.
Загалом, за даними Івана Пущука, наведеними в книзі "Трагедія українсько-польського протистояння на Волині 1938-1944 р.р. Ковельський район", на території Волині загинуло: українців – 8724 чол., поляків – 6484 осіб.
Звичайно, ці цифри не співпадають із польськими даними, особливо з тими, які наведені у працях відомих українофобів Семашків. Але вони побудовані на свідченнях очевидців.
…Ляскають голосним посвистом, мов кулі, слова зверхності і помсти, брязкають затвори автоматів. ХХІ століття шукає нової війни. Господи, зглянься, і примири грішні душі поляків, українців, німців і росіян! Наверни до покаяння і всепрощення!
Анатолій СЕМЕНЮК,
голова міськрайорганізації Національної
спілки краєзнавців України.
Нове загострення польсько-українських стосунків, викликане різними оцінками протистояння у 1942-1943 р.р., пробуджує у душах людей неспокій і тривогу. Коли в Україні точиться братовбивча війна на Сході, ортодоксальні політики за Бугом підіймають на щит питання "геноциду" поляків.
У своїх писемних особистих архівах я натрапив на розповіді бабці Маньки (на жаль, уже покійної). Її розповіді – це світло і тіні трагічного протистояння в розумінні простої української селянки.
Анатолій СЕМЕНЮК.
Коментарів до новини: 0
Переглядів новини: 665