Побутує мудрість, що за чотирма апостольськими Євангеліями є п’яте, яке пише кожен із нас своїм життям. Пише філософією свого соціального бачення, добрими і поганими вчинкам, здобутками і втратами, перемогами і поразками, радістю і горем та вірою в Бога й Україну.
Запропонований читачу нарис – це лиш абзац із цієї сповіді, який проливає світло на нашу українську дійсність через призму святого Воскресіння.
Великий день –
З Христом звіряєм кроки
І сад Божественних пісень,
Духовного життя уроки.
Моя душа – посудина без
дна,
Я сиплю в неї доброго і
злого,
Але як випаде хвилина
провідна,
Шукаю в ній величного й
святого.
Шепчу, що я не сам,
Що я і Бог – ми вдвох.
Такі хвилини я нікому не
віддам,
Бо лиш тоді панує в мені
Бог.
Тоді спокуси і гріхи, і горе
Зникають, і сяє
життєдайний хрест,
І радість у мені говорить:
«Христос Воскрес –
Воістину Воскрес!».
Гостина
Що не кажіть, а ми таки міняємося. Міняємося в єднанні навколо Духа святого, Ісуса Христа і єдиного Бога-Отця. Про єдність Віри, нації і суспільства чуємо щодня на різних площинах людського спілкування.
Немало списів поламано і шабель пощерблено в гострих полемічних суперечках про сутність в Україні московської церкви та рашистської агресії. З погляду на загальний стан православ’я в Україні це виглядає, як тіло людини, в якого одна рука хвора з довготривалим хронічним запаленням.
Потреба в лікуванні беззаперечна. Чи рухається процес в бік оздоровлення? Щоб це зрозуміти, важливо заглянути в єство вірян, продіагностувати причини хвороби, довіру до цілителя і визначити методи лікування.
На мою суб’єктивну думку, зміни в свідомості вірян відбуваються і рухаються в позитивному напрямку.
До такого висновку я дійшов, побувавши на гостинах у родичів в Любешові на святий Великдень. Так склалося, що за святковим столом зібралися віряни ПЦУ, католики, греко-католики та прихожани УПЦ. Одна родина, а погляди на сутність віри різні. Це спонукало до розмови.
Тон задала пані Марія, господиня дому і сім’ї:
– Відчуваю, що хтось мені дорікне, що відвідую церкву, яку називають «московською». Так ось, я не бачу в цьому гріха. У нас священник розумний, молодий і сучасний. Молиться з нами за мир і Україну. Не забуває помолитися за упокій і Царство небесне загиблих воїнів.
– А служба у вашій церкві на якій мові ведеться? – коле гострою шпилькою Валя, родичка із Костополя. – Ця ваша старослов’янська незрозуміла для простих вірян.
– Це тільки спочатку незрозуміло, а згодом все стає ясним і доступним. Більше того, ми ж знаємо, що старослов’янської в загальному вжитку на службі не більше 20 відсотків. Зауважу, що проповідь священник виголошує українською.
– А чому б не українізуватися і не бути з усіма «за одно», як навчав Ісус Христос? – приєднується до розмови ковельчанин Андрій.
– Так склалося на зорі Незалежності. Приналежність до тієї чи іншої конфесії не впливає на мої переконання любити Україну, рід свій. Більше того, прихильники УПЦ героїчно, на рівні з іншими, воюють на передовій проти кремлівського агресора. Я вчителька, і ніхто мені не дорікне, адже навчаю дітей бути істинними українцями, відстоювати нашу Незалежність, мову та віру.
Мить помовчавши, продовжила:
—Хоча, правду кажучи, не у всіх храмах УПЦ панують злагода і благодать. З болем у серці читаю про конфлікти між вірянами різних конфесій, відмову окремих священнослужителів відспівувати полеглих на війні наших земляків. Такого не повинно бути, якщо ми хочемо Україні добра. Вірю, що колись у нас буде єдина українська Церква.
– Михайле, а в католиків на якій мові служиться Божественна меса? – запитую я, щоб полеміку про віру і конфесії спрямувати в спокійніше русло.
Михайло – католик і чоловік пані Марії. Він каже:
– У нас парафія малочисельна, то ксьондз відправляє службу українською, а в Луцьку – польською і нашою рідною. Буває, що деякі притчі з Євангелія я не розумію, хоч їх читають українською.
– А в греко-католиків як ведеться служба? – цікавиться Іван з Костополя, прихильник ПЦУ.
– Так, як у всіх православних храмах – за східним обрядом. Служать високоосвічені, людяні ієромонахи. Вони справжні патріоти нашої православної віри. Мені подобається, що служба ведеться недовго – менше, аніж півтори години. Хор славний, професійний. Кожного разу після Божественної Літургії співає «Молитву за Україну», причому з усіма вірянами – розказує пані Марія-2, ковельчанка (по батькові – католичка, по матері – православна).
l
Окремі політики часто-густо звинувачують вірян ПЦУ: мовляв, вони розхитують стовп єдиної віри, при цьому не ступивши і кроку до єднання. Забувають, що на початку 90-х втратили шанс на єдину помісну церкву в Україні.
Забувають, що єднання – це довготривалий процес. Забувають, що Христове вчення передбачає терпимість. Христову віру під один шаблон не втиснеш.
Згадую судження ієромонаха о. Євгена Задорожного, який зобразив узагальнену картину так: «Уявіть, що віра Христова – це гарний луг квітучий. Кожна квітка – це та чи інша Церква. Споглядає Ісус з Царства небесного і тішиться, як розквітає Його вчення. Бачить, що фундамент Його церкви міцно стоїть на основах Любові, Правди і Добра, вірно слугує людям! Переконаний, що саме на цій основі можливе благодатне майбутнє людства.
Всім хочеться знати, коли настане цей день і час та як він буде виглядати? Один чоловік захотів навчитись передбачати майбутнє. Навіть якісь задатки для цього мав. Тож звернувся до старійшини магів-оракулів. Той відповів: «Добре. Я навчу тебе цьому ремеслу, але ти маєш щодня молитися, щоб Бог цей дар забрав, а натомість дарував бачення гріхів своїх».
Справді, якби ми бачили гріхи свої, усвідомлювали їх і каялися, то й без оракулів знали б, що буде з нами через 100 літ. Бо ж війна, корупція, бідність, хаос – це наслідки наших сьогоденних гріховних діянь.
– Помолімось! – запропонував Андрій. – Благослови, Господи, дім цей, родину, цю гостину і Україну…
– Ми пережили цей незламний рік у тривогах під знаком війни. Мій син на передовій, захищає нашу землю від агресора. Немало його побратимів покоїться під прапорами України. Пригубимо ці келихи за наших воїнів, за мир і свято Воскресіння! – виголосив своє і всіх наболіле першим тостом Іван.
l
«Зустріч вдалася. Попри всі дискусії, сумніви, судження, ми об’єднані і перев’язані перевеслом віри Христової, родини і України», – думав я, повертаючись додому.
Кривава весна
Весняна купіль – цвітуть
анемони,
Берізка прибралась в
зелену корону.
Оживає Природа – птахів
перегони,
Мелодії лісу, навколо спів,
гомін
– Цвінь-цінь-цінь... –
співає пташина,
– Ку-ку, ку-ку – гітарить
зозуля казку,
– Тьох-тьох-тьох – ллється трель солов’їна…
Українська весна, – від
Господа ласка.
Надіється і тішиться
Земля:
Витязь Миру її природу
сватає.
Чекає люд на пишні весілля,
Мирний день українців возрадує.
Анатолій СЕМЕНЮК.

Побутує мудрість, що за чотирма апостольськими Євангеліями є п’яте, яке пише кожен із нас своїм життям. Пише філософією свого соціального бачення, добрими і поганими вчинкам, здобутками і втратами, перемогами і поразками, радістю і горем та вірою в Бога й Україну.
Запропонований читачу нарис – це лиш абзац із цієї сповіді, який проливає світло на нашу українську дійсність через призму святого Воскресіння.
Коментарів до новини: 0
Переглядів новини: 24